Slet ik styr på økonomien efter skilsmisse

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90700
    AnonymForfatter

    Jeg er en pige sidst i 20’erne som lige er blevet skilt.
    Eksmanden og jeg har stadig fællesøkonomi. Huset er ik sat til salg endnu.
    Jeg føler eksmanden trækker det hele ud. Har desværre ikke haft advokat indeover endnu, da jeg ikke har været istand til at træffe nogle fornuftige beslutninger. Det hele kom som et chok. Vi har en masse gæld (forbrugsgæld) på mindst 300.000kr (forskellige kreditorer) Jeg har desværre (man kan altid være bagklog) ikke være så meget involveret i økonomien da eksmanden stod for alt. Jeg ved bare at vi har en kæmpe gæld som jeg slet ik kan overskue. Jeg ved ik hvad jeg skal stille op. Min eksmand kører stadig det hele efter hans hoved. Jeg vil gerne, hvis det var muligt få samlet gælden i 1 lån. Eksmanden siger at det ikke kan lade sig gøre. Jeg vil så gerne være uafhængig af ham og få splittet gælden op. (ja, der bør komme en advokat til – vi finder aldrig ud af det selv)

    Jeg ved det er lidt rodet skrevet – men det er også sådan mit liv er lige nu.

    Udover forbrugsgælden har vi huset og bilen ….
    Jeg har slet ik forstand på alt det her…

    Skal snart mødes med eksmanden og aftale vedr. hussalg mm.
    Min familie er klar til at hjælpe med betaling for advokat…
    Men hvordan pokker foregår det. Er også bange for eksmandens reaktion.

    Jeg må tænke på min fremtid.

    Hjælp.

    Honey

    #150134
    KrisserForfatter

    Det lyder som en kedelig situation du står i. Først og fremmest skal du have skabt dig et overblik over hvad du har af gæld og aktiver. Stil det op således (eksempel):

    Aktiver
    Hus (2 000 000)
    Bil (100 000)

    Gæld
    Realkreditlån (1 600 000)
    Boliglån (400 000)
    Billån (120 000)
    Privatlån (50 000)
    Privatlån (25 000)

    Det kan være svært at vide hvor meget huset er værd. Det er dog vigtigt i forhold til bodelingen. Normalt får man tre ejendomsmæglere til at give et salgsbud, og tager så gennemsnittet af disse tre. Dette vil advokaten dog hjælpe dig med. For at danne dig et nogenlunde overblik, kan du indtil videre nøjes med at ringe til en ejendomsmægler, og bede om et overslag. Husk at trække ejendomsmæglerens salær (formentlig omkring 100 000) fra salgsprisen.

    Når du denne oversigt over gæld og aktiver, ringer du til din bank, og aftaler en tid. Medbring oversigten, sammen med dine sidste tre lønsedler og din sidste årsopgørelse fra Skat. Lav desuden et budget over hvad du vil have af udgifter i fremtiden, såsom husleje, varme, elektricitet, telefon, kabel-tv, licens, internet, A-kasse, fagforening, bil eller offentlig transport, osv. Banken kan herefter hjælpe dig med at regne ud hvordan din økonomi vil blive i fremtiden. Banken kan også regne på hvor meget det vil koste dig at skulle låne din del af jeres fælles gæld.

    Når du har fået lavet et nogenlunde overslag i banken, så tag dette med til advokaten. Dette er ganske vist ikke det endelige resultat, men det vil give advokaten noget at arbejde ud fra.

    Håber ovenstående hjælper.

    #150136
    AnonymForfatter

    fortvivl ej! – der er altid en løsning..

    i dit tilfælde er der disse faktorer der spiller ind..

    er bilen betalt?
    hvor stor er restgælden på huset?
    hvad er huset værd?
    hvilke firmaer skylder i ellers penge?
    står disse gældsposter i begges navne?
    har fælles kontoer? feks. budget og husholdning?
    hvad er saldo’en på disse..
    osv osv.

    under alle omstændigheder har du selv ret til at få udleveret disse oplysninger vis dit navn optræder i kontrakterne, jeg vil anbefale i begge mødes med banken og får afklaret det hele, de har erfaring med lign. siturationer og kan give råd og vejledning…

    du skal se, det løser sig og du kommer helt sikkert viddere vis du holder hovdet koldt..

