Omlægning af lån.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 20 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90603
    AnonymForfatter

    Hej Hvem kan give et godt råd?
    vi står skal have et nyt lån pga. det gamle 5% renteloft udløber eller bliver lavet om til et 6% renteloftslån hvilket jeg ikke vil have.
    Jeg vil selvfølgelig gerne have et fast forrentet lån med lav rente, men de er der jo ikke lige nu.
    Tanken er nu på, at prøve et F1 med lav ydelse og evt. skifte til et fastforrentet lån hvis rente begynder at stige for meget. Jeg kan læse på dinepenge.dk, at man forventer at renten evt. vil stige 0,5 til 1,0 procent i løbet af det næste år. Er der en fingerregel som siger noget om hvad det så gør ved kursen på f.eks. et fastforrentet 5 % lån med variabel afdragsfrihed som nu ligger på ca. 97,67 hvis renten stiger det de siger???

    #148586
    thsvForfatter

    http://www.dinepenge.dk/bolig/artikel/bankchefer-har-ogsa-flekslan

    Hvor stort er dit lån?
    Hvor lang er din tidshorisont i nuværende bolig?

    Renten stiger sandsynligvis i slutningen af 2010, men det er nok kun den korte F1-rente, der bliver påvirket af dette. Det er faktsik sandsynligt at 5 % obligationerne kommer over kurs 100 til sommer.

    Jeg ville vælge et af disse 2 lån i dit tilfælde:
    F1T med 20 års startløbetid, fast ydelse og variabel løbetid, der forlænges, når renten stiger.
    4% 20 år med ideen at få afdraget gælden så man er gældfri om 20 år.

    F1T-lånet vil koste brutto 62.500 kr for en million og ca. 55.000 kr netto, heraf afdrag næsten 40.000 i 2010.
    4% lånet koster netto 65.000 kr (10.000 kr mere) og afdraget er ca. 33.000 kr i 2010, dog på en højere gæld, da kursen er ca. 94,5

    #148588
    AnonymForfatter

    Hej
    Tak for svaret 🙂
    Mit lån er 1.747.000 hvilket lige svarer til 80 % af boligens værdi. Jeg mangler lige at betale 37.00 kr. på et prioritetslån da vi har brugt vores afdragsfrihed på at nedbringe pi-lånet.
    Jeg har lige fået tvillinger så vi er en lille familie der ikke vil brænde fingerne.
    Jeg forstår ikke hvorfor et 4% i 20 år det er vel dyrere end et 30 årigt lån?
    Hvad med start omkostninger på et F1 lån kontra oblikationslån her kan vel også sparer en del? Eller skal man vælge et F3 lån og evt. indfri det før tid hvis den faste rente skulle stilge voldsomt, kan det blive dyrt?

    Det er mange spørgsmål? håber at der er nogen der kan hjælpe: Jeg skal i banken til et formøde idag, gennemgå låntyper mm. og de er ikke til at rykke med at reducerer omkostninger mm. selvom jeg prøver at være forberedt vi mybanker….ÆV. Jeg kan ikke skifte bank og realkreditlån da jeg evt. så skal optage et nyt prioritetslå da boligens værdi er faldet ca. 150.000 og derved vil lånet komme over de 80% af boligens værdi.

    Tak for en god hjemmeside. Kal

    #148592
    thsvForfatter

    Vælg F1-lånet, eller bliv i det nuværende lån til foråret.
    Hvad er kursen på det nuværende lån?

    Ved at vælge F3-lånet (til 2,8%) satser I på følgende F1-renter:
    2010: 1,8%
    2011: 2,8%
    2012: 3,8%

    Som ikke er nogen urealistisk udvikling, men ret pessimistisk i mine øjne.
    Vil I f.eks. omlægge om 2 år, har I ved F3-lånet betalt 1 % mere i rente end F1-lånet og lånet skal indfries med en obl.restgæld, der er 1 % højere, under forudsætning af uændret renteniveau, er F1-renten steget til 2,8% i 2011 og 2012, er der break-even, men dog stadig 12.000 mindre til afdrag i 2010 (1% af restgælden minus skattefordel).
    Er F1-renten steget til de 3,8% for 2012 kommer der en lille skattepligtig kursgevinst, medmindre der omlægges i forbindelse med salg.

    Hvad bliver renten, hvis I fortsætter uændret?

