Hjælp til fdm mastercard

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 41 i alt)
  • Indlæg
  • #151354
    AnonymForfatter

    Jeg bruger nu også FDB master kortet. Betaler det helt ud hver den første. Fordelen for mig er egentlig ikke den sparede rente men overbliket over dagligvare indkøb, benzin, tøj osv.

    #151356
    AnonymForfatter

    Hvordan det? Det skriver HalliHallo da intet om? Har du læst hans indlæg? Denne tråd – såvel som HalliHallo’s indlæg – handler hverken om overforbrug eller andre af dine kæpheste, så tag den med ro.

    Måske skulle folk tage og holde sig til emnet? Trådstarter er et voksent menneske, der har stillet et konkret spørgsmål, og ikke bedt om rådgivning hvor velmenende de ellers måtte være. Jeg forstår, ganske som HalliHallo, ikke hvorfor luften nu skal summe af advarsler og banale onkel-råd. Bemærkninger som “er du meget rig? for det må man da være hvis man har råd til at betale for sådan en kredit som du straks køre op på max" og “ps husk nu at check at du dels ikke øger dit forbrug og at der ikke løber renter på" er slet og ret en fornærmelse overfor trådstarter, der igen må formodes at være et voksent menneske. Hvis I vil lege hønemødre, så få dog nogle børn!

    #151358
    testForfatter

    og så er din moralisering over for mig så fuldstændigt lige så angribeligt. 🙂

    tak jeg har tre børn

    Dette er et offentligt forum og du har lige så meget ret til at afvige fra emnet som jeg har.

    #151360
    MichaelForfatter

    Advarslen mod den slags kort er helt på sin plads. Der er jo en grund til at diverse udbydere tilbyder “gratis" kredit i en måneds tid. Det skyldes naturligvis, at de regner med en vis del af kortindehaverne glemmer at sætte kontoen i 0 og derved tjener de gode penge på fidusen. Sammenligningen med bogklubber er helt på sin plads, da de opererer med præcis samme taktik. Vi er alle mennesker og det er menneskeligt at glemme. Der er rigtig mange ting at holde styr på i hverdagen for de fleste og en lille kredit kan nemt gå i glemmebogen og ende med at koste dyrt.

    Så kan man så moralisere mere eller mindre. Personligt har jeg den holdning, at voksne mennesker med en anstændig indtægt slet ikke bør have kreditter overhovedet andet end måske en boligkredit til renovering af boligen eller køb af bil. Enhver form for forbrugskredit og kontokort er totalt unødvendigt og er ikke andet end et tydeligt tegn på at man overforbruger – i mere eller mindre grad, men overforbrug er det. Jeg har meget svært ved at tro, at folk med kreditter på 15-20K ligger inde med halv- og helstore opsparinger, som de blot kunne have trukket på istedet. Argumentet med at få overblik køber jeg heller ikke. Det er vel næppe nogen der køber ALT på disse kort. Mon ikke også der bliver gjort flittigt brug af Dankortet og hvor er overblikket så henne? Folk der ikke har overblik over økonomien har typisk heller ikke særlig meget at gøre godt med i slutningen af måneden og så er det jo nemt lige at trække et par tusinde til noget ligegyldigt elektronikbras eller andet.

    Lav et regneark, eksporter kontobevægelserne en gang om måneden fra netbanken ind i regnearket (eller hvornår det nu passer) og få et hurtigt og enkelt overblik på den måde. Ud fra dette laver man et budget og ser hvad man reelt har til rådighed og så starter man en opsparing af hvad der nu er tilbage.

    Det er reel økonomisk frihed.

    #151394
    AnonymForfatter

    Jeg har fået svar på det jeg ville, og har sågar skrevet svaret herinde, men alligevel fortsætter debatten i øst og vest.

    Men lad os nu fortsætte når det går så godt.

    1.

    Jeg er stenrig og betaler saldoen 100% til den første.

    2.

    Jeg agter ikke at betale en krone på noget tidspunkt.

    Hvad tror i jeg vælger?

    #151398
    MichaelForfatter

    Du vælger:

    3. Jeg har intentioner om at betale hver d. 1, men på et eller andet tidspunkt glipper det

    Men bevares: Fortsæt da endelig med kortet hvis du synes. Vi lever da heldigvis i et frit land.

