Andelsboliglån men inge andelsbolig

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90723
    AnonymForfatter

    For nogle år siden lånte jeg penge i min bank til en andelsbolig.
    Der var i handlen en del penge under bordet involveret.

    Efter at handlen var ordnet, endte det med at jeg blev snydt.
    Dvs. at alle pengen forsvandt, og jeg ingen andel har.

    Jeg betaler selvfølgelig af på lånet hver måned, men da jeg på et tidspunkt vil kigge efter et hus, ville det være rart at vide hvordan jeg står.
    Jeg kan oplyse at restgælden på lånet er kr. 282,000,00.

    Hvordan er man stillet i den situation i forhold til banken?
    Kan man på nogen måde omlægge lånet, og hvis man kan så til hvad?

    Håber at jeg kan få et godt råd

    #150504
    AnonymForfatter

    Du står i udgangspunktet rigtig skidt.

    Allerede før boligkøbet starter du med at være insolvent med 282.000.

    Hvis vi dertil ligger at der er købsomkostninger ved det nye hus, samt omkostninger ved at sælge huset, hvis det af den ene, anden eller tredje grund skulle blive nødvendigt, så er du “mega insolvent".

    Lad os antage at du er single, men har en rigtig god løn, så banken alligevel giver dig lov til at låne 2.000.000.

    Udgifter til advokat, tinglysning, bankgebyrer, flyning mv. løber let op i 75.000

    Antag så, at du pludselig mister dit arbejde og ikke har råd til at blive siddende i huset, så det må sælges.

    Så er der udgift til mægler, hvilket mindst udgør 75.000 kr. Derudover kan der være kurstab på lånet.

    Huset kan i den mellemliggende periode være faldet lidt i værdi, lad os sige 15%. Det giver dig lige et tab på 300.000 oveni.

    Nu er du pludselig ikke længere insolvent med 282.000 men med 732.000.

    Jeg siger ikke at der er stor sandsynlighed for det går så galt, men risikoen er der, og den må banken naturligvis have med i overvejelserne.

    Dette er grunden til at banken hellere ser at du kommer med 100.000 – 200.000 i opsparing når du skal købe bolig, fremfor med en forbrugsgæld på 282.000.

    På baggrund af ovenstående tvivler jeg meget på du får lov at købe noget som helst før forbrugsgælden er bragt ned i et rimeligt niveau (og det er under 100.000 kr).

    #150532
    AnonymForfatter

    OT, forsvandt de penge, som du skulle betale selve andelsbeviset med også?

    Eller var det “kun" pengene under bordet, der røg?

    Trist situation, du der kom i.

    #150536
    AnonymForfatter

    Hvis banken lader dig betale af på et “andelsboliglån", får du formentlig en okay rente og så skal du bare være rigtig glad for din bank. Eftersom du aldrig fik andelsboligen, er lånet i dag ren forbrugsgæld, hvor banken kunne sætte renten højere. Hvis du betaler en rente, som svarer til forbrugsgæld, er gælden så stor at ingen vil overtage risikoen og finansiere den billigere, medmindre du kan stille ekstra sikkerhed via kaution eller lignende, men det kan blive noget værre rod. Derfor er der formentlig ikke nogle smarte måder at omlægge lånet på lige nu.
    Men når din gæld er under ca. 100.000 kr. og du evt. får lov til at købe hus, kan du vælge et afdragsfrit realkreditlån, hvor du bruger besparelsen til at nedbringe alt den dyrere gæld (lånet til andelsboligen, billån, boliglån osv.

    #150600
    AnonymForfatter

    alle penge forsvandt desværre:-(

    #150602
    AnonymForfatter

    Åhh hvor er det surt for dig, du er formentlig en af dem, hvor banken har lavet en fejl og overført til en forkert konto.

    Det må være træls af afdrage nogle penge, som man på ingen måde har haft glæde af.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.