Dårlig bankrådgivning årsag til RKI registering.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90813
    AnonymForfatter

    Start gæld fra danske bank var et forbrugslån på ca. 100000 kr. Da jeg skiftede til Nordea, blev jeg straks tilbudt kassekredit og kredit kort.Som jeg straks sagde ja til, da rådgivningen var meget rettet mod et liv med penge mellem hænderne.Og ikke de risici det indebar for mig at træffe beslutningen herom.Da jeg i starten af 20`rne ikke tænkte over konsekvensen af mine handlinger,og min økonomi på længere sigt. I takt med at mine rådgivere blev skiftet ud, uden min viden. Blev rådgivningen værre og gælden meget større 300000 kr. At kunne få et gæld på 300000 og, at det fortsat kan forblive et forbrugslån.Banken kom med tilbud om omlægning, der ikke kunne lade sig gøre for en sæsonarbejder.Jeg har selvfølgelig også min del af skylden, idet jeg selvfølgelig ikke sagde nej tak.Men regnede ikke med at ende i et økonomisk helvede uden hjælp. Da banken var så evig vilde efter, at “smide penge" i nakken på mig. Hvad kan man gøre i denne situation,da jeg nu skal betale 7000/8000 Kr i mdr.Og det vil kun dække renter og ikke mit lån. Så tænker at jeg aldrig kommer til at få råd til at komme ud af RKI hvad gør jeg??

    #151872
    MichaelForfatter

    “Men regnede ikke med at ende i et økonomisk helvede uden hjælp"

    Hvad forventede du så? Regnede du ikke med at skulle betale pengene tilbage?

    Én ting er at du bliver tilbudt en kassekredit – det er der mange der har. Du vælger så frivilligt at bruge mere end du kan håndtere og det er dit ansvar 100%.

    Det er ikke en formildende omstændighed at være ung og uerfaren.

    Desværre er der mange historier som din og det hele kan selvfølgelig sendes tilbage til forældrene der i den grad har misrøgtet forældrerollen. Mange gange ser man jo samme mønster hos forældrene, så det er den gode gamle “arv og miljø" om igen.

    Da det er ren forbrugsgæld og du er ung endnu er gældssanering en umulighed.

    #151884
    AnonymForfatter

    Michael har helt ret i at du skal betale pengene tilbage, og at du ikke har nogen at beskylde for noget. Det er selvfølgelig en kedelig situation at sidde i, når man bare var ung og skødeløs, som mange unge er. Men jeg vil gerne spørge dig om 2 ting: Hvorfor vil du gerne ud af RKI? Er du ikke klar over, at en registrering i RKI netop betyder, at man ikke længere må låne penge til dig? Det er jo den ønskesituation som du efterspørger! Jeg vil også gene spørge om hvor stor din gæld er nu, siden du bare på renter betaler noget der ligner næsten 100.000 om året. Det lyder ikke som et normalt forbrugslån i banken, hvis gælden kun er 300.000.
    Med venlig hilsen

    #151886
    AnonymForfatter

    Du er stadig ung, og derfor er der ingen grund til at tro at du aldrig kommer ud af RKI. Lav en aftale med kreditorerne, stram dit budget op, tag et ekstrajob, og begynd så i øvrigt at afdrage på gælden.

    #151890
    AnonymForfatter

    En gæld på 300.000 kr og så er det kun afdrag på renterne med 8000 kr om måneden.
    Sig mig er det acceptcard du har?:-)
    Ej hvad er din rente på

    Ja dine banker har været meget uansvarlige, men man er også nødt til at være bare en smule kritisk selv

    #151898
    testForfatter

    ja man skal være krtisk og selv vedkende sig et ansvar og det synes jeg sådan set også denne unge person gør. Jeg har også tidt undret mig over banker og kredit selvskabers reklamer. Senest har FDM haft travlt med at tilbyde kredit. Måske skulle der indrøres restriktioner både i forhold til reklamer for disse hurtige krediter krav til udbetaling ved køb.

    men når vi såkommer til løsningen af dit specifikke problem er der nok ikke så meget at gøre. 300.000 kunne rent teoretiks godt betales tilbag inden en overskuelig fremtid på 5-10 år. helt håbløst er det ikke

    #151906
    AnonymForfatter

    Du har selv skrevet under på lånebetingelserne og du vidste, at pengene skulle betales tilbage.

    Ultimativt er ansvaret dit, og dit alene!

    #151916
    AnonymForfatter

    For mit eget vedkommende kan jeg da sige, at når feriepengene går ind her d. 1/4-2010 så har jeg tilbagebetalt en gæld på 250.000 på 4 år og er så gældsfri !

    Hvordan gør man det, vil nogle så spørge ?

    8 m2 værelse til 2.500 i leje inkl. alt

    et rådighedsbeløb på 4.000 kroner om måneden og resten skal der så bare afdrages med ! De dyre lån først og så tager man dem ellers bare nedad !

    Og det er vel og mærke med en gennemsnitslig udbetalt løn på 12.000 kr. om måneden.

    Jeg er nu 24 og snart helt gældsfri, derefter begynder jeg på en ny uddannelse og tager aldrig, aldrig mere forbrugslån..

