Realkredit kontra banklån

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90635
    AnonymForfatter

    Hej

    Min situation er:

    Jeg har to eksisterende realkreditlån ( Lån A og Lån B).Lån A er optaget i via min bank og Lån B er optaget via et andet realkreditinstitution. Jeg har ønsket at omlægge lån A (fastforrentet) til en F3. Banken har overset det andet lån (B), men finder pludselig ud af at det driller ifm. omlægning grundet nogle teknikalitet omkring de prioriteret rækkefølge af lånene. Når om alting er, så anerkender banken at de skulle have gennemskuet det og tilbyder mig at konvertere lån A, som ønsket, og at indfrie lån B for så at give mig et tilsvarende banklån med samme rentevilkår. Omkostninger ifm. indfrielsen og banklån vil være uden beregning for mig.

    Spørgsmål:

    Da jeg har svært ved at gennemskue konsekvenserne vil jeg høre om det er nogle som kan bidrage med fordele og ulemper ved det nye setup?

    Hvilken konsekvenser får det for mig at have et banklån i stedet for realkreditlån og er der noget om jeg skal tage højde for i aftalen med banken?

    På forhånd tak

    #149208
    AnonymForfatter

    Jeg regner med at årsagen til at banken tilbyder dig et banklån frem for realkreditlån er, at du vil have forskellig risiko på lånene (rente, løbetid, lånetype) samt at den samlede belåning overstiger 80 % af boligens værdi, for ellers kunne du bare få ét lån eller realkreditlånet flyttes til din banks samarbejdspartner.

    Overvejelser:

    Samme rentevilkår – hvad betyder det? At du får den samme rente nu og her. Hvad sker fremover med renten (fast/variabel, følger den obligationsmarkedet).

    Omlægning – hvad sker der hvis værdien af din bolig falder. Normalt kan man omlægge sit realkreditlån til ny låntype med samme løbetid, så længe der ikke er tale om tillægslån.

    Afdragsfrihed – vil banken tilbyde afdragsfrihed på lånet?

    #149228
    KrisserForfatter

    Dernæst: hvad med indfrielsesvilkår? Hvis det er er fastforrentet lån, og renten stiger, skal du have lov til at indfri lånet til en lavere kurs.

    Jeg synes du skal være meget forsigtig, og i hvert fald få en uafhængig rådgiver til at se på den kontrakt banken foreslår, før du skriver under på noget.

    #149230
    KrisserForfatter

    Glemte lige: Husk at kontrakten skal sige, at et af vilkårene i banklånet er, at du ikke på nogen måde må kunne stilles dårligere end hvis du havde haft realkreditlånet, inklusiv ved fremtidige lovændringer. Ellers kan du risikere at blive stillet dårligere, selv om de nuværende vilkår svarer til realkreditlånet.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.