Opsparing

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)
  • Michael RForfatter
    Indlæg
  • #90729
    Michael RForfatter

    Hej

    Er i den gunstige situation at jeg har 630000 kr. stående på en alm. lønkonto til 1%, taget i betragtning at inflationen er ca. 2% er det jo ikke meget værd.

    Hvor skal jeg sætte de penge til en pæn rente, kan hos min egen bank få 3,25% hvis de samtidig bindes 3 år.

    IGen hvor skal de sættes så der samtidig ikke er alt muligt hurlumhej og bindinger i x antal år.

    Tak

    Michael

    #150638
    PrasmusForfatter

    Hvis det var mig, og sikkerhed var et must, så ville jeg sætte pengene ind på en konto med 1/2 års binding (hvis du ved du ikke skal bruge dem de næste 6 måneder). Når de 6 måneder er gået er dine penge frie igen, og vi er rimelig tæt på det tidspunkt hvor bankpakke I stopper, hvilket muligvis gør at bankerne gerne vil trække indlån og dermed fordelagtige tilbud på renter.

    Jeg mener bla. BRF-Bank tilbyder 2.2% ved 6 måneders bindning, men check mybankers liste.

    #150640
    AnonymForfatter

    Hej,

    63.000 kr er rigtig mange penge, at have stående på den rente du har for tiden.
    Du har ret inflationen æder den op.

    Mit råd til dig, er at undersøge dine muligheder til depot oprettelse og muligvis de gebyrer din Bank tager for dette.

    Hvad for en Bank har du?

    Jeg vil sætte de penge på obligationer, da disse kan give en høj rente efterhånden til en fornuftig pris.
    Der findes 4 % nykredit obligationer til en kurs omkring 100. Det er dem jeg vil foreslå.
    Du kan altid sælge dine obligationer igen, dog skal du være opmærksom på et evt. kurstab.

    Ellers begynder der så småt at blive en indlånsrente krig mellem de mellemstore og små Banker. Dog skal du være opmærksom på at dine penge i fremtiden IKKE er sikret hos staten.
    Dog er dine 63.000 kr sikret idet det ikke overstiger 750.000 kr.

    Men hvis du ikke skal bruge dine penge indenfor 2-3 år, vil jeg helt klart sætte dem på obligationer, da disse er rimelig sikre. Du skal helst holde dig til obligationer der ligger lige under kurs 100.
    Du skal også være opmærksom på, at du helst skal have over 50.000 kr for det kan betale sig med investering af obligationer, her tænker jeg på kurtage ( Det beløb banker tager )

    Men snak med banken omkring oprettelse af depot og gebyrer og mimnimum kurtage beløb.

    Ha en rigtig god dag!

    Mvh
    Thomas Ingham

    #150646
    AnonymForfatter

    Hej Tommy

    Nu har Michael R IKKE kr. 63.000, men kr. 630.000 stående til en “luset" rente.

    #150650
    AnonymForfatter

    Hej,

    Mig der har læst forkert. Endnu en større grund til at tænke obligationer eller aktie marked fremfor Bank.

    Realkredit obligationer er næsten mere sikre end banks opsprarings konto, hvis du har over 750.000 kr.

    #150714
    AnonymForfatter

    Hej.
    Jeg er temmelig ny angående penge. Der er nævnt 750.000 kr. Er det det maxbeløb som staten garentere hvis det går galt for banken? og er det pr. person eller ægtepar?
    Kan nogen svare mig?
    Venligst John.

    #150716
    onkelForfatter

    Hej

    Bare en lille indskydelse i forbindelse med forslag om investering i obligationer, at påstår at der stort set ingen risiko ved obligationer er i min verden ikke sandt.

    I et marked hvor renten meget vel kunne begynde at stige igen (inden for et år) så vil kurserne falde på obligationerne, dette vil betyde
    et kurstab på 5 – 7 % på de lange kreditforeningsobligationer – hver gang renten stiger med 1 %, altså kan der nemt komme et tab på 10 – 15 % over de kommende par år…

    Tidshorisont er kodeordet i obligationsinvestering…

    Onkel

    #150718
    AnonymForfatter

    Tidshorisonten er afgørende for hvad du skal sætte dine penge i

    #150726
    AnonymForfatter

    Hej John,

    Der har været meget uro omkring hvad staten og banken har som garanti overfor indlån.
    Lige nu er alle dine indlån sikret 100 % og ingen max grænse.

    Dog udløber denne “ordning" i år, så du ikke er sikret for alle dine penge.
    I fremtiden er du dermed kun sikret op til 750.000 kr på dine speciale kontier såsom Opsparing, pension og aftale kontier. Du er dermed ikke sikret op til 750.000 kr på en lønkonto. Tal med din Bank omkring hvad er deres garanti på lønkonto.

    Husk at hvis du investerer i værdipapirer er disse også sikret op til det beløb.
    Der skal også husket på at gæld bliver trukket fra!

    Hver gang du skifter bank eller opretter konto og indskyder en stor sum penge, så tjek altid din garanti for sikkerhed. Ligesom Banken gør når de låner ud – Du låner jo ogsp til Banken ved at indskyde penge.

    MVH
    Thomas Ingham

    #150730
    AnonymForfatter

    Hej,

    Det er helt rigtigt at obligationer er utrolige rente/kurs følsomme. Dog kan dette også udnyttes til din fordel.

    I lavkonjuntur som vi har nu, er mit råd også: Invester i kort obligationer, dermed er du sikret mod det væreste kurstab der skulle forekomme.

    Hvis renten stiger merkant, og du ikke har noget at sælge dine obligationer. Så skal du beholde dem til udløb. Dermed opnår du ikke kurstab – hvis du har købt til omkring kurs 100.

    Chancen for din obligation bliver indfriet før tid ved dine korte obligationer er ikke stor – dem der har taget dit obligations lån vil jo ikke betale en højere rente.

    Men hvis du vil have en pæn effektiv rente, skal du vente til rente er kommet op på et højere plan.

    MVH
    Thomas Ingham

    #150868
    AnonymForfatter

    Til dktommy:

    Sikke noget vås – en lønkonto er også inkluderet i garantifondens grænse på 750.000,- fra 1. oktober 2010.

    #150874
    JydenForfatter

    Er det en bank/sparekasse der har bundet dig disse regler på ærmet ? og i givet fald hvilket pengeinstitut ?
    Efterhånden er det grotesk hvad man må høre om indskydergarantien.

    #150878
    hakon larsenForfatter

    Opsparing
    Går en kapitalpension, i en bank eller sparekasse, også ind under de max. 750000 som staten garantere for efter 1-10-2010
    Hilsen HL

    #150880
    AnonymForfatter

    Pensionskonti er dækket uden begrænsninger – også efter 1. oktober 2010!

    #150890
    AnonymForfatter

    Også en tvungen igennem arbejdsgiveren?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.