    20 års lånet er ydelsestungt, men ikke ret meget dyrere end F1T, som har ca. samme ydelse som 5% med afdrag.
    I jeres tilfælde vil 20 år 4% koste ca. 18.000 mere end F1T, mens 5% OA selvfølgelig er meget billigere, da der så kun betales rente af gælden.

    Årlig ydelse netto for de fastforrentede lån:
    4% 20 år 113.500
    5% 30 år 89.500
    5% OA 66.500 (ren rente+adm.bidrag)
    Flekslån uden afdrag:
    F1 27.100
    F3 38.900
    F1T 20 år koster 96.100 i 2010 (afdrag altså 69.000!), og nettoydelse vil falde ved stigende rente, da afdrag så udskydes. Tilbydes af RD.

    Overvej at lægge om til Nordea, da deres PI-lån tilbydes til 5,25%, hvis I flytter hele jeres bankforretning til dem, så gør det ikke så meget, at det skal forøges, da det giver en god flexibilitet.

    #148604
    AnonymForfatter

    Hej mange tak for indlægget.

    Jeg kan så småt se at jeg skal vægle imellem:
    – F1 hvor det tiltaler mit at jeg kan afdraget meget næste år. minus dog hvad sker der på den lange bane…
    – 5% 30 år Ob. med eller uden afdrag. sikkerhed
    – 4% 20 år hvor vi får høvlet gælden hurtigt af.

    Jeg må hjem og sammenligne de forskellige ydelser om måneden og så tage en beslutning.
    Ydelsen på 4% må da være høj på de 20 år fordi lånet bliver større pga. kursen og at man kun afdrager over 20 år!

    Mange tak

    Kal

    #148608
    thsvForfatter

    Ja, lidt højere, men til gengæld er den eff. rente jo lavere end 5% 30 år.
    Kursen er ca. 3½ point dårligere. Og kun 2,4 point dårligere end 5% uden afdrag.
    For 15 år siden var 20-årige realkreditlån jo det almindelige.

    http://www.rd.dk/aktuellepriserprivatlff

    Hos RD kan du se en eff. rente på 4% på 3,60% mod de 3,84% på 5% med afdrag.
    Ydelsen pr. lånt million er ca. 11.500 kr højere, men til gengæld er afdraget jo så større, hvorved nettoydelsen afviger 14.500 kr.

    Jeg ville afvente og se kurserne i marts måned i dit tilfælde.

    #148610
    AnonymForfatter

    Hej Mange tak.

    Jeg har dog sagt lånet op pga. at jeg fik at vide at det nu ville blive lavet om til et 6% med renteloft (da de 5 år med afdragsfrihed var færdige) hvis ikke jeg ville køre videre med det gamle.
    kal

    #148682
    thsvForfatter

    Det er jo dit problem, jeg tror at kurserne for det nye lån er ringere rundt om nytår, end de vil være om 3-6 måneder.

    Hvor meget kan du/I tåle i ydelse, og hvor stort er lånet?
    (det kontantbeløb, der skal lånes, og obl.hovedstol, der indfris)

    #148684
    AnonymForfatter

    Som altid er der et ret stort problem ved Nordea.

    1. Det kan være svært at finde 5 produkter man meningsfuldt kan bruge, således man kan opnå fordel+ status.

    2. I takt med boliglånet bliver betalt ned, kan det være svært at fastholde et stort nok engagement til at blive ved med at være fordel + kunde.

    Så selv om Nordea måske umiddelbart har en tiltalende billig rente på selve prioritetslånet, kan det godt blive meget dyrt hvis man skal have forsikringer hos Tryg til næsten det dobbelte af hvad man kan forsikre sig for hos GF Forsikring.

    Hvad gør den kunde der:
    a. Ikke handler værdipapirer.
    b. Ikke har brug for forbrugslån, billån eller andre lån.

    Svaret er enten følger man Nordea råd: Lån penge du ikke har brug for, og indsæt dem på en opsparingskonto eller køb obligationer for pengene. Ellers mister du din fordel+ status.

    Som det fremgår af ovenstående kan Nordea produkter være rigtig gode for nogle kundetyper, men være stærkt problematiske for andre kundetyper.