    #150142
    AnonymForfatter

    Du kunne spørge familie, venner og din bank om de kender en god advokat og så ring til denne OMGÅENDE.

    Det kan ikke være rigtigt, at du skal være bange for din eksmands reaktion. Ham skal du da bare blæse på og kunne ikke én fra din familie – der har en vis økonomisk indsigt – gå med til mødet, hvis du ikke når at få fat på en advokat før.

    #150158
    AnonymForfatter

    Det er vigtigt i din situation – at du får styr på dit liv fremadrettet – d.v.s. din nye bolig og dit arbejde.

    Den økonomiske opgørelsen efter skilsmissen tager lang tid – og ingen kender resultatet -du må blot bevare roen så godt som muligt – og prøve at undertrykke følelser.

    Jeg ville starte med en god rådgiver/advokat – og lade denne rådgiver styre forløbet.
    Hvis din fraskilte mand er til at snakke med – så findes der nok en fornuftig løsning for jer begge to – I må bare ikke begynde at “slås".

    #150168
    AnonymForfatter

    Mange tak for jeres svar.
    Min eksmand har styret alt og derfor er jeg på bar bund.
    Jeg vil meget gerne have fat i advokat så jeg kan komme gennem dette med måske lidt mere ro i sjælen. Min eksmand er af den mening at han ved rigtig meget om økonomi… meeeen nu står vi altså og skylder mindst 300.000 kr til div kreditorer sååå….

    Jeg kunne rigtig godt tænke mig at få mine egne konti. (nu har vi fælles økonomi)
    Jeg vil gøre mit bedste men først og fremmest må jeg ha fat i en advokat der kan hjælpe med alt det praktiske. Problemet er jeg ik har styr på hvor meget skylder i hus, bil mm. Det er eksmanden der har alle oplysninger. Jeg hader mig selv for ikke at have sat mig mere ind i det hele…

    Endnu engang tak for jeres svar.

    Honey

    #150176
    AnonymForfatter

    Lov endelig ikke din ex-mand noget som helst – før du har talt med din advokat.

    #150178
    MichaelForfatter

    Din ex ved INTET om økonomi – ellers havde han aldrig stiftet forbrugsgæld selvom du selvfølgelig også er ansvarlig for dette.

    Men som de andre siger: Hyr en advokat

    #150182
    AnonymForfatter

    se lige link fra familieadvokaten;
    http://www.familieadvokaten.dk/Emner/525.html

    #180088
    AnonymForfatter

    Hej Honey

    Jeg sidder på Berlingske og skriver lige nu om, at en ny lov er trådt i kraft, som gør det muligt at dele gælden med det samme, man sender skilsmisseanmodningen til statsforvaltningen.

    Har du lyst til at fortælle om dine erfaringer til avisen? Hvis ja, vil jeg bede dig om at tage kontakt til mig med det samme (skriver artiklen i dag, fredag den 16. marts). Skriv gerne til mig på ulha@berlingske.dk

    mvh Ulla G. Hansen
    Berlingske

    #180092
    MichaelForfatter

    En lov der tvinger banken til at dele gælden på 2 debitorer og derved forringe deres sikkerhed? Smid lige et link til den lov tak. Det tror jeg ganske enkelt ikke på er korrekt.

    #180220
    AnonymForfatter

    Den nye Lov om Ægtefælleskifte m.v. trådte i kraft 1. marts 2012.

    Det nye er, at ægtefællernes formuefællesskab efter de nye regler vil ophøre lige så snart, at en af parterne har søgt om separation, helt præcist

    #180260
    testForfatter

    Ja det er rigtigt men måske sku i læse paragraf 55 og at den her tråd er 2 år gammel.

    Det er som min lære i erhversjura sagde pinligt at se avisernes behandling af jura stof

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.