Råd om forbrugslån mm

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90814
    AnonymForfatter

    Kære venner (;

    Jeg håber at nogen kan komme med et el. flere gode råd til nedenstående.

    Lidt baggrundshistorie……
    Vi boede i en mindre 2 vær. og har længe ønsket noget større indenfor rimelig tid. Vi vurderede at det bedste var at sælge nu, trods de dårlige tider, fremfor at blive boende i uanet tid og vente på at boligen ville stige nok til et evt. overskud.
    Ved at sælge nu og tage tabet, vidste vi hvad vi havde med at gøre og hvor lang tid det ville tage at afvikle.
    Så vi er flyttet i en midlertidig bilig lejerbolig, mens vi afvikler lånet, med mulighed for at kunne købe noget nyt indenfor lånets løbetid. Men vi ønsker selvf. at betale en del af lånet af inden.

    Vi har nu et 4 årig lån med 15% i rente og jeg har netop arvet 50.000,-, som jeg virkelig er i tvivl om hvorvidt jeg skal bruge til at betale noget af lånet ud med, eller om jeg skal gemme dem til en evt. udbetaling til nyt boligkøb. Der kunne være en stor chance for at vi vælger at købe ny bolig, inden lånet er afviklet og vi tænker derfor på om det ville være smart at have lidt ved siden af til udbetaling.
    I øvrigt er renten på lånet rimelig høj og det skyldes i flg. banken (Danske Bank) at vi ikke har noget at stille som sikkerhed, idet vi ikke ejer noget. Dette påvirker også min tvivl om hvorvidt vi skal betale de 50.000,- af til lånet, så vi ikke kommer til at betale så meget i renter alt i alt.
    Men jeg har lidt svært ved at regne ud hvilken rækkefølge vi er bedst tjent med el. om man evt. kan få lånets rente længere ned på en eller anden måde. Har sågar tænkt at hvis vi nu købte en ny bolig om et års tid, at vi så ville få en lavere rente på lånet, da vi så har noget at stille sikkerhed i og at vi på den måde måske ville spare lidt?????

    Alle råd, ideer og forslag modtages med kyshånd (;

    Vh

    Mette

    #151922
    MichaelForfatter

    Altså… hvis du køber en bolig om et år vil det være 100% belånt og så er der ligesom ingen sikkerhed tilbage at gøre godt med.

    Du skal tage de 50K og betale af på lånet med. Der er ikke andre alternativer.

    #152028
    AnonymForfatter

    15 % er en høj rente, men du skriver heller ikke hvor stort jeres tab har været.

    Forbrugslån x – 50.000
    Køb af hus 100% belåning + omkostninger
    eller
    Forbrugslån x
    Køb af hus 100% belåning og udbetaling 50.000 kr. går til omkostninger og kurstab

    Rent økonomisk er det bedste at sætte arven ind på lånet, så renteudgiften og løbetiden falder. Der er ikke nogen fordel i at gemme de 50.000 kr. til en udbetaling.

    Hvis i til gengæld ved at jeres bil snart skal udskiftes eller i gerne vil have en buffer ved huskøbet, så overvej at beholde pengene (især hvis banken ikke villig til at låne jer yderligere, hvilket kan være tilfældet pga. den gamle gæld).

    Når i køber hus bør i også overveje at optage et afdragsfrit realkreditlån, så i kan bruge besparelsen på først jeres dyre forbrugslån og senere hen jeres boliglån.

    #152030
    KrisserForfatter

    Som andre også har skrevet, at det en ubetinget fordel at overføre pengene til lånet, forudsat at I ikke har nogen betydelig risiko for at stå med en større udgift fremadrettet. Dog skal det også forudsættes, at når lånet er betalt tilbage før tid, så fortsætter I med at spare de penge op, som I tidligere har indbetalt på lånet. Ellers vil I stå og mangle pengene til en udbetaling senere.

    Lån: 250 000 kr
    Opsparingskonto: 50 000 kr
    Udlånsrente: 15 pct
    Indlånsrente: 3 pct
    Ydelse: 7000 kr
    Løbetid: 48 md

    Formue efter 48 md: 56 275 kr

    -o-

    Lån: 200 000 kroner
    Opsparingskonto: 0 kr
    Udlånsrente: 15 pct
    Indlånsrente: 1 pct
    Ydelse: 7000 kr
    Løbetid: 36 md

    Formue efter 48 md: 84 386 kr
    Tabt fradragsværdi: 9276 kr

    Nettogevinst ved afdrag nu frem for opsparing: 18 835 kr

    #152032
    KlodshansForfatter

    Der kan da slet ikke være nogen tvivl.

    Du får ikke bedre “forrentning" af din arv end at bruge dem til at komme af med det lån.

    Jeg kan heller ikke forestille mig en bank, der vil være særlig imponeret over at man har 50.000 i udbetaling, hvis man samtidig skylder 50.000 (+renter) i forbrugslån.

    #152048
    AnonymForfatter

    Tak for de meget fine svar og råd, som har hjulpet mig en hel del og jeg kan godt se nu, at vi er bedst tjent med at bruge de 50.000,- til at betale af på lånet.
    Det var også min første tanke, men kom lidt i tvivl, da jeg ikke kunne se det store regnestykke for mig.

    Tusinde tak for jeres tid og tanker (;

    Vh

    Mette

    #152050
    AnonymForfatter

    Hej igen

    Glemte at nævne at jeg i øvrigt via Mybanker side, måske kan få en rente på lidt over 9%. Jeg gik ind i oversigten over priser og renter på forbrugslån og så da at Nykredit tilbød en rente på lidt over 9%, så har søgt om det tilbud og håber det holder stik.

    Glemte forresten også at sige at lånet/taber var på 230.000,-…..troede ellers lige at jeg havde fået alle detaljer med (;

    Vh

    Mette

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.