Ratepension

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90649
    AnonymForfatter

    Jeg har efterhånden fået den opfattelse – at mange pensionister med fordel kunne få udbetalt større ratepensioner som en sum (60% skat) – og dermed slippe for modregning i pensionstillæg på de 30% af de løbende udbetalinger.
    Beskatningen under løbende udbetaling udgør jo faktisk ca. 38% + 30% modregning i pensionstillæg. Dertil kommer, at ejendomsværdiskatten er højere – under løbende udbetaling.
    Hvor er fordelene med en opsparing i pensionsordninger med løbende udbetaling ???
    bortset fra – at arvinger ved dødsfald slipper med 40% afgift på summen – og at beskatningen af afkast i opsparingsperioden kun beskattes med 15%.

    #149420
    thsvForfatter

    En af mine kæpheste!
    Ejd.værdiskatten er en uretfærdig formueskat, der belaster boligejerens budget urimeligt hårdt.
    En villaejer i Hovedstaden kan jo let have ejd.skat og ejd.værdiskat på 40.000 kr årligt!
    Dette er en absolut hæmsko for mange nye boligejere, da et normalt parcelhus betaler 15-20.000 kr årligt, for en yderst teoretisk værdistigning.

    #149428
    HalliHalloForfatter

    Måske et dumt spørgsmål, men hvordan kan ejendomsværdiskatten være højere “under udbetaling"? Sort snak for mig!

    Jeg kan godt acceptere fjernelse af denne skat, men så skal der heller ikke ske fradrag for renteudgifter, men denne skat er iøvrigt faldet kraftigt de senere år, da værdien fastsættes kunstigt ud fra 2001-vurdering med tillæg af 5%. Og “gamle boligejere" betaler ikke 1% af denne vurdering, men kun 0,8%.

    M.h.t. ratepension: Hvis ikke du har fradraget dine indbetalinger i en evt. topskat på 63%, 68% eller tidligere på helt op til 73%, ja så er det ikke nogen “god forretning", hvorfor det for langt de fleste er bedre med en kapitalpension eller slet ingen pension.

    #149432
    hakon larsenForfatter

    Jeg tænker på om ikke det var bedre at lade ratepensionen komme ud med et fast beløb om året – 38% i skat,og så sætte dem ind på en kapitalpension,så får man 38% i fradreg i skat og undgår de 30% fradrag i pensions tillæget. Der må sættes 46000 ind pr. person

    #149452
    AnonymForfatter

    Ja – du har ret. Denne model hjælper, men kun med max. 46.000 kr.
    Når ejendomsværdiskatten stiger under udbetaling af ratepension – så skyldes beregningsmodellen af ejendomsværdiskat. Pensionister får et nedslag – og dette nedslag er mindre – når man hæver indkomsten med udbetaling af ratepension.
    Jeg har prøvet denne beregning på http://www.skat.dk – forskudopgørelse – og det ser ud til – at det er sådan det foregår.

    #149478
    AnonymForfatter

    Jeg er slet ikke enig.

    Forenklet eksempel:
    Ratepension på 1 mio. kr.

    Ved udbetaling med 60% skat, koster det 600.000 kr., dvs. 400.000 kr. udbetales.

    Ved en årlig udbetaling på 100.000 kr. over 10 år modregnes i alt 123.000 kr. i pensionstillægget.

    Beregning: (100.000-59.000)*0,3*10 = 123.000
    63.000 = pensionstillæg
    100.000 = årlig udbetaling
    59.000 = grænse for modregning
    0,3 = 30 % modregning af løbende udbetalinger på over 59.000 kr. årligt
    10 = antal år

    Hvis man er i den heldige situation og ikke har økonomisk brug for at få udbetalt ratepensionen, kan man fx. vælge at få den udbetalt over 20 år i stedet, så modregningen bliver endnu lavere og man sikrer sin formue/arv til efterladte.

    Omkring beskatningen er det ikke relevant. Der betales jo den samme skat på den offentlige pension + tillæg, da udbetalinger fra ratepensionen indkomstbeskattes. Tværtimod kan der være en gevinst, hvis man har været (mellem-) og topskatteyder og senere hen kun betaler bundskat.

    Modregningen udgør selvfølgelig en del ærgerlige penge ud fra skattetænkning, men det finansierer vores velfærdssamfund og man har stadig en HEL DEL FLERE penge som pensionist, end hvis man havde soldet alle pengene væk.

