Kan det lade sig gøre, og hvordan?

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90717
    AnonymForfatter

    Hej

    Jeg er i gang med at undersøge billån og jeg får nogle resultater jeg ikke rigtig forstår.

    Udgangspunktet for beregningen er bilens pris på 300.000 kr og en udbetaling på kr 60.000 kr og en løbetid på 60 måneder med variabel rente.

    Jeg har lavet beregninger hos nykredit (ekstra lån i hus) samt hos eik bank. Resultaterne er:

    Eik:
    Månedlig ydelse (brutto): 4.714,00 kr.
    ÅOP: 6,8

    Nykredit
    Månedlig ydelse (brutto): 4.709 kr.
    ÅOP: 4,0

    Hvordan kan så forskellige ÅOPer opstå, når den månedlige brutto er nærmest identisk og lånebeløbne identiske?

    Og hvad skal vi så overhovedet bruge ÅOP til?

    Mvh Jens

    #150366
    thsvForfatter

    Det må være en fejl i Nykredits beregner, enten på renten eller på ÅOP.
    Kan evt. skyldes, at du ikke kan optage et Flekslån med præcis 60 måneders løbetid.

    Hvad er renten på de 2 lån?
    Eik bank:
    Pålydende årlig rente v. 20% udbetaling: 5,35 %
    Nominel årlig rente: 5,46 %
    ÅOP: 6,6 %
    ÅOP efter skat: 4,4 %

    Jeg ville nok optage billånet som en boligprioritetslån istedet, men det er måske det lån du snakker om via Nykredit (bank)?

    #150378
    AnonymForfatter

    ÅOP = Årlige omkostninger i procent

    Medførende at det også dækker gebyr.

    Så ved overfladisk at kigge på ovenstående beregninger kunne det tyde på at Eikbank har nogle meget stor start gebyr i forhold Nykredit.

    #150408
    AnonymForfatter

    Tak for feedback.

    Jeg har gravet lidt flere detaljer frem.

    Nykreditlånet (f1, løbetid 5 år) har samlede omkostninger = 11.153,00 (kontant rente 1,63% / ÅOP 4,0%)
    Eik lånet har samlede omkostninger = 7.850,00 (pålydende rente 5,35% / ÅOP 6,8%)

    Eneste bud jeg har, er at en af parterne ikke kan regne. Men hvem?

    Alternativ forklaring: Nykredit operer med et “bidrag", som betales udover stiftelsesomkostninger og renter. Kan det være forklaringen? Altså, at Nykredit slet ikke medregner “bidrag" i ÅOP. Det samlede bidrag i løbetiden er 1808,-

    Mvh Jens

    #150500
    thsvForfatter

    Nykreditlånet løber kun i 19 terminer, altså kun 57 måneder, samlet tilbagetaling = 268.413 kr, rente&adm.bidrag ialt = 17.260 kr
    Eiklånet løber i fulde 60 måneder, samlet tilbagetaling = 282.240 kr, rente = 34.990 kr

    Af de ca. 12.000 kr i forskel henter det større rentefradrag ca. 6.000 kr, så netto er der kun ca. 6.000 kr i forskel.
    Den lidt korte løbetid er derfor forklaringen på den noget lavere ÅOP, da den jo udregnes som renten + en forholdvismæssig del af omk.
    Bidraget på realkreditlånet forøger jo renten til ca. 2,2% ialt, og noget højere, når minimumsbidrag nås.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.