Bankgaranti

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 30 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #87117
    AnonymForfatter

    Hej,

    Jeg skal bruge en bankgaranti på 55.000, der skal løbe i 7 år. Jeg har pengene og jeg er villig til at lave et sikringsdepot/konto, så der ikke er nogen risiko for banken.

    Min nuværende bank vil have 1000 kr i oprettelse og 1,5%pa. Det syntes jeg virker i overkanten

    Er der nogen er ved hvad dette burde koste?

    mvh
    Per

    #105956
    AnonymForfatter

    1½% – det lyder højt. Det spiller naturligvis også en rolle hvad de giver på de penge du stiller som sikkerhed.

    Se spørgsmålet “omkostninger bankgaranti og mellemfinansiering" fra 20. april 2005 21:05 hvor det samme er debateret.

    Men ellers er der vel ikke andet at gøre end at skifte bank. Alternativt (eller samtidig) snakke med din trediepart om en spærret konto.

    #105966
    AnonymForfatter

    Hej Per

    Jeg arbejder selv i en bank, jeg synes det lyder meget rimeligt. Men der er selvfølgelig ikke nogen fast pris, men tvivler på du kan få det meget billigere.

    #105982
    ElisabethForfatter

    Hej

    Du skal bare til den du skal stille garantien overfor lade dem få håndpant i kontoen, hvor pengene står i de 7 år. Det koster formentlig ikke ret mange penge i forhold til de beløb, du nævner, at lade banken notere, at pengene er håndpantsat til XX-part. Jeg har selv en fortid i en bank, og ved at dette er helt almindeligt.

    Hvis du vælger løsningen med at få en bankgaranti, så HUSK, at du kan få fradrag for den løbende provision. MEN du skal selv huske at trække garantiprovisionen fra på din selvangivelse. Dette skyldes, at banken ikke har nogen indberetningspligt til Told&Skat for løbende provisioner. Så hvis du ikke selv fratrækker beløbet, så får du intet fradrag. Du kan dog ikke få fradrag for etableringsgebyret for selve garantien.

    Venlig hilsen
    Elisabeth

    #105984
    AnonymForfatter

    Hej,

    tusinde tak for svaret.

    Det var nyt for mig at de løbende udgifter var fradragsberettiget.

    mvh
    Per

    #106010
    ThomasForfatter

    Jeg har hos 4 forskellige banker fået oplyst samme provison, nemlig 1,5%. Oprettelsesgebyret svinger mellem 500 og 1500 kr. Da det drejer sig om en lovpligtig garanti som led i ansøgning ved udlændingestyrelsen er der ingen vej uden om. Det giver i øvrigt bankerne en helt risikofri gebyrindtægt på knap 25 mio kr årligt. Det er tankevækkende, for ikke at sige usmageligt.
    Thomas

    #110912
    AnonymForfatter

    hej. jeg skal have lavet en deponering på 55241 kr , har selv pengene, men min bank vil ikke deponere dem for mig, er det muligt at man kan gå i en anden bank og bare få dem til at deponere pengene..?
    hilsen majbritt

    #110916
    fk2001Forfatter

    hej. jeg skal have lavet en deponering på 55241 kr , har selv pengene, men min bank vil ikke deponere dem for mig, er det muligt at man kan gå i en anden bank og bare få dem til at deponere pengene..?
    hilsen majbrittJeg vil gerne deponere dem for dig. Hvad er din email? Så vil jeg sende dig et kontonummer så du kan overføre pengene til mig.

    #110918
    AnonymForfatter

    hej.. ja men det får jeg ikke udfyldt papirene ved.

    #110920
    fk2001Forfatter

    Ring rundt til div. banker for at høre hvad de skal have for at lave en bankgaranti til en (jeg går ud fra at det er til en familiesammenføring), gældende i 7 år.

    Det gjorde jeg for to år siden. Jeg betalte 600 kr i opret, og betaler 1,5%pa. Jeg har ikke stillet nogen sikkerhed for garantien, (deponering eller andet) men kommer den til udbetaling skal jeg betale bankens højeste udlånssats.

    Prøv om du kan få en bank med på en sådan ordning.

    #110962
    AnonymForfatter

    Hvis det er en anfordringsgaranti, som du skal oprette, har jeg været i samme situation. Det er helt og aldeles urimeligt, at bankerne tager disse gebyrer for at stille en garanti til rådighed, som ikke reelt er en garanti, da de jo har pengene på en lukket konto. De burde slås om at få 55.000 kr. sat ind på en lukket konto i 7 år. At nogle banker slet ikke tilbyder denne service er også for ringe, eftersom anfordringsgarantien som bekendt er lovpligtig. Hvad nu hvis ingen banker valgte at tilbyde den?

    Anyway, jeg endte med at oprette garantien hos Nykredit. Jeg får 2 pct. i rente. De tager et gebyr på 69 kr. pr. måned for dette. Da min kontaktperson imidlertid i en email uforvarende kom til at love, at garantien ville være gebyrfri, slipper jeg dog for denne. Men det er vist en undtagelse.

    Jeg leder dog fortsat efter en bedre deal – som sagt burde man få en meget højere rente uden gebyrer. Så jeg vil gerne hører fra andre der har fundet en bedre bank til dette.

    #119206
    AnonymForfatter

    I Ringkøbing Bank fik jeg det gratis og uden årlig omkostning mod at de overtog mine konti.
    Jeg holder med Jer i at det er usmageligt at Udlændingestyrelsen på denne måde støtter banker med et helt arbejdsfri støttebeløb.
    Har spurgt om mulighed for at deponere beløbet i kommunen, men det kunne man ikke – “det skal være en bankgaranti".
    I det hele taget burde vi, der har problemer med Udlændingestyrelsen lave en lille pressionsgruppe, da der er mange problemer i denne sektor og Udlændingestyrelsen har relativt frie hænder…

    #126222
    AnonymForfatter

    jeg har fået gratis oprettelse og 4,5 procent i rente på beløbet. så bankerne er ved at komme efter!

    #126408
    AnonymForfatter

    Jeg kunne virkelig godt tænke mig at høre hvad I finder rimeligt at banken samlet skal tjene på at stille denne garanti der løber i 7 år?

    #126412
    AnonymForfatter

    Det mest “smagelige" ville være at ens bank gav det som en almindelig service, når det er penge, der står i banken eller på anden måde er garanteret i et relativt kontant beløb. At kommunerne ikke vil deponere beløbet direkte finder jeg usmageligt, da det kun kan forstås, som en hjælp til betrængte banker og en yderligere bureakratisering imod familiesammenføringer, hvilket man da heller ikke er bleg for at indrømme efterhånden.
    Når der nu er så mange bankfolk på tråden, vil jeg gerne vide HVAD eksakt arbejdet består i og HVOR TIT. Jeg tror ikke på, at der er for fem flade øre arbejde i det for banken.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 30 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.