    #149484
    AnonymForfatter

    Ja-det er et godt regnestykke, du har sat op, men du glemmer ATP udbetaling 20-22t. årligt + højere ejendomsværdiskat, hvis du har hus/ejerlejlighed.
    Så er der jo positiv renteindkomst/kapitalindkomst – men denne indkomst er sjældent i saame størrelse, som løbende udbetaling.
    Mange vil opleve som pensionist, at fordelen ved løbende pensionsudbetaling er skuffende.

    #149488
    thsvForfatter

    Sikke en kræve-ind mentalitet.
    jeg ville da være stolt, hvis jeg kunne spare så meget op, at jeg var uafhængig af off. ydelser som pensionist.
    Men den forbistrede ejd.skat og ejd.værdiskat gør det godt nok dyrt at være boligejer i Hovedstaden (10-12 km fra centrum). Ca. 40K penge om året.

    #149490
    AnonymForfatter

    Du kan altså ikke betale dine kreditorer med stolthed.
    Hvorfor laver man alle disse modregninger i pensioner – så det bliver så indviklet, at mange ikke orker, at “kræve ind" – fordi de simpelthen ikke forstår systemerne.

    #149506
    AnonymForfatter

    Jeg har hverken ondt af Svend eller Thvs.

    Førstnævnte finder som pensionist ud af, at der sker modregning af indtægter udover et forholdsvis stort beløb grundløb på knapt 60.000 kr.

    Sidsnævnte finder det uretfærdigt, at han med en villa i Københavnsområdet til omkring 4 mill. skal betale sølle 40.000 kr. i grundskyld m.v.

    Vær dog glad for at I kan betale og tænk på den ene millard mennesker, der hver dag går sultne i seng.

    Hvis I er så utilfredse med de beslutninger, der træffes af det til ehnver siddende flertal i folketinget, så vil jeg foreslå at melde jer ind i et parti eller flyt til Monte Carlo, hvor der ikke opkræves skat.

    Alt jeres klynkeri er bare for meget.

    #149508
    AnonymForfatter

    Pensionister og førtidspensionister samt efterlønnere får ganske volsomme nedslag i ejendomsværdiskatten. Det er en jungle, selv for folk, der beskæftiger sig med det til hverdag.

    Én af nedslagene er indkomstafhængig, derfor er udbetaling fra ratepension relevant.

    I København og Århus-området betaler én del de 3% af ejendomsværdien over 3 mill, men i resten af landet betaler de fleste nu ikke ret meget i ejendomsværdiskat, da nedslagene udgør en relativt stor del af den ene pct.

    #149512
    AnonymForfatter

    Lige en rettelse – efterlønsmodtagere får ikke nedslag i ejendomsværdiskatten. Folkepensionister – uden ratepensioner – får et pensionistnedslag på 4 promille dog max. kr. 6.000. Jeg er ikke bekendt med om førtidspensionister får nedslag.

    #149522
    AnonymForfatter

    Er du helt sikker på det med efterlønnere? Jeg har ikke lige loven ved hånden.

    Det nedslag du nævner er blot ét af mange som pensionister har.

    Det er en virkelig langhåret lovgivning, mener at reglerne findes i §9a til 10 i ejendomsværdiskatteloven.

    Bor du i de øvrige Danmark, har haft dit hus siden 1993 (tror jeg er skæringsdagen – usikker), er du pensionist eller førtidspensionist er det godt nok ikke mange sure basseører man ender med at betale i ejendomsværdiskat. Skatten rammer helt klart meget tungere i Whiskeybæltet end i Randers.

    For slet ikke at nævne stigningsbegrænsningsreglerne, der pga. skattestoppet er mere eller mindre irrelevante.

    #149524
    AnonymForfatter

    Ja, det er jeg. Var selv på efterløn, før jeg fik folkepension i år. Og først i år får jeg nedslag i ejendomsværdiskatten.

    Jeg kan ikke helt få øje på de mange nedslag, du skriver, vi folkepensionister har. Men du må gerne være mig behjælpelig!

    #149528
    AnonymForfatter

    Blot et enkelt af dem giver et nedslag på 0,2%, hvis du har haft din ejendom lang tid nok.

    Pensionistnedslag på 0,4%.

    Som jeg skrev, såfremt du er en “almindelig dansker", med en “almindelig" fast ejendom, ja så er der pludselig ikke meget tilbage af skatten på 1%.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.