Færøerne

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • nielsensForfatter
    Indlæg
  • #90641
    nielsensForfatter

    Et sted på mybanker.dks hjemmeside står der:
    Den forhøjede dækning pr. 30. juni 2009 fra 300.000 DKK pr. kunde til 50.000 euro pr. kunde og pr. 1. oktober 2010 til 100.000 euro pr. kunde er dog ikke trådt i kraft endnu for Færøerne (Mybanker.biz’ redaktion den 22. juni 2009), idet det skal ske ved ”kongelig anordning”. Men det må man forvente vil ske, således at alle tab via Indskydergarantifonden dækkes med det samme beløb.

    Mit spørgsmål er nu, om det er sket? Ellers kan man vel ikke risikere at sende mere end max. 300.000 til et pengeinstitut på Færøerne?

    #149288
    RedaktionenForfatter

    Hej

    Det er ikke sket endnu – man kan faktisk på Finanstilsynets site se, hvilke bkg. og anordninger, der gælder for Førøerne (og iøvrigt også Grønland). Dette er linket: http://www.ftnet.dk/da/Regler-og-praksis/Lovsamling.aspx. Men vær opmærksom på, at der også i Færøerne er konti, som – ligesom i Danmark – er dækket med 100%. Det er kun såkaldt “almindeligt" indlån, hvor der reelt er en maks. grænse for dækningen via Indskydergarantifonden. Men til og med den 30. september 2010, er der fuld dækning, hvis den færøske bank er medlem af “Det Private Beredskab". Du kan på Finansrådets site se medlemslisten for de banker, der er med i “Det Private Beredskab" : http://www.finansraadet.dk/danish/menu/omkundeforhold/detprivateberedskab/Medlemmer/

    Med venlig hilsen
    Mybanker.dk

    Elisabeth Arendt
    Partner

    #149296
    nielsensForfatter

    Tak for svaret. Det er altså ikke tilrådeligt at “udlåne" mere end kr. 300.000 til et færøsk pengeinstitut, hvis der f. eks er tale om et eller to års opsigelse. Måske er det grunden til, at de giver mere i rente end danske pengeinstitutter.

    #149320
    nielsensForfatter

    Jeg synes stadig, Færøerne virker lidt “uldne", så jeg har følgende spørgsmål:

    Når statsgarantiordningen for indskydere måske ophæves pr. 30. september, erstattes den af en indskydergaranti på op til 100.000 Euro.

    MEN DEN NYE REGEL OMFATTER IKKE FÆRØERNE.

    Hvilken garantiordning gælder der derfor efter 30. september på indskud i et færøsk pengeinstitut?

    Ingen garantiordning? Eller gælder den gamle max.grænse på 300.000 DK for Færøerne? Og hvor kan man officielt læse det?

    Og hvis jeg indskyder 300.000 kr., og det færøske pengeinstitut imod forventning går ned, dækkes de tilskrevne renter så ud over de 300.000 kr.?

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.