Andelsboligkredit i Eik bank eller Pensam Bank?

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90768
    AnonymForfatter

    Kære alle

    Jeg skal skifte andelsbolig, og har i den forbindelse fået tilsagn fra både Eik Bank og Pensam Bank om, at jeg kan optage lånet på de 450.000 kr. hos dem.

    Så vidt jeg husker er Pensam ÅOP på andelsprioritet typisk lavere end hos Eik Bank. Men pt. er Pensam på 5,3 pct. ÅOP før skat og Eik bank er på 5,2 pct ÅOP før skat. Kan der være nogle argumenter for alligevel at skifte til PenSam bank?

    Gebyrer for oprettelse hos Eik bank: 10.325 kr. Består af nedenstående poster:

    Fast tinglysningsafgift 1.400,00 kr.
    Variabel tinglysningsafgift 1,50 %, dvs. 6.750 kr.
    Gebyr for oprettelse/forhøjelse/ændring af lån 2.000,00 kr. (jeg har kundepakken)
    Tingbogsoplysning 175,00 kr.

    Gebyrer for oprettelse hos PenSam bank: 12.150 kr. Består af:

    Fast tinglysningsafgift 1.400,00 kr.
    Variabel tinglysningsafgift 1,50 %, dvs. 6.750 kr.
    Oprettelsesbebyr: 4.000 kr.

    På forhånd tak for hjælpen!

    Bedste hilsner
    Peter

    #151324
    thsvForfatter

    Prisforskellen er så ringe, at du blot skal vælge den bank du syntes bedst om.

    #151472
    thsvForfatter

    Lad være med at vælge Eik bank, de løber blot fra aftalen og hæver tillægget efter forgodtbefindende!

    #151532
    AnonymForfatter

    Prøv at få de to banker til at kæmpe om kunden, det kan tit være en fordel, både til at sænke renten yderligere samt fjerne oprettelses gebyr mm.

    #151546
    AnonymForfatter

    Kan kun tilslutte mig thsv: Lad være med at tage Eik Bank med mindre du skriftligt kan få garanti for at tillægget ikke hæves.

    #151554
    AnonymForfatter

    Tak for svarene.

    Jeg vil lige være sikker på at jeg forstår: Tillægget er rentespændet mellem nationalbankens rente og den udlånsrente jeg betaler?

    Mvh. Peter

    #151562
    thsvForfatter

    Ja, læs blot om Eik bank i de mange tråde på forsiden.
    Absolut ingen garanti for kendt rente hos dem.

    Prøv evt. at presse Pensam på oprettelsesgebyret, som forekommer ret højt.

    Eller vælg evt. Swedbank istedet, de er allerbilligst på andelsboliglån.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.