Hjælp: Ekstraregning ved omlægning af lån

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90657
    AnonymForfatter

    Jeg har brug for lidt juridisk hjælp, og håber at nogen her kan hjælpe mig videre:

    Jeg har valgt at omlægge mit lån for at udnytte den lave rente. Jeg kontaktede derfor min bankrådgiver og bad om en beregning herfor. I den forbindelse fik jeg at vide, at det ikke ville koste mig noget at omlægge – forstået på den måde at jeg ikke skulle have penge op af lommen, fordi omkostningerne ville blive lagt ind i det nye lån, dvs. lånestørrelsen ville blot blive opskrevet for at dække omkostningern. Det skal i den forbindelse siges, at jeg har på skrift hvor min bankrådgiver forsikre mig om at jeg ikke skal have nogle “penge op af lommen".

    Sagen er den, at nu har jeg så fået omlægningen gennemført, og at der så er kommet en ekstraregning på lidt over 3.000 kr. Jeg spurgte min bankrådgiver hvordan dette kunne lade sig gøre, nu han havde forsikret mig om at jeg ikke skulle have nogle penge op af lommen. Han sagde, at det var han ikke engang selv vidste hvordan dette kunne være. Han havde været ude for en lignende situation én gang før, men han vidste ikke hvorfor det sker. Jeg bad ham undersøge sagen, da jeg bestemt ikke mente at det var tilfredsstillende.

    Han har nu undersøgte sagen, og fundet ud af at der er sket en fejl i beregningen. Jeg har derfor argumenteret for, at jeg ikke skal betale for en fejl som de har begået. Min bankrådgiver mener dog ikke at ansvaret er hans/bankens, da de blot bruger beregningsmetoder udstukket af realkreditinstituttet. Derfor mener jeg så at realkreditinstituttet må tage ansvar for fejlen, og altså at de må betale regningen. Jeg fik ham derfor til at tage fat realkreditinstituttet i det nye år for at forhøre sig.

    Min bekymring går først og fremmest på, om jeg har retten på min side i tilfælde af at realkreditinstituttet ikke vil påtage sig sit ansvar. Er der nogen som ved noget om det? evt. nogen som kan sætte mig i forbindelse med den rette person?

    Og videre, er der nogen som har været ude for lignende?

    #149566
    AnonymForfatter

    Indbring sagen for pengeinstitutankenævnet.

    Der koster det kun 150, hvis det skulle vi sig at du ikke har retten på din side.

    #149568
    AnonymForfatter

    Jeg er enig med Generalen, men vent lige til du hører bankens og realkreditinstittuttets udspil. Der er ingen grund til at blive uvenner endnu.

    #149656
    onkelForfatter

    Hej

    Jeg mener ikke der er noget er komme efter – det er klart at banken ikke har levet op til det de lovede, men du har ikke fået et tab – blot et lån der er 3.000 kr. for lavt.

    I bedste fald har du ret til et lån på 3.000 kr. på samme vilkår som dit kreditforeningslån…

    Onkel

    #149664
    AnonymForfatter

    Jeg siger også, at hvis kunden mener, at der er noget at komme efter, så kan sagen med fordel indbringes for pengeinstitutankenævnet. Det koster meget lidt at føre sagen.

    Ud fra ovenstående korte indlæg, kan jeg ikke rigtig afgøre, om der skulle være noget at komme efter.

    Problemet er en klassiker. Kunden siger at bankrådgiveren har lovet et eller andet (hvad bankrådgiveren måske også har gjort) men kan bare ikke bevise det.

    I den situation får man som kunde meget sjældent medhold ved pengeinstitutankenævnet.

    Derudover vil jeg sige, at stort set alle låneomlægninger er forbundet med forskellige gebyrer, kursdifferencer og differensrenter etc., hvorfor det lyder lidt mærkeligt, hvis bankrådgiveren skulle have lovet gebyr-amnesti.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.