Bolig lån

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90791
    AnonymForfatter

    Hejsa er helt ny herinde næsten da. men kan se man kan få yderst gode råd med på vejen. og vi ville da lige tillade os også at stille et spørgsmål.

    vi købte et lille hus for ca 1½ år siden. tog de 80% i total kredit og de sidste 20% som et boliglån som i dag lyder på ca 520000kr
    på vores Boliglån da vi startede med at betale afdrag på det. var det månedlige afdrag ca 5000kr. så kom krisen. og vores rådgiver gav os et kald og sagde vi måtte indbetale 700kr mere hver måned, så altså nu ialt 5700kr ca hver måned. men sådan var det tænkte vi. vi har i dag en rente sats på 10% på boliglånet. vil lige tilføje vi tog boliglånet over 20 år. men på vores opgørelse vi har modtaget står der vi kun har 15år tilbage på boliglånet???

    nu er renten jo så faldet en smule og jeg hev fat i vores rådgiver. og spurgte om ikke det var tid til at sænke renten lidt igen. og han ville se hvad han ville gøre.
    nu har vi så fået et tilbud.
    og det lyder på de vil sænke renten fra 10% til 9,25% og skal så i det nye tilbud indbetale 4950kr på lånet hver måned. altså spare vi nu de ca 700kr som vi måtte betale ekstra ind tideligere grundet renten steg. og det lyder jo meget fint. men nu siger løbetiden pludselig at vi har 19,2 år tilbage af lånet.

    nu er jeg ikke en ørn til alt det med renten. og er første gang købere med hus. så ville lige høre andres mening. for mig spare vi 700kr hver måned men vi skal så afdrage 4 ekstra år på lånet???

    Håber nogle kan hjælpe. og skulle der sidde en person på fyn der er 100 meter mester i sådanne noget her. så gir jeg da gerne 2 gode flasker rødvin. hvis en vil kigge det igennem..

    P.S vi har i dag Sparbank.

    Hilsen Michael

    #151482
    AnonymForfatter

    Beregningen er korrekt nok. Fordi boliglånet er stort og har lang løbetid (maks. 20 år er en almindelig anbefaling), gør en mindre ændring i ydelsen stor forskel. Også selv om renten er sat lidt ned. I kan godt finde banker, som vil tilbyde en billigere rente, men hvis i er tilfredse hvor i er, bør i kigge på hvor i ligger i bankens rentespænd på boliglån.
    Normalt er der 2 slags boliglån. Den slags lån hvor ydelsen er fast og kun ændres ved at lave ny låneaftale og den slags hvor ydelsen falder og stiger i takt med renteændringer, så den oprindelige løbetid overholdes. Hvis i ønsker at overholde en vis løbetid, bør i vælge et boliglån med ydelsesregulering.

    #151484
    thsvForfatter

    Det er jo meget simpelt med Excels annuitetsformel.
    Gæld 520.000 kr
    10% 15 år giver en ydelse på lidt over 5.600 kr om måneden.
    9,25% 15 år medfører ydelse på 5.370 kr
    9,25% 19 år giver en ydelse på 4.860 kr

    Håber det gav lidt afklaring, jeres øgede betaling har forkortet restløbetiden, så måske I skulle fortsætte med de 5.400 kr om måneden?

    Markedets billigste boliglån er Nordeas Boligkøbsprioritet til 5,05% og med indbygget kassekredit.
    Ydelsen over 15 år er blot 4.137 kr om måneden på dette lån.

    Personligt syntes jeg at de 9,25% I er blevet tilbudt er en meget høj rente.

    Hvordan er værdien af jeres hus, er det faldet i værdi?

    Hvilket lån har I som realkredit?

    #151486
    thsvForfatter

    http://www.sparbank.dk/media/41350/prislisteudlån%20pr.%2025.%20januar%202010%20-%20hjemmeside.pdf

    Rentespændet er 7,25-10,25% i jeres bank, så I ligger i den høje ende, og bør kunne forhandle boliglånet ned til ca. 8%.
    For I har jo overholdt alle betalinger i de 1½ år og ikke overtrukket jeres lønkonto, vel?

    Men hov, det gælder jo kun MAX-kunder, ellers er rentespændet 8,35-13,35%, det var dog grusomt dyrt.

    #151496
    AnonymForfatter

    Nej vi er ikke plus kunde nu, hvis vi laver en kapital pension vil de gøre os til plus kunde og så kan de lave renten til 8,60%??

    vores lønkonto har så vidt jeg ikke aldrig stået i minus.
    vores lønkonto fungere i dag så begges løn går ind på den. og derfra bliver der så trukket til budget konto. og det der er tilbage, er vores lommepenge 🙂

    #151498
    AnonymForfatter

    Kender ikke værdien af vores hus. umiddelbart vil jeg mene det ikke er faldet betydeligt siden vi købte det for ca 1½ år siden

    men vi købte det for ca 1.500.000kr selvfølgelig er der mulighed for det er faldet en smule

    #151500
    thsvForfatter

    Så forstår jeg ikke, at I har et boliglån på 520.000, da 20% jo er ca. 300.000,-
    Er jeres realkreditlån mon ikke på alle 80%?
    Hvilket realkreditlån har I?
    Hvor i landet er jeres bolig?

    #151512
    AnonymForfatter

    Vores realkredit lån i totalkredit er på ca 1.2 mio lige nu
    vi lånte lidt ekstra på boliglånet til lidt nye møbler..
    og bliver da faktisk i tvivl om vore real lån er på alle 80%

    Vi Bor i udkanten af Odense

    #151514
    AnonymForfatter

    Kan lige fortælle vi lagde lånet fra totalkredit om i sommers fra et 6% fast for rentet.
    til 2,5% ca som vi låste i 1 år. og skal så bestemme os igen her i marts om vi vil låse den for et år igen eller længere, mener Totalkredit kalder lånet noget med boligxlån med renteloft

    #151516
    thsvForfatter

    Jeres hus er nok faldet en smule, måske 8-10% siden købet, og tror I bor i et område hvor priserne skal falde yderligere 10 % for at svare til niveauet før prisboblen.
    Men det er sådan set ligegyldigt, da I skylder 1,7 mill. i et hus købt for 1,5 mill.
    Sæt ydelsen på boliglånet så højt som I magter, og få det banket på maks. 10 år.
    Om 3-4 år bør I revurdere jeres boligsituation, og evt. få omlagt boliglånet til boligkredit, måske indenfor de 80%.
    Det gælder om at afdrage den dyreste gæld først, så hellere et lidt for stort afdrag på boliglånet, og et overtræk på lønkontoen som kassekredit.
    Ja, I bør bede om en kassekredit på 50.000 kr, eller svarende til jeres månedlige lønudbetaling.

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.