pensionsskat

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • nielsensForfatter
    Indlæg
  • #90731
    nielsensForfatter

    Jeg har et par kapitalpensioner i banken, og der trækkes som bekendt hvert år i december en pensionsskat på 15 pct. af den siden sidste beskatningsdato (ultimo november hvert år) tilskrevne rente.
    Men på den ene konto var renten 6.590,44 og pensionsskatten 986,32
    På den anden var renten 1.649,46 og pensionsskatten 205,46

    Nu handler det om småbeløb, men alligevel: hvorfor ikke præcis 15 pct.?
    Går jeg længere tilbage, finder jeg samme sådan cirka-mønster, og der har ikke været rentekorrektioner i den mellemliggende periode.

    #150604
    nielsensForfatter

    Hov, jeg burde nok tilføje, at der ikke er tale om et obligationsdepot med kursudsving, men om kontanter.

    #150614
    AnonymForfatter

    På gamle pensionsordninger – står der en opsparing – som er friholdt for realrenteafgift.

    #150618
    nielsensForfatter

    Tak for dit svar. Ja, netop sådan forholder det sig nok. Det havde jeg ikke tænkt på.

    #166646
    AnonymForfatter

    Når banken trækker pensionsskat nu her i januar, så er mine opsamlingskonti for pensionsmidler gået i minus (p.g.a. skattereformens nye regler)- jeg er ikke forlods blevet orienteret om, at banken vil trække pensionsskat og jeg har heller ikke fået orientering om kommende afkast af pensionsopsparingen – nu vil det undre mig meget, hvis ikke banken vil opkræve en horibel rente, af mit underskud på opsamlingskonti, indtil afkastet kommer i april – er det rimeligt? Burde banken ikke gøre mig opmærksom på, at der vil opstå et underskud og så foreslå en løsning, så jeg kunne undgå renter?

    #166648
    nielsensForfatter

    Jo, det synes jeg også. Jeg har en kapitalpension i et lille lokalt pengeinstitut. De tager kun en rente på 2,25% af det overtræk, der kan opstå, når pensionsafkastskatten hæves.
    Og for resten er det først i dag, mandag den 17. januar, at afkastskatten er hævet – og vel at mærke med rentedato fra i dag. Det er da langt, langt at foretrække frem for både Nordea og cykelrytterbanken Saxo.

    #166668
    AnonymForfatter

    Jeg svarer på mit eget indlæg an. pensionsbeskatning og bankens overtræksrente – banken har indviljet i, at renten er 0% på overtrækket evt. indtil det dækkes ind af afkastet – det er da i det mindste positivt.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.