Dankort hævninger

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90618
    AnonymForfatter

    Er der nogen der kan forklare mig mig hvorfor nogle Dankort hævninger kan ses på kontoen samme dag? Har f.eks idag trukket penge på ewire og det kunne ses med det samme.
    Inden den nye “rentelov’ var det først dagen efter.
    Lørdag søndag, var først tirsdag, nu er det mandag.

    #148986
    AnonymForfatter

    Det er nemlig korrekt og det er da noget helt nyt de er begyndt på….

    #148990
    AnonymForfatter

    Det skyldes nye de nye EU-regler.

    #148992
    AnonymForfatter

    Det er jo ikke alle transaktioner der bliver bogført med det samme. Hvordan kan man finde ud af hvilke?

    #149002
    testForfatter

    om det har noget med nye eu regler at gøre ved jeg ikke. Det troede jeg var noget med rente dage, men jeg købte mig et nyt fjernsyn i går. Faktisk lidt over 18. De var på net bank sammen aften. Der må da også være sket noget med teknikken. har aldrig oplevet at det er gået så hurtigt før.

    #149004
    AnonymForfatter

    Som nævnt er det pga. af en ny EU lov om betalingstjenester. PBS indsamler dankortbetalinger fra butikkerne og bogfører dem flere gange om dagen nu, også i weekenderne…

    #149008
    AnonymForfatter

    Alle Dankort-transaktioner vil som udgangspunkt blive trukket samme dag, som handlen foretages. Dog kan der forekomme undtagelser såsom varekøb over nettet, hvor varen ikke bliver sendt samme dag. Bemærk, at det kun gælder danske transaktioner, og derfor ikke transaktioner foretaget i udlandet.

    Reelt set er bogføringsdatoen ikke væsentlig, da det er valørdatoen, som spiller en rolle.

    Den nye Dankort-clearing minimerer dermde incitamentet til at bruge Dankortet i weekenderne, hvis der reelt set ikke er dækning på kontoen.

    #149014
    OBSForfatter

    EU har bl.a. bestemt at transaktioner på privates betalingskonti fra og med 1. november i år skal have valørdag den dag transaktionen bliver bogført på kontoen. Det betyder at hvis du hæver på dit Dankort om mandagen og transaktionen først bliver bogført på kontoen om tirsdagen så er det tirsdag som er valørdag. Tidligere var det typisk den dag du hævede pengene der var valørdag. Det betød f.eks. også at hvis du hævede penge om lørdagen og pengene først hævet mandag så var fredag valørdag (det har jeg ihvertfald selv oplevet).

    På samme måde med penge der bliver indsat på kontoen. De har nu også valørdag den dag pengene bliver bogført på kontoen og ikke dagen efter som det vist har været praksis i bankerne.

    På den baggrund er bankerne nu bl.a. begyndt at bogføre Dankort-transaktioner flere gange om dagen for ihvertfald at få de fleste hævninger med samme dag som betalingen er gennemført.

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.