Selvpension

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90633
    AnonymForfatter

    Sidder og læser Mybankers seneste nyhedsbrev. Der står, at man efter 1/1 10 kan hæve sin selvpension skattefrit.

    Der står også, at man kan indbetale på ratepension og få 59% fradrag (topskat, forstås).

    Betyder det, at jeg d. 30/12 2009 kan indskyde x kr. på min ratepensionskonto i banken og så hæve dem igen 4/1 2010 — og derved opnå et skattefradrag på 59% ???

    #149186
    RedaktionenForfatter

    Hej

    Undtagelsesvist kommer jeg med en kommentar i vores debatforum. Der er noget, du har misforstået helt. Selvpension og ratepension er 2 forskellige slags pensionsordninger – og de har stort set intet tilfælles.

    Selvpensionskonti kunne man oprette frem til medio 1998. Herefter har de alene kunne overføres mellem pengeinstitutterne.

    Hvis du googler på ordet “selvpension" og “ratepension", så kan du finde flere pengeinstitut-sites, der beskriver de 2 pensionsordninger. Jeg har dog ikke endnu (har bare skimmet en 15 pengeinstitutters sites) set nogen pengeinstitut-sites, der beskriver den nye lovregel for selvpensioneringsordninger, der træder i kraft pr. 1. januar 2010. Men det er sikkert bare et spørgsmål om tid.

    Med venlig hilsen
    Mybanker.dk

    Elisabeth Arendt
    Partner

    #149188
    AnonymForfatter

    Tak Elisabeth. Tænkte nok, det lød for godt til at være sandt 🙂

    #149214
    thsvForfatter

    Det er da en nyttig oplysning, at selvpensionen nu kan udbetales.
    Men det er for de fleste nok småpenge, der er blevet indbetalt (max. 40.000 kr).

    Men du kan indbetale før d. 1/1 på ratepension og opnå de 59% i skatterabat.

    Har du f.eks en selvpension på 18.900 kr, kan der indbetales de 46.000 kr på en ratepension, som er max. for 2009, uden at det reelt koster dig penge.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.