næsten fordobling på bankrente

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90739
    AnonymForfatter

    Min kone og jeg har 2 lån i banken.

    Lån 1: 390.000 kr lån til min selvbetalte uddannelse. Oprindeligt aftalt til Nationalbankens indskudsbevis rente + 3,1% point. Ændret til CIBOR + 3,1% point ved ny låneaftale i nov. 2008.

    Lån 2: Forbrugslån 285.000 kr. Rente aftalt okt. 2008 10,237%

    Vi fik for nylig ny bankrådgiver (vi er nu på nr. 4!), som vi havde en god dialog med, og til hvem vi udarbejdede et meget detaljeret budget. I feb. 2008 købte vi hus, selvom banken ikke mente det var en god idé, og derfor ville den nye rådgiver gerne se vores rådighedsbeløb. Det viste sig at være næsten 18.000 kr til 2 voksne og 3 børn.
    I sommers lagde vi vores fastforrentede lån u/afdrag om til F3 med u/afdrag, således at at vi kunne yde mere på de to lån. De ville så være betalt når vi skulle til at afdrage på huset var planen. Vores kære bankmand meddelste os over et tlf. møde i oktober 2009, at de ville hæve renten på BEGGE lån til 11,3%, samtidig med at hæve ydelsen med 2.500 kr pr md., hvilket gjorde at alle pengene, der blev frigjort ved omlægning, nu blev spist op at større rente/ydelse. Bankens argument for at hæve renten var, at vi jo skyldte mange penge, der ikke var sikerhed for. Korrekt, men det kan da ikke komme bag på dem ?

    Så vores låneomlægning frembragte en renteforhøjelse, der nu koster os 160.000 kr efter skat når de er betalt ud på 8 år.

    Vi er dybt rystede over den behandling. Jeg har været kunde i banken siden 2001, og har anbefalet dem til venner. Vi er ikke særlig stærke ud i økonomiske forhandlinger, og følte os umiddelbart tvunget til at skrive under på den nye låneaftale. Men vi er begge af den opfattelse, at banken ikke har opført sig ordentligt.

    Har vi en sag hvis vi klager til Pengeinstitutankenævnet/bankens klageansvarlige?

    Mvh

    #150694
    thsvForfatter

    Gæld ialt 675.000, rente i løbet af 8 år v. 6% = 180.000 eller 120.000 kr efter skat.
    Rente i løbet af 8 år v. 11,3% = 360.000 eller 240.000 kr efter skat.
    Jeres renteudgift stiger altså “kun" med 120.000 efter skat målt over de 8 år, selvom renten næsten fordobles, husk, at der afdrages på gælden undervejs.
    Men det bliver et tungt træk med en mdl. ydelse nær 11.000 kr de næste 8 år på de 2 lån.

    Hvad er der af belåning i huset?

    Hvorfor skrev I under på en ny låneaftale, uden at rådføre jer med nogen?

    De 11,3% i rente på gæld uden sikkerhed er en ret høj rente, som flere banker kunne have sat lavere, men der er nok ingen bank, der vil have jer som kunde med den gæld.

    Jeres F3-lån er for øvrigt lidt farligt, da I er gået glip af den meget lave F1-rente for 2010, og har fastlåst 2 år mere til en højere rentesats. Dette kan medføre et kurstab, hvis 4% 30 år bliver aktuelt om 4-5 måneder.

    #150696
    AnonymForfatter

    Du har ret mht. udregningen.

    Principielt synes jeg bare, at banken opfører sig uanstændigt, og det er primært deres handlinger, mere end de større omkostninger for os, der får mig til at føle mig dårligt behandlet. Og kan de gøre som de har gjort, rent juridisk?
    Vi skrev under, da vi ikke følte vi havde andre steder at gå hen. Set i bakspejlet skulle vi have bedt banken om betænkningstid, og konsulteret en professionel. Det gjorde vi desværre ikke.

    Huset er belånt 100% med realkredit og boliglån i anden realkreditinstitut/bank.

    I det hele taget bærer vores situation præg af at vi er de ‘naive’, og banken har frit spil. F3 optog vi, fordi vi mente der var mere ‘sikkerhed’ ifht. en F1. Men jeg kan forstå heller ikke det var en god beslutning…

    Tak for svaret,
    Chris

    #150698
    thsvForfatter

    Dette er nok en af grundene til, at banken beder jer afdrage jeres gæld urtigere og til en højere rente!
    Man får altid en bedre forrentning udaf sin bank, når man samler alle lån et sted.
    Hvor går jeres løn ind henne?

    Og jeres bolig er formentligt faldet i værdi siden 2008, eller hvor har I købt henne?

    Prøv at kontakte banken først, og fortæl, at I føler jer uretfærdigt behandlede, og indgå evt. en aftale, om at få nedbragt gælden hurtigt, som de ønsker.
    Meget gerne en ordning, hvor det dyre forbrugslån afdrages først, mens studielånet står i bero: der betales kun renter.
    Det gælder jo altid om, at afdrage den rentetunge gæld først, og så sidenhen den mere sikre gæld (realkreditlånet).

    #150700
    AnonymForfatter

    Hej igen,

    Det er BEGGE lån, der er forhøjet til 11.3% efter at VI på eget initiativ, ville yde mere på lånene.

    Jeg kan ikke forstå hvorfor vi bliver ‘straffet’ ved at udvise stor evne og vilje til at afvikle gæld.

    Min teori er, at de efter sammenlægning med anden bank samt finanskrise, har stor brug for at opbygge reserver igen…med de ‘dyre’ kunder som betaling.

    #150712
    thsvForfatter

    Du svarede ikke på disse 2 spørgsmål!

    #150742
    AnonymForfatter

    Vores løn går ind i banken, og der er faste månedlige overførsler til budgetkonto, hvorfra alle regninger og ydelser bliver betalt. I banken har vi 2 lønkonti, budgetkonto, opsparing samt et par aktier i banken.

    Vi købte hus i Nordsjælland, og har lavet nogle forbedringer, så vi er ikke teknisk insolvente (endnu) 😉

    #150928
    AnonymForfatter

    Thsv,

    Var det svar nok ?

    Mvh
    Chris

    #150996
    thsvForfatter

    Den bank med forbrugslånene?
    Eller den bank med boliglånet?

    Det er meget svært at vurdere hvad du mener, men bankens indstilling er jo nok, at nu vil de af med jer, når I ikke ville lytte deres råd. Se fra bankens synspunkt var gælden I har jo en klods om benet, og nu er ydermere kunder i en anden bank oveni.

    “Huset er belånt 100% med realkredit og boliglån i anden realkreditinstitut/bank."

    #151068
    AnonymForfatter

    Banken med lånene. Den er den vi har alle vores almindelige bankforretninger i.

    Mvh
    Chris

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.