Garantiprovision i Nordea

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90691
    AnonymForfatter

    Vi har for et par måneder siden lagt vores 7% lån om til 5% fastforrentet, men afventer nu på 4. måned at lånet skal blive tinglyst. Det har medført at vi har skulle betale noget der hedder garantiprovision, som samlet set er løbet op i 15.000 kr (udover hvad banken normalt tager for omlægning). Er der nogen som er bekendt med reglerne indenfor dette område, eftersom vi føler os godt taget ved næsen af Nordea.

    Der må være en del andre Nordea kunder som har omlagt lån i Oktober, som sidder med en lignende udgift? Det er muligt at årsagen skyldes lang ventetid ved tinglysningen, men er det virkelig kunderne som skal straffes for dette ?

    Mvh Jørgen

    #149982
    KrisserForfatter

    Det er naturligvis ikke rimeligt at borgerne bliver straffet for statens problemer, men det er vel endnu mindre rimeligt at det er bankerne der skal straffes. Nordea skal stille likviditet indtil lånet er endeligt lyst gennem deres garanti, og det koster Nordea penge. Hvis ikke de får disse penge inddækket fra kunderne (som er dem der beder om forretningen), giver forretningen underskud for Nordea. Det er altså staten, og ikke Nordea, du skal rette din harme imod.

    #149988
    AnonymForfatter

    Staten giver ingen garantier for tinglysningstiden.

    Det er en risiko som låntager løber i forbindelse med købet. Derfor må låntager selv betale. Der er ikke noget at komme efter !

    #150028
    AnonymForfatter
    #150042
    onkelForfatter

    Det er ikke alle banker der tager garantiprovision i forbindelse med udbetaling af realkreditlån. En udgift som kan være temmelig stor, men som ingen rigtig taler om.

    Jeg ved fx. at Danske Bank ikke tager dette gebyr – i dit tilfælde kunne det altså have været en besparelse på 15.000 kroner (minus skattefradraget)….

    Husk i øvrigt at du selv skal indberette udgiften på din selvangivelse for at få dit fradrag..

    Onkel

    #154340
    AnonymForfatter

    Lige en kommentar hvad angår garantiprovisioner og Danske Bank.

    Jeg er selv kunde i Danske Bank og har netop fået udbetalt et realkreditlån, hvor der skulle betales garantiprovision. Så at Danske Bank ikke opererer med garantiprovisioner, det passer ikke.

    #154342
    onkelForfatter

    I forbindelse med tinglysning af et almindeligt realkreditlån til private?? Hvor garantiprovisionen er til dækning af ikke tinglyst pantebrev?? – Der findes jo mange former for garantier…

    #154362
    AnonymForfatter

    Garantiprovisionen var i forbindelse med en garanti for forhåndslån til byggeri. Troede bare, at du udtalte dig generelt.

    #154402
    testForfatter

    hvorfor tager det så lang tid? den digitale tinglysing på nye lån køre da fint nu. mit lån i totalkredit gik igennem på under en uge så vidt jeg husker. det var aflysning af eik banks pant der to tid

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.