ejendomsværdiskat/køb af ejendom?

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • jens38Forfatter
    Indlæg
  • #90852
    jens38Forfatter

    Hejsa
    Nogle her der ved hvordan ejendomsværdibeskatningen fordeles,når et par der ikke er gift,køber hus?
    huset overtages her i starten af marts…
    Herren,altså mig betaler huset kontant,dvs ingen lån
    fruen,overfører 200.000 kr til herrens konto,om 2mdr,pga hun får frigivet midler(højrentekonto)
    Havde tænkt mig at få lavet det sådan at fruen ejer en del i huset,en procentdel,hos advokaten….
    Prisen på huset er lidt over 2mill….
    er det så den del af huset fruen betaler ejd.værdiskat af?
    eller det halve af ejd.værdien?
    nogle der ved noget om dette?
    på forhånd tak

    #152274
    thsvForfatter

    Prisen på huset er ligegyldig!
    Det er de off.vurderinger i 2001 og 2002, der ligger til grund for ejd.værdiskatten.

    Jeg vil formode, at ejd.værdiskatten bliver fordelt udfra ejerandelen, så tinglyser I f.eks. 75-25% bliver din andel af ejd.værdiskatten 75%.
    Dog ville jeg ikke købe hus sammen med en partner uden at være gift, da der er mange udgifter forbundet med at eje et hus sammen, og går udfra, at I skal have fælles økonomi fremover.

    #152278
    jens38Forfatter

    Hmm,tak for dit svar,prisen på huset er 2.150.000
    grundlaget for ejendomsværdibeskatningen er 1.600.000
    så må advokaten lige få regnet ud,hvor stor en del af huset,fruen kommer til at eje….
    Havde regnet med at få lavet en budgetkonto i min bank,hvor alle regningerne på huset kommer ind,hun betaler en del,og jeg betaler en del…
    mon ikke dette er den bedste løsning?

    #152280
    AnonymForfatter

    Når I køber hus sammen – så oprettes skødet med ejerforholdet f. eks. 20/80% andele.
    Ejendomsværdiskatten følger disse ejerandele.
    Hvis der optages lån – aftales også lånefordeling med fradrag for renteudgifter for hver ejerandel – men I hæfter solidarisk for hele lånet.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.