    Dog skal det nævnes, at min mormor og morfar tit har stukket mig lidt godt, samt betalt en rejse all inclusive for kæresten og jeg 🙂

    #151918
    AnonymForfatter

    Jeg syntes du er havnet i en meget ulykke situation. Og, som der jævnligt kan ses herinde, er du lang fra den eneste.

    Dog forstå jeg ikke hvad den dårlige rådgivning gik ud på?. Som jeg ser det, er du blevet dårligt kredit vurderet, da du har lånt flere penge end du har har råd til at betale, siden du står i RKI.

    Hviklen rådgivning har du efterspurgt, i forbindelse med optagelse af lån?
    Du skiftede fra Danske Bank til Nordea, hvad skyldes det?. (Man kunne forstille sig, at Danske Bank sagde at du ikke skulle låne flere penge, men skiftede til nogle som ville alligevel?)

    Selektiv hukommelse/hørelse ses også tit ved folk som er havnet i ulykke situationer. Kan der være der har været advarsler, som er blevet overhørt?. (Ja, du kan købe en bil til kr. 150.000,- men så siger du jo nej til ferie med gutterne…. Hvad hører en 20 årig i den sætning? Kun det første i 9 ud af 10 tilfælde!)

    Skylder du alle pengene til Nordea, og ikke andre steder? En gæld på kr. 300.000,- for en enlig yngre mand er selvfølgelig bekymrende, men dog ikke uoverkommelig med normal indtægt.

    Håber i finder en løsning i fremtiden.

    #151920
    AnonymForfatter

    Grafit, godt at høre en positiv historie der viser, det kan lade sig gøre 🙂

    #151940
    AnonymForfatter

    Jamen det kan da sagtens lade sig gøre.. Men det er pisse svært og hårdt – det vil jeg da give folk ret i !

    Min historie minder meget om den originale poster`s. Man låner og låner især mens man er studerende, for man skal jo tjene kassen når man kommer ud på arbejdsmarkedet right ?

    Når det så løber over hovedet på en, så syntes man lige pludselig det er banken og alle andres fejl – for hvordan kunne man dog overhovedet låne så meget ?

    Der vil jeg så give folk ret i, at banken burde nok have sat en stopper for udlånet tidligere, men man har jo selv spurgt om en forhøjelse af lånet – banken imødekommer dette ønske, så har man jo fået hvad man har spurgt efter !

    #152288
    AnonymForfatter

    Info jeg er 28år bor sammen med min kæreste og vores barn på 8år. Både kæresten og jeg er studerende.Den situation med min gæld er i mine unge dage. Og mener faktisk, at ordet dårlig kredit vudering,lige passer her. Selvfølgelig er man selv ansvarlig for sine handlinger. Men har været hele vejen, helt hen til fogedretten for at være præcis. og det er der,at vi lavede en rigtig dårlig aftale,da det kun var renterne der ville blive betalt. og det er alså en skrue uden lige,når gælden sum var så stor. Man ville jo kun træde i vande og ingen vegne komme.. Men selvfølgelig ligger man som man selv har redt. Men Nu hvor ilten er kommet til hovedet igen,og livet jo skal leves. Ønsker man at der findes en anden udvej. som både er til banken og mit vel.

    #152342
    AnonymForfatter

    Selvfølgelig skal pengene betales,udtaler mig ej heller om at blive fritaget for mit ansvar vel. Og lad være med at generalisere når du taler om socialarv. Der er jo den genetiske og den sociale relaterede der. Det får dig til at lyde inkompetent og ikke særlig empatisk.
    Og desuden er ungdommen i sig selv ikke berettiget til at blive pakket ind i vat. Det giver jeg dig ret i. Men jeg er studerende og mine udbetalinger slår ikke til. Så der er fremtiden,ikke at komme til at spare sammen til et hus fx.
    Endvidere vil jeg kommentere,at selv om mennesker ved at rygning kan give dig kræft. Så afviser man da heller ikke at give behandling,bare fordi det var selvforskyldt.. Vi lære hele livet igennem. Og ligesom der skal være plads til fejl hos os mennesker. Så skal der også være plads til at kunne rede dem ud igen. Lige meget hvor langt den er kørt ud.

    #152344
    KrisserForfatter

    Jamen I har da også mulighed for ‘behandling’. Når I er færdige med at studerer og har fundet et arbejde finder I en billig lejlighed, og betaler lånet hurtigt tilbage. Det er ikke urealistisk at betale det tilbage på fem år, med to faste indtægter og en lav husleje. Det betyder så muligvis at I ikke kan købe fast ejendom, dyr bil eller lignende de første fem år efter I er færdige, men det er så den konsekvens I nu engang må tage.

    #152370
    NicklausForfatter

    Det er selvfølgelig kedeligt, men vejen ud er kun at strammme ballerne. Billig lejlighed, ingen rejser, ingen luksus, overarbejde hvor du kan afdrag så meget så muligt. Om det er dårlig rådgivning eller ej er sådan set ligemeget, der er kun en vej ud og den er hård og lang… men den fører ud. Der er ingen mirakelkure, med mindre du arver fra en rig onkel eller vinder i lotto.

    Jeg har selv lån for omkring 350.000 som 28-årig, men nu er uddannelsen overstået og gælden svinder ind måned for måned. Det var dumt at låne så meget, men græde over spildt mælk kommer man ingen vegne med. De penge gik sikkert til noget sjovt da jeg lånte dem.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.