investering af penge

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #87118
    AnonymForfatter

    Hejsa herinde.
    Jeg har tjent 700.000,- på en bolig og ønsker at bruge ca. halvdelen på en ny bolig snart.
    Jeg har ca. 300.000,- tilbage og har overvejet – som alternativ til de 2% jeg kan få i banken – at købe en mindre lejlighed og leje den ud.
    Hvis jeg køber en lejlighed til 500.000,- (dvs. låner ca. 200.000,-) vil det så ikke betyde at jeg “tjener" mere end hvis jeg køber en lejlighed til 300.000,- kontant? (Jeg tænker her på det skattepligtige beløb, der vil komme ved at jeg lejer denne lejlighed ud.)
    Ja som I nok kan se, så har jeg ikke sat mig så meget ind i det endnu, jeg satser på at her sidder en ekspert, som vil dele sine visdomsord med mig.

    Hvis ikke det med at leje en lejlighed ud er en god ide, skal jeg måske kaste mig over aktier via banken eller lignende? (Har ikke en hujende forstand på hverken aktier eller obligationer.)

    Håber på et svar .

    #105960
    AnonymForfatter

    Jeg har ikke meget forstand på hvad der er af penge i erhvervsmæssig udlejning. Hvis dine 700.000 for en stor del består af prisstigning på din gamle bolig, så forstår jeg godt lysten til dette marked, men at forvente fortsat prisstigning er noget af en risiko at løbe. De fleste med en enkelt lejlighed ’til overs’ plejer at flytte ind i den en periode for at undgå at skulle betale skat af evt. fortjeneste ved salget.

    Obligationer og aktier er det nemmere at lære at begå sig med end boligmarkedet. Er din horisont (hvor du ikke har brug for pengene) under 1 år, så bliv på en bankkonto, er den over 5-10 år, så kan du overveje aktier. Midt imellem er obligationer et sikkert bud. Du kan selvf. også købe aktier nu p.g.a. den gode udvikling der er her og nu og med lidt held tjene 10% på en måned, men så snakker vi igen risiko.
    Med 300.000 behøver du ikke den risikospredning som du kan få i investeringsbeviser, så køb direkte aktier i selskaber noteret på børsen i københavn. Banken vil anbefale dig investeringsforeninger, for det tjener de mest på, men jeg foreslår 10 aktieposter a ca 30.000 kr.

    #105962
    AnonymForfatter

    Hej Henrik.
    Tak for dit svar.
    Du bekræfter de få ting jeg ved om at investere, at man skal undgå investeringsforeninger, da de er for dyre i administration.
    Jeg tror også, jeg skal investere i aktier, havde tænkt mig at sætte mig godt og grundigt ind i det…og så fordele pengene på minimum 10 af de store firmaer.
    Jeg kan sagtens undvære pengene i 5-10 år.

    Det med lejligheden, var ikke tænkt som at jeg skulle købe for at sælge igen med en fortjeneste, men simpelthen bare købe en lejlighed kontant og så kalde lejeindtægten for mit afkast.
    Dette er selvfølgelig også noget jeg skal kende lidt mere lidt, før det evt. bliver aktuelt.

    Med venlig hilsen Mette

    #105964
    AnonymForfatter

    Foreslår at du i morgen går ned og køber 100 stk D/S Torm (36.000 kr). Det er et lidt konservativt forslag, men de gir typisk et højere udbytte end obligationer så helt dumt er det vel ikke.

    Det er en god måde at lære på.

    #105976
    AnonymForfatter

    Hej Henrik.
    Tak for dit råd, jeg har fundet en side med KFXindekser, hvor omtalte firmas aktiekurser er at se.
    Jeg har dog ikke været i min bank med 36000,-…så hurtig er jeg ikke.
    Men nu suger jeg lige lidt viden til mig her på world wide web, så må jeg se hvad jeg så gør.

    Mvh Mette

    #105978
    AnonymForfatter

    http://www.cse.dk indeholder al information (så meget du kan få gratis) om kurser på alle papirer.

    Hvis du havde købt 100 stk DS Thorm fredag morgen så havde du tjent 50 kroner i løbet af dagen (kursstigning 0.5 point). På det sidste halve år er den steget 18% (de fleste aktier er steget pænt). Og så kan du se frem til – hvis de til næste generalforsamling udbetaler lige så godt udbytte – at få udbetalt 1 krone for hver 5,66 kr oner du har investeret (Price/Earning – P/E). Alt det og meget mere kan du se på http://www.cse.dk. Til gengæld havde du betalt et par hundrede i kurtage til banken (afhængig af hvor og hvordan du køber) for at hjælpe dig med købet. Og de vil have det samme for at hjælpe dig med at sælge igen.

