Fup eller fakta?

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90642
    AnonymForfatter

    Dette er mit første indlæg på mybanker.

    Hvis man har et forbrugslån, hvis rente klart overmatches af mybankers glimrende overblik for renter i de forskellige banker, hvor tilbøjelige er bankerne så til at holde på “en lille fisk", hvis man truer med at skifte bank, hvis de ikke matcher lånet? Hvad er fup og hvad er fakta – og hvad er jeres holdning til udbud og efterspørgsel på dette ikke særligt gennemsigtige marked?

    Jeg har selv et mindre forbrugslån til en rente på 9 % (check-inn), som Nykredit uomtvisteligt har et klart bedre tilbud på – nemlig 7,7 %

    Jeg har nu skrevet til min bank og bedt om en afklaring.

    Ellers modtages gode råd til, hvordan man knalder lånet hurtigt af 🙂

    #149284
    thsvForfatter

    9% er en fin rente på et forbrugslån, og formodentlig er gebyret ved at skifte højere end det der spares i renter (og husk at renteudgifter giver ca. 33% skattefordel).
    På et lille lån på 20.000 er besparelsen jo blot 260 kr på et år.

    #149314
    AnonymForfatter

    Jeg er af den overbevisning, at en lille besparelse betyder noget i længden. Mit lån er over 20 K, så der er allerede pange at hente.

    Hvad mener du, når du siger, der er omkostninger ved at skifte bank?

    #149316
    AnonymForfatter

    Der er ikke omkostninger ved at skifte bank, med mindre du skal ud og optage lån i den nye bank. Så er der lånesagsgebyrer.

    #149318
    thsvForfatter

    Hvor stort er lånet?
    Og hvor længe skal du bruge på at afdrage det?

    Der er omkostninger i den nye bank ved at optage lånet, som formentlig let overstiger rentebesparelsen.

    Er lånet på 40.000 kr og 5 års løbetid er din ydelse nu 830 kr, og vil ved 7,75% + 1.500 kr i gebyr stige til 836,50 kr, efter skattefordelen vil du have tabt ca. 750 kr ved at skifte bank. Er der intet gebyr vil du dog tjene 965 kr.

    #149334
    AnonymForfatter

    Prøv at overveje hvilke priser der stilles på alle de øvrige bankprodukter du har, eller skal have i nær fremtid.
    Det kan godt være at du sparer 200 kr på et år ved at flytte lånet. Men hvis du skal betale 200 ekstra for dit mastercard eller et andet produkt, går det sgu nok lige op i sidste ende.

    Efter min mening er det først når der f.eks. optages rigtig store lån (f.eks. til ejendom), at der reelt er nogle gode besparelser at komme efter.

    Nu skriver du jo indirekte at du er kunde i Nordea (check-in). De har faste priser (hvilket er grundstenen i hele deres koncept), så du får INTET ud af at presse dem.
    Og hvis de havde muligheden for at give dig individuelle priser, tror jeg heller ikke at de ville gøre det..

    FORDI:
    Hvis du overvejer at skifte bank pga. en minimal besparelse (som garanteret indtjenes på en anden produkttype), så vil du jo sandsynligvis også skifte frem og tilbage mellem diverse banker i tide og utide. Og bankerne GIDER IKKE AT HAVE SHOPPERE SOM KUNDER. De fleste ønsker langvarige kundeforhold, hvilket du garanteret også selv vil være tilfreds med på længere sigt.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.