Forrentning af børneopsparing

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90666
    AnonymForfatter

    Vi har oprettet børneopsparing til vores to døtre i de banker som på daværende tidspunkter kunne tilbyde de mest fordelagtige renter – hhv. Morsø Sparekasse og Løkken Sparekasse. Sidstnævnte er gået konkurs, og kontoen er overført til Norjyske Bank, som tilbyder en noget lavere forrentning. Morsø ligger heller ikke længere helt i toppen.

    Mit spørgsmål er: Kan det betale sig at skifte til én af bankerne højere oppe på listen? Jeg ville gerne have et billede af forrentningen over tid i de forskellige banker, for måske ligger Morsø da alligevel med et nogenlunde stabilt højt renteniveau?

    Hvilke anbefalinger og erfaringer ligger I andre inde med?

    VH Stine

    #149666
    AnonymForfatter

    Min erfaring er, at de banker der ligger højt på listen, ligger højt hele tiden. Dog skal du være opmærksom på, at nogle banker tager et gebyr for at flytte kontoen, så du skal nok ikke flytte kontoen mange gange. Dette vil naturligvis altid være en vurdering af den konkrete rente på den nuværende, i forhold til den nye rente, om det det er en god ide at flytte kontoen.

    #149668
    AnonymForfatter

    Jeg synes også du skal vælge at være “børneopsparingskunde" der hvor du og dine børn opnår den bedste forrentning.

    Jeg er enig i at de renteførende banker som oftest vedbliver at være renteførende over længere tid.

    Eksempelvis kan jeg se at “Bank Med Hjerte" som drives i et “joint venture" mellem FDB og den svenske storbank “Swed Bank" giver 4,2% på børneopsparingen. Eneste krav er, at du er medlem af FDB/Coop, hvilket de fleste kunder jo er.

    Opsparingen er garanteret op til 500.000 SEK af den svenske stat og er yderligere garanteret op til 744.000 DKK af den danske stat.

    #149692
    AnonymForfatter

    I bør kun skifte til en anden bank med højere forrentning, hvis den nye bank vil give jer bankskiftet gratis. Ofte tager den tidligere bank et gebyr for flytningen og der skal alligevel lidt rente til at indhente et gebyr pga. den begrænsede saldo på kontoen (regler for maks. indskud).

    #150678
    NIELS (26)Forfatter

    Hej
    Vi har lige været ude i nøjagtigt samme situation.
    Vi valgte ‘Bank med hjerte’, hvilket forløb ganske uproblematisk og med en attraktiv rente. Processen blev dog trukket i langdrag af Nordjyske Bank, som virker som om de ikke helt har ramt ’10-erne’ endnu.

    #150692
    AnonymForfatter

    Tak for alle svar. Vi har (også) valgt ‘Bank med hjerte’.
    VH Stine

    #151066
    Niels BeckForfatter

    Hvad måtte du betale for at få flyttet børneopsparingen flyttet fra Nordjydske til bank med hjertet !

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.