Rente på boliglån?

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90793
    AnonymForfatter

    Hej, som ny på tråden har jeg fulgt lidt med i debatten her inde, mest for at holde mig opdateret og rustet til den evige finans kamp, hvad enten det er rente på indlån eller udlån. Med det hektiske market for tiden må man være endnu mere på dubberne.
    Jeg kunne godt tænke mig at høre hvad rente på boliglån (80%-100% af belåning) i er i stand til at forhandle jer til i bankerne for tiden?
    Vi købte et hus i Oktober 2009, pris 2.000.000, der lånte vi 1.600.000 i totalkredit, og små 400.000 i banken til en rente på 6.5% over 10 år. Min kæreste og jeg havde hver sin bank dengang, og kunder gennem 10-15 år, så det naturlige var at vi gik til hver vores bank med de nødvendige papirer og fik tilbud på lån til huset. De 2 første tilbud vi fik var på 8,5% og 7,5% hvilket var efter min mening rystende, så jeg ringede til begge banker og spurgte rent ud hvad de havde gang i? Jeg mente at det var spild af papir at sende de “tilbud" til os. Det fik så øjeblikkelig renten til at falde med ½% dvs. 7% og 8%. Efter telefon samtalen var jeg lidt vred over at de kunne komme i tanker om at “plukke" os på den måde, så jeg gik en lille “tænke" tur, hvor jeg gik ind i en 3 bank og bad om at tale med en bankrådgiver (uden aftale). Vi fik os en lille snak om hvad det var jeg ville, og han fik vores beregninger og tilbud at se. Samme dag ringer han og tilbyder et boliglån på 6,75%. Efter lidt forhandling frem og tilbage mellem min gamle bank og den nye, stod vi med 2 tilbud: 6,5% fra den nye og uden en masse gebyrer og 6,19% fra den gamle bank. da vi havde regnet det hele ud var der ikke den store forskæl på de to tilbud, men vi valgte at skifte til den helt nye bank, den ligger i området, og lidt andre små fordele.
    Men renten er jo faldet siden September, så det er på tide at sikre mig at jeg også får min del af den besparelse.
    Hvad ligger i andre på? hvordan kom i der til?

    #151506
    thsvForfatter

    Ifølge standardfinansiering burde bankens rente vist være 6,75% lige for tiden, men mange banker starter ved ca. 7% for boliglån.

    Billigste bank for et boliglån er Nordea med 5,05% for deres boligkøbsprioritet.
    Osse BRFbank er konkurrencedygtig i intervallet 80-95% med deres 5,4% på boligkredit.
    Begge konti er for øvrigt med kassekreditlignende forhold, så man sparer en del renter ved at kombinere med sin budget/opsparingskonto.

    Desværre kan Mybankers over boliglån ikke bruges, da det ikke sorterer lånetyper under de 80% fra.

    #151510
    AnonymForfatter

    Jeg har heller ikke kunne bruge Mybankers samligning af boliglån til noget som helst, da det er en blanding af flere typer lån.
    Jeg kan sagtens se fordelen ved at have en “alt i en konto" Er det lån, opsparing, budget og lønkonto i et?
    Hvad med sikkerhed, er det et pantebrev som normalt?
    Jeg var overbevist om at boligpriotitet var istedet for realkredit?
    Men der er jeg måske fejl på den?
    Hvordan kan det være at bankerne kan have en lavere rente på en “kassekredit" end et boliglån? Jeg vil mene at det er mere sikkert med en fast ydelse på et lån og der ved lavere rente. Jeg forstår ikke helt?

    #151518
    thsvForfatter

    Der er forskellige typer.
    BRF har en kredit i intervallet 80-95%
    Nordea deres Boligkøbsprioritet:
    http://www.nordea.dk/Privat/Bolig/K%c3%b8b%2baf%2bbolig/Nordea%2bPrioritet%2bBoligk%c3%b8b/823202.html
    jeg forstår heller ikke hvorfor disse lån er billigere end tradiotionelle boliglån!

    #151530
    AnonymForfatter

    Nordea kræver at de har første prioritet på lånet for at man kan låne til den billige rente. Det hjælper ikke meget når jeg har 1.600.000 i Totalkredit, de rykker næppe til en 2 plads. BRF kan jeg ikke blive klog på??? Men mon ikke det er nogenlunde det samme.

    Jeg må nok bare prøve om jeg kan presse citronen lidt mere. Nogen ide om hvor langt ned det er muligt komme i dag? Der er vel nogen med en rente lavere end 6,5% på deres boliglån?

    #151534
    thsvForfatter

    Nej, en Boligkøbsprioritet i intervallet 80-100% vil aldrig være 1.prioritet! 😉
    Men Nordea vil kræve at realkrditlånet omlægges til Nordea kredit!

    >
    Det særlige ved Nordea Prioritet, Boligkøb er, som den eneste af vores Nordea Prioriteter, at du kan låne mere end 80% af boligens værdi (60% for fritidshuse), da du normalt også vil have et realkreditlån. Lånet sikres med pant i din ejendom.

    #151536
    AnonymForfatter

    De præcise forhold omkring Nordea Prioritet er totalt uklare.

    Det der står tilbage er bare, at rigtig mange, når det kommer til stykket ikke kan få det prioritetslån. I stedet kan Nordea tilbyde dem et vanvittigt dyrt boliglån til 9%.

    Jeg har ikke meget fidus til Nordea, hvis jeg skal være helt ærlig.

    At man så tvinges til at købe alverdens ubrugelige eller alt for dyre produkter for at opfylde fordel+ kravet, gør blot situationen endnu værre.

    Forsikringer hos Tryg koster eksempelvis kassen.

    #151538
    AnonymForfatter

    Jeg kan heller ikke finde hoved eller hale i de “smarte" boliglån/kredit.
    Tror at jeg vælger den gamle model med alm. boliglån, og så forhandle lidt om renten, jeg er lidt bange for a købe katten i sækken…
    Hvad er et realistisk bud på renten ved en genforhandling?

    #151540
    AnonymForfatter

    Jeg tror. at du har en meget fornuftigt rente i forhold til markedet og det vil være svært at presse den længere ned.

    Hvilken bank har du?

    Vi har Danske Bank og har en pålydende rente på 6,85% på boliglånet og 2,3% på vores Danske Prioritet Plus

    #151542
    AnonymForfatter

    Vi har Den Jysk Sparekasse, men der er sket en del ændring på rente i det sidste halve år..
    Danske Bank var den med det dyreste tilbud da vi købte huse, de røg ret hurtigt ud af kampen. Det var ellers en veldig behandling vi fik i starten, lige indtil vi blev tildelt en ny rådgiver pga. ferie, så skal jeg love for at der gik ged i den..

    #151550
    thsvForfatter

    Hmm, taler du af erfaring?!

    Jeg har lige været til møde i Nordea om vores nye boliglån, enten Prioritet eller 4% 15 år er nok det vi overvejer.

    Man bliver automatisk fordel+ kunde som boligejer, blot lønnen går ind i banken, det giver pr. automatik de 250.000 kr og 5 produkter.

    I Danske bank derimod skal man virkelig være en god forhandler for at opnå de 2,7% i rente på Prioriteten, som Nordea default tilbyder os.

    Og jeg har hørt om mange, der automatisk får Nordeas billige boligkøbsprioritet, blot på boligdebatten.
    Men ja, Nordeas kreditvurdering er nok lidt strammere end f.eks. BRFs er.

    #151564
    AnonymForfatter

    Vel gør de ej.

    Min bilforsikring er f.eks. billigere end din – vi har diskuteret det før i en anden tråd.

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.