    #151400
    AnonymForfatter

    Nu lagde du selv mulighederne frem.

    Så jeg gætter på nummer 2, når man kigger på din sidste tråd.

    http://www.mybanker.dk/bank/debat/vis_indlaeg.html?id=4159#indlaeg45129

    #151402
    MichaelForfatter

    Godt set Win1 og det bekræfter jo blot min tidligere påstand om at det ikke er velhavere der har disse kort.

    Et kæmpe selvmål fra lammeskindet

    #151406
    AnonymForfatter

    Jeg vil ikke kaldet det et selvmål, men derimod så vil jeg rose WIN1 for hans “hjemmearbejde" inden han postede et indlæg ;o)

    MEN, jeg kunne jo ha vundet i Lotto eller Keno siden det indlæg der refereres til…
    Så det kan jo stadig være nr. 1;o)

    #151408
    AnonymForfatter

    Og jeg gætter på, at tiden der er brugt på denne “research" er et udtryk for manglende livsindhold.

    #151410
    AnonymForfatter

    Jeg gætter på at nogen ramte din ømme tå.

    #151412
    AnonymForfatter

    Gad vide om Michael forestiller sig, at velhavere er sådan nogen, der går rundt med en rulle pengesedler i lommen ligesom i gamle amerikanske film? Personligt foretrækker jeg kreditkort, gerne flere ad gangen.
    Uden at kende de konkrete tal vil jeg bestride, at bankernes interesse i kreditkort skulle bestå i en forventning om, at folk glemmer at betale det fulde beløb. Derimod finansieres kreditkortene via de virksomheder, der modtager kortbetalingen, idet disse – ligesom ved dankortbetalinger – bliver afkrævet et transaktionsgebyr. Kredittiden bliver også finansieret af virksomhederne, som først får pengene udbetalt efter en vis periode.
    Det seneste år har flere og flere butikker ændret strategi og modtager nu betaling med kreditkort, også for dagligvarer. Jeg vil tro, at det var Coop, der satte gang i processen ved at ændre medlemskortet til et mastercard. Om varerne bliver dyrere på grund af transaktionsgebyret på dankort/kreditkort har tidligere været diskuteret til hudløshed, men det eneste, der kunne få mig til at veksle til kontanter, skulle være en protest mod den manglende forrentning af penge på lønkonti.
    Det har efter min mening forekommet uhyre provinsielt, at folk uden Dankort – fx turister – skulle have kontanter i hænderne for at købe dagligvarer i Danmark. Og når muligheden fro at betale med kreditkort findes, hvorfor skulle man så ikke tage imod den gratis kredit? Det er flere gange på mybanker.dk nævnt, at en familie med 2 voksne og 2 børn skal have et rådighedsbeløb på 14-15.000 kr. om måneden. Betaler man alting med kreditkort, kan man således som minimum tjene renten af rådighedsbeløbet, og det kan vel – placeret rigtigt – give op til et par hundrede kroner om året.

    #151414
    MichaelForfatter

    /Ironi on
    Wow – et par hundrede kroner om året?
    /Ironi off

    Så 200 kr. om året før skat svarende til 16 kr. om måneden gør den helt store forskel for en familie på 2 voksne og 2 børn? Tja, det er du nok den eneste der synes i såfald.

    Nej, jeg forestiller mig ikke velhavere render rundt med et seddelbundt, men der findes så sandelig også andre kort, f.eks. Visa der ikke har kredit indbygget. Det kan turister også fint anvende i næsten alle butikker i DK.

    #151416
    AnonymForfatter

    Næh, jeg synes ikke 16 kr. om måneden er ret meget. På den anden side: Hvis man ikke tager imod dem, svarer det til at stå og smide 16 kr. i skraldespanden hver måned. Og det er der vel ingen fornuftige mennesker, der vil gøre?

    #151418
    MichaelForfatter

    Sagen er jo, at du skal huske og nulstille kontoen og derved udfører du jo faktisk et arbejde og bruger tid på sagen.

    Desuden er det 16 kr. FØR skat eller 11 kr. efter skat ved negativ kapitalindkomst og 8 kr. ved positiv kapitalindkomst.

    Det er med andre ord spild af tid og iøvrigt heller ikke derfor hverken trådstarter eller andre har disse kort. Det skyldes ganske enkelt, at de ønsker at bruge penge de ikke har.

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 41 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.