    Så var mit råd om at købe DS Thorm straks et godt råd eller et dårligt?

    #105990
    AnonymForfatter

    Hej Henrik.
    Skal jeg besvare dit spørgsmål?
    Okay, hvis jeg havde investeret 36000,- i D/S Torm så havde jeg tjent 50,- da børsen lukkede. Det var ikke ret meget 😉

    Jeg er interesseret i at købe/sælge selv, når jeg har forsøgt mig lidt frem sådan “for sjov", jeg kan jo se at i løbet af 1-2 minutter kan der ske temmelig meget med en kurs!
    Men det der undrer mig mest lige p.t. er at de kurser, jeg sidder og kigger på online, er 15 minutter forsinkede. Det gør da ret meget, hvis jeg skal sidde og købe/sælge meget i løbet af en dag. (Hardcore…!)

    Jeg kunne forestille mig, at det er der man kan lave nogle handler, altså at man laver 50 handler hvor man måske tjener 50,- eller mere pr. handel. Er det det du mener?
    Det kunne jeg godt se det sjove i…eller går det mere ud på at finde nogle gode selskaber og så købe aktier der og “gemme" dem i et par år?

    Tak fordi du gider svare….

    Mvh Mette

    #105992
    AnonymForfatter

    50 kr pr dag af en investering på 36000 svarer til en forrentning på 50% p.a. hvilket jeg ikke finder helt ringe hvis (og det er et stort hvis) den gennemsnitligt holder det hidtidige forløb i et års tid. Og så måske 20% oveni i form at årligt udbytte – det er usædvanlig højt..

    Er du interesseret i at købe og sælge hele tiden? Ja, der er jo nogen der kan li den sport, og de behøver aktuelle kurser. Det er nemt at få, bare man betaler.

    Og så er du nået en del videre end dit indledende “Har ikke en hujende forstand på hverken aktier eller obligationer", ikk?

    #106000
    AnonymForfatter

    Hej Henrik.

    Ja lidt videre er jeg kommet…jeg snuser lidt her og der.
    Nu er jeg også begyndt at følge med i finans på tv (nyhederne) – lærer hele tiden noget nyt 😉

    Set i % er de 50,- kr måske okay, men for mig at se en stor risiko, hvis jeg nu køber og sælger samme dag, i forhold til indsatsen.

    Jeg forestiller mig at jeg investerer 5/6 dele i noget lavrisikohalløj, og så leger lidt med resten….for sjov/for at lære.
    Du vil være den første der får besked, hvis det lykkes mig at lave nogle gode handler.
    Tak for dine råd og ord.

    Hilsen Mette

    #106004
    MichaelForfatter

    Hold dig fra daytrading. Det er ikke noget for nybegyndere. Køb istedet aktier i 5-6 forskellige virksomheder (i forskellige brancher) og læn dig så tilbage. Måske vil kursen falde lidt i starten, men har du tiden og roen vil du med største sandsynlighed kunne tjene penge – det er da lykkedes for en totalt amatør som mig 🙂 Lige nu har jeg f.eks. en gevinst på 40% på TDC – så er det sjovt at handle aktier.

    #106006
    AnonymForfatter

    Jamen det er en fortsat læreproces. Håber at eksemplet med Thorm illustrerer Michaels advarsel udemærket, for som du selv konstaterede var det en udemærket forrentning, men duede kun som ‘langtidsinvestering’.

    Her er så næste tip: Den såkaldte 100.000 kroners grænse. Hvis du alligevel ville mixe obligationer og aktier, så overvej at holde dig under denne grænse i aktierne (obligationer for resten). Så kan du nemlig efter tre års ejerskab sælge uden at betale skat af en evt. gevinst. Trods navnet reguleres grænsen hvert år og er pt 136.600 for enlige og samlet 273.100 for ægtepar.

    Antydede jeg at du skulle købe obligationer fordi de var sikrere? Det er uomtvisteligt rigtigt på kort sigt, men historisk set har en blandet portefølje af aktier over tilstrækkelig lang periode givet højere afkast med samme sikkerhed. Så der er ingen ‘absolutte sandheder’ i dette spil.

    Tillykke Michael. Forhåbentlig en ikke for lille post?

    #106054
    AnonymForfatter

    Hej Henrik.
    Mens jeg venter på mine penge, har jeg investeret 500.000 i det store aktiespil!
    Jeg har spredt “mine" penge godt ud på store danskere og indtil videre går det meget godt.
    Jeg har kun mistet omkring 11.000 af de investerede 500.000, men lærer noget hver dag om aktier.
    Tak for tippet om max. at investere 100.000 i aktier..min bank har lavet noget, der hedder MIX, det kunne være et alternativ for en uvidende som mig.
    Tak for snakken siger Mette……….

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.