    #148842
    thsvForfatter

    http://www.nordea.dk/Privat/Kundefordele/Fordelsprogrammet/Produkter+der+tæller+med/25727.html
    De 5 produkter får man automatisk som boligejer:
    Netbank
    Visa/dankort
    Nordea Kredit lån
    Nordea prioritet indlån
    do. udlån
    Grundkonto med kredit
    Børneopsparing
    vupti 7 produkter ialt!
    Herudover skal din løn gå ind på din Grundkonto i banken (der vel er ovennævnte indlån)

    Og 250.000 i samlet engagement er altså ikke ret meget i Dagens Danmark.
    Og tror ikke, man bliver smidt ned af rangstigen, blot man bliver gældsløs, men der går vel osse 25-30 år som boligejer!

    #148870
    AnonymForfatter

    Realkredit tæller jo ikke med i det engagement.

    For mit eget vedkommende kan jeg kun finde 4 produkter jeg meningsfuldt kan medtage.

    Skal jeg op på det 5. produkt betyder det, at jeg skal vælge en væsentlig dyrere løsning, end det jeg har i dag, eksempelvis skifte min gode og billige bilforsikring ud med Nordeas langt dyrere forsikringer osv.

    Man skal lige gøre sig totalomkostningerne klart, og når man gør det, falder Nordea i mange tilfælde ikke ud, som den billigste.

    #148872
    AnonymForfatter

    PS:

    Jo du kan tro man bliver smidt ned ad rangstigen, når når man krydser bestemte grænser. Jeg har en kammerat der lige er blevet nedgradet fra fordel+ kunde til fordelskunde.

    Han er mildest talt utilfreds med Nordea i dag.

    #148874
    AnonymForfatter

    PPS:

    Jeg har en anden bekendt, som af Nordea blev rådgivet til at tage et lån vedkommende slet ikke havde brug for, for tilgengæld at sætte pengene ind på en lavereforrentet konto, således at Fordel+ status’en kunne opretholdes.

    En sådan manøvre er ikke gratis.

    #148884
    AnonymForfatter

    Hej GP

    Du har tidligere skrevet hvilket bilforsikringsselskab du bruger, men hvad koster din forsikring?

    Jeg havde gode og billige forsikringer – uden selvrisiko – i Købstæderne via FDB. Da FDB stoppede samarbejdet med Købstæderne røg præmierne i vejret med raketfart – og helt sindsyge selvrisikoer blev indført + at man skulle betale for forsikringer, som jeg bl.a. overhovedet ikke har brug for. At jeg blev skyldtes, at Købstæderne havde nogle specielle forsikringer, som jeg gerne ville have. Men de er droppet nu.

    Da jeg købte en ny lille billig bil her i foråret, var der overhovedet ingen rabat på bilpræmien. Så nu stod jeg af.

    På Forsikringsluppen.dk var Tryg faktisk billigst og da jeg tegnede forsikringerne, viste det sig, at de var lidt billigere end først antaget.

    Jeg er Nordea-kunde og havde på et tidspunkt et problem med fordels+, men så oprettede jeg en beskeden boligopsparing med en pæn rente. Da den udløb, fik jeg pengene udbetalt mod forevisning af en kvittering for en ny vaskemaskine.

    Der var også den mulighed, at jeg kunne oprette en “millionærkonto"!!!

    #148886
    AnonymForfatter

    Jeg har som sagt GF Forsikring, der nærmest minder lidt om en “loge".

    Det er pokkers svært at komme ind i klubben, fordi der kræves 8 års skadesfri kørsel, men når man først har opnået det, har man Danmarks formentlig billigste forsikring.

    Vi betaler ca. 4.700 kr årligt for kasko og ansvar og uden bonustab og præmieforhøjelse ved skade. Selvrisikoen er ca 3.800.

    Herfra skal så fratrækkes den årlige overskudsdeling som sidste år lå på 800 kr, dvs. forsikringen kostede os netto 3.900 kr.

    Det er vel at mærke med “storbytillæg" og en bil der ikke er den billigste vogntype. Hvis du ikke bor i storbyen er forsikringen ca. 800 kr billigere.

    De øvrige forsikringer er også klart konkurrencedygtige med de billigste af de øvrige forsikringsselskaber og er entydigt billigere end de dyre forsikringsselskaber som Tryg, Codan og Top Danmark.

    Så hvis du har 8 års skadesfri kørsel, kan jeg klart anbefale GF Forsikring.

    Hvis du kun har 3-5 års skadesri kørsel, vil jeg i stedet anbefale dig at kigge nærmere på FDM Forsikring.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 20 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.