Vi vil teste vores bankforretning.

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90857
    AnonymForfatter

    Vi har været kunde i Danske Bank i en årrække og vil prøve at teste priserne på vores “bankforretning" – kan vi få det bedre eller gøre noget smartere?

    Vores økonomi ser således ud:

    Bruttoindkomst pr. år: 750.000 (relativt sikre job.

    Realkreditlån: 1.200.000 (Optaget i dec. 2005 3,42% / tilpasning til dec. 2010)

    Boliglån: 250.000 (Vi afdrager det over 10 år / pålydende rente 6,85%)

    Danske Prioritet Plus 278.000 (2,3% brugt til køb af bil)

    Studielån: 100.000

    Opsparing 75.000 (står som mod konto til Danske Prioritet)

    Aktier og obligationer: pt. værdi på 235.000

    Vi har et barn og vi planlægger en mere! Vores rådighedsbeløb er 24.500 kr. Jeg har bestilt et møde med Nordea.

    #152332
    thsvForfatter

    Skaden er sket!
    Jeres boliglån skulle have været lagt sammen med prioritetskontoen.
    De 2,3% i rente på denne er god rente (kun 1,5% i tillæg), som Nordea ikke kan matche.

    Jeg ville nok kigge på opsparingen, aktierne og obligationerne, og afdrage maksimalt på det dyre boliglån først.
    Jeres gæld er forholdsvis beskeden, så det gælder om at undgå gebyrer og kurstab (på Flekslånet).
    Det er jo altid en skidt ide med en opsparing til lav rente (2,3%) og et lån til en meget højere rente (6,85%).

    Jeg ville ikke forsøge at omlægge til en anden bank, koncentrer jer om at afdrage det boliglån først.

    #152334
    grgForfatter

    Umiddelbart er det kun boliglånet som der er noget at komme efter.

    Har I større investeringer planlagt inden for de kommende par år? (ny bil, tilbygning eller lignende)?

    Hvis nej, så overvej at sælge en del (eller alle) af jeres obligationer og anvend provenuet til nedbringe boliglånet. Med mindre det er high risk virksomhedsobligationer giver de næppe et afkast der er højere end den rente i betaler på boliglånet.

    En ting måske ikke er opmærksom på – jeres værdipapirer – er det også hos Danske Bank – hvis ja kan I næsten med garanti spare en del på depotgebyrer etc. ved at flytte til en onlinemægler (Etrade eller Nordnet)

    #152336
    AnonymForfatter

    Til thsv: Vores opsparing fungerer som buffer til uforudsete udgifter – vi sparer dog i øjeblikket 6000 op om måneden, så der vil være mulighed for at skrue op på betalingen på boliglånet.

    Vi har ikke et aktuelt behov for mere plads eller ny bil. Vi går og drømmer om at bygge vores eget hus om en 4-5 år, så det er det vi op- og nedsparer til.

    Obligationer ligger i Danske Invest Dannebrog og aktierne er ligeledes i investeringsforeninger i Danske Invest plus nolge enkelte aktier.

    #152338
    AnonymForfatter

    Det afhænger af jeres risikoprofil.

    Men jeg ville nok sælge aktier og obligationer og betale boliglånet på 6-7% ud. De manglende penge ville jeg tage fra opsparing på boligprioriteten.

    Jeres overskud på 6000 kr. hver måned skal så overføres til opsparingen på boligprioriteten. I løbet af 4-5 år er indlån og udlån på boligprioriteten så lig hinanden hvilket jo er en fremragende billig buffer til uforudsete udgifter.

    Det var sku en god rente i fået der på 2,3 %.

    Til THSV : Man skulle have valgt Danske bank istedet for EIKBANK i sin tid. DAMN. 🙁

    #152346
    grgForfatter

    Det er meget sundt at have en buffer til uforudsette poster – så lad endeligt være med at tømme jeres opsparing til afdrag på boliglånet. Men prøv evt. at fastsætte et “maks." på opsparingen – eksempelvis 3/6 mdr. udgifter – når I over dette så afdrag ekstra på boliglånet.

    Danske Invest Dannebrog har pt. en effektiv rente på ca. 3,7% – sælg dem og afdrag på boliglånet – det er nok den nemmeste og sikreste investering I kan foretage jer.

    Når boliglånet er væk kan I begynde at overveje om noget af jeres opsparing skal i obligationer, som jeres situation er pt. kan det ikke anbefales.

    #152348
    thsvForfatter

    Ja, de 2,3% er meget bedre end Eik bank, eller det tilbud på 4% som Danske Bank giver nu.
    Nordea er dog nede i 2,7%, og vil måske droppe oprettelsesgebyret, men skal trods under 30% gæld revurdere hele vores økonomi.
    Og tænk, at renten ville have været 1,45%, hvis det tinglyste tillæg fra Skandiabanken var gældende.

    Men helt enig med JPUSA, overvej om I vil betale 4,55% pa. i merrente for den buffer.

    #152366
    AnonymForfatter

    Umiddelbart syntes jeg ikke i betaler for meget i rente.

    En måde at forhandle en bedre rente på boliglånet kunne være at tilbyde banken pant i depotet med værdipapirer.

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.