Hjælp: flekslån eller obligationslån??

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90696
    AnonymForfatter

    Hej,

    Vi står foran at skulle afklare finansieringsformen på vores nye hus. Som det ser ud nu står valget mellem F3K eller obligationslån.

    Status:
    Vi er en familie med to voksne og to børn på 0 og 2 år. Vi har planer om at bo mange år i det nye hus, vi har en begrænset opsparing på ca. 33.000 som vi kan skyde i boligen. Vi har ikke anden gæld. Vi har pt. Danske Bank.

    Ved begge finansieringsalternativer ønsker vi afdragsfrihed på realkreditlånet i ti år for at afdrage boliglånet hurtigt.

    Finansieringsalternativ 1:
    Obligationslån, afdragsfrit: Hovedstol 1.875.000, rente 5,0, løbetid 30 år, kurs 98,08
    Boliglån: Hovedstol 460.000, rente 7,5, løbetid 10 år
    Dette alternativ giver en samlet månedlig ydelse på ca. 10.000 efter skat
    Rådighedsbeløb bliver dermed ca. 16.000 om måneden

    Finansieringsalternativ 2:
    Flekslån F1K, afdragsfrit: Hovedstol 1.820.440, rente 2,67, løbetid 30 år, kurs 98,17
    Boliglån: Hovedstol 460.000, rente 7,5, løbetid 10 år
    Dette alternativ giver en en månedlig ydelse på ca. 7.700 efter skat.
    Rådighedsbeløb bliver dermed ca. 18.300 om måneden

    Dilemma:
    Vi er ikke specielt risikovillige, men er fristet af at få glæde af den historiste lave rente. Hvis vi vælger F3, vil vi på de tre år være sikret en besparelse på 82.800 kr. – penge som vi vil bruge på at nedbringe bankgælden hurtigere, og som giver luft til nogle rentestigninger i de kommende år. Omvendt er der selvfølgeligt ingen der kender fremtiden i disse tider, og om renten igen vil stige et væsentligt højere beløb i en længere periode.

    PS. Hvis vi vælger obligationslånet kan jeg godt tvivle på at vi nogendesinde får udnyttet konverteringsmuligheden.

    Er der nogle kan hjælpe med at gøre valget lettere eller er det udelukkende en trosretning?? Helt andre finansieringsalternativer er også velkomne. Vi har eksempelvis også overvejet flekslån med variabel løbetid.

    #150104
    AnonymForfatter

    Vi har så svært ved at vælge at vi også overvejer en kombineret løsning, og dermed være sikret den næstbedste løsning (og den næstværste)

    #150110
    AnonymForfatter

    Jeg kan fortælle jer, hvordan jeg rent personligt ville finansiere.

    Jeg tror på renten går markant i vejret indenfor en 5-årig periode, og da ingen kan forudsige den præcise timing af rentestigningerne, er er selvsagt umuligt at komme rettidigt over i fastforrentede lån fra flekslån.

    Jeg mener derfor helt klart i bør vælge fastforrentede lån.

    #150278
    AnonymForfatter

    Hej, Jeg synes du allerede selv har besvaret dit spørgsmål, ved bla. at skrive i ikke er særligt risikovillige. Derfor vil jeg mene i bør vælge fast forrentede obl. lån.

    Jeg har selv F1 lån,

    Jeg har valgt at se sådan her på det Hvis jeg har råd til at betale 6%, og også kan overkomme 8%, kan jeg lige så godt selv bære risikoen ved et f1 lånet, og har ikke brug for den forsikring der ligger i et fast forrentet.

    Hilsen

    Morten

    #150280
    thsvForfatter

    Boliglånet forekommer mig ret dyrt til 7,5%, når Nordeas boligprioritet kun koster 5,2%!

    Min finansiering ville være F1 i kombination med Nordeas boligprio., der jo netop har fordelen af den høje rente på hele indeståendet, hvorved I sådan set kan genbruge lånet.
    Hvis I ikke har tænkt jer at omlægge, så vil F1-lånet med 99% sikkerhed være det billigste de næste 10 år.

    #150284
    thsvForfatter

    Hmm, du har opgivet rente og kurs for et F3-lån, men kalder det et F1-lån.
    Bemærk, at man fastlåser sin rente for de 3 år, så lånet er relativt dyrt at komme udaf, skulle 4% 30 år komme op i en god kurs, som efterhånden må anses for sandsynligt, da 5% 30 år er i kurs over 99,5 nu.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.