Lån til køb af hus

Viser 15 indlæg - 61 til 75 (af 107 i alt)
  • Indlæg
  • #148826
    AnonymForfatter

    Huset er ikke et dødsbo. Damen der ejede det er på plejehjem, men jeg har fået oplyst at det er familien der står for salget. Og de ser vist desværre ikke på det på samme måde som os…

    Og ja, det er noget værre noget at vi ikke har sparet sammen til udbetaling og at vi skylder 250.000 kr. væk + resten på bilen (har dog tjekket at bilen kan sælges til 150.000 kr. på nuværende tidspunkt.)
    Men vi tænker nok lidt anderledes end nogle af jer andre. Vi tænker at vi står med drømmehuset og drømmebeliggenheden foran os. Det ligger lige i nærheden af familien, herunder min kærestes forældre som er et godt stykke over 70 år, og har mere og mere brug for hjælp, pga. rygproblemer mv.
    Vi står samtidig med et teenagebarn der i den grad trænger til at komme væk fra København. Vi står også med drømmen om en have og om at flytte sammen i noget større. Alle de behov bliver forenet i det her bestemte hus som vi har kigget på.

    Vi skulle helt sikkert have planlagt alt dette for nogle år siden, og vi skulle have forudset at vore behov ville ændre sig, at forældrene kunne blive syge, at teenagebarnet ville få problemer osv osv.. Men i bund og grund har jeg bare troet at jeg ville have lyst til at bo i København resten af mit liv.

    I bund og grund handler det om at vi tror at vi har økonomien til det. Vi har mindst 30.000 kr. nu, hvilket giver os mindst 16.000 kr. til huset, hvis vi skal have et rådighedsbeløb på 14.000 kr. som nogle har skrevet. Og de 4 lån vi har, er betalt ud i løbet af de næste 5 år. (2 af dem allerede primo 2011).

    Er det virkelig så urealistisk at tro at man kan bo i et hus for 16.000 kr. pr. måned de første 2-5 år.?? Om nogle år, har vi som tidligere nævnt yderligere 10.000 kr. til huset, da vi bliver gældfri.

    Jeg kan godt forstå at folk er skeptiske, og jeg behøver jo ikke at forsvare mig selv og forklare i endeløse baner her på sitet, men har alligevel behov for at give udtryk for at det altså ikke bare er en eller anden idé vi har fået ud af det blå, og at der faktisk er flere gode grunde til at vi står i den situation som vi gør nu, og gerne vil købe drømmehuset nu hvor det står til salg. Og at det er gennemtænkt fra vores side.

    Vi må jo bare vente og se hvad banken siger, og om “hold positiv" eller “hold negativ" herinde, vinder duellen ;O) Forhåbentlig vil de også tage nogle af de personlige ting i betragtning, før de giver os svar…

    #148828
    MichaelForfatter

    Diverse familiemedlemmers helbred er irrelevant her, så jeg ved ikke lige hvorfor du skriver disse alenlange indlæg om det ene og andet. Gå dog i banken og fremlæg jeres budget – det er alligevel kun dem der kan sige ja eller nej i sidste ende.

    #148830
    MichaelForfatter

    Jeg vil dog godt knytte endnu en kommentar til hvor jeg er skeptisk: Når I har et kæmpe forbrugslån og iøvrigt har brugt hver en klink hver eneste måned i mange år, ja så er det svært at skære forbruget ned. Det samme vil banken formentlig sige og derfor kræver de ofte en “karensperiode", dvs. en periode hvor I skal bevise at I kan spare op. Det har I ikke vist endnu. Som udgangspunkt er 16.000 i rådighedsbeløb da ganske fint, men igen: Det er altid et individuelt skøn om man kan klare sig for det og det synes jeg ikke man kan sige at I har.

    Og husk så at et hus altid koster meget mere end man tror og der ALTID er uforudsete udgifter.

    #148832
    thsvForfatter

    Nej det er ikke urealistiskt!
    Problemet er jo blot, at finde en bank, der vil være med på ideen.

    Pas for øvrigt på med at bruge den udbudsstatitik til noget, det er de reelle salgspriser for Karlslunde, der er de interessante:
    http://www.boligpriser.dk/bonds/boligprisSearch.aspx?EjendomGeografi=22690&EjendomKategori=0&EjendomDatatype=0

    Og et hus i dårlig stand bygget af gasbetonsblokke skal være billigt i forhold til gennemsnittet.

    Pas osse på, at en dårlig bolig, der skal renoveres kan være ødelæggende for parforholdet.
    Men en god ide, at flytte tættere på sine forældre, vær blot helt sikker på, at det er det I begge vil!

    #148834
    thsvForfatter

    Ja, din pointe var osse god nok, hader bare de der faktuelle fejl og overdrivelser.

    I København er der masser af de historier, men meget af fortjenesten kommer osse fra, at lejligheden er blevet forbedret, f.eks. ved byfornyelse.

    For øvrigt glemmer du en vigtig ting, som for boliger til at stige, og det er inflation!
    I mange områder i hovedstaden handles der nu til priser som i perioden 2000 – 2004 fremskrevet med lønudviklingen siden da (små 4% om året), da de fleste boligkøbere jo kigger på, hvad de kan købe for den løn de får udbetalt.

    #148854
    AnonymForfatter

    Michael… De alenlange indlæg som jeg skriver, til din store irritation åbenbart, er nok et forsøg på at forklare mine motiver og vel egentlig forsvare mig selv, da man er under kraftig beskydning fra nogle af brugerne herinde, med det tonefald der bliver skrevet i. Det er ikke noget der får mig til at ligge søvnløs om natten, men jeg vil sgu ha lov at forklare mig selv…

    Vi har ikke brugt vores rådighedsbeløb hver måned, men har sparet sammen til rejser, kørekort, nye møbler til 2 lejligheder, computer, 3 store fjernsyn, hårde hvidevarer mv. og har brugt pengene på samme. Jeg bruger omkring 4000 kr. pr. måned til mad, tøj og fornøjelser til min søn og jeg. Min kæreste bruger det samme på mad, tøj, fornøjelser og benzin. Resten af penge er gået til ovenstående. Det vil vore bankudskrifter også kunne dokumentere.

    Da vi nu ikke mangler flere møbler eller andet, har vi brugt vores overskud de sidste par måneder til kørekort (og ja jeg var en idiot til at køre bil og det kostede 15.000 kr. som vi altså havde råd til at betale på de 2 måneder det tog) og denne måneds overskud til julegaver.

    Og nej, jeg behøver ikke fortælle dig disse ting, da det blot bliver endnu et langt indlæg, men det kan undre mig lidt at du drager konklusioner ud fra gætværk og jeg føler som sagt behovet, endnu engang, for at forsvare mig… Sådan ville du i bund og grund nok også selv have det…

    #148856
    thsvForfatter

    Jamen, det lyder som om I har styr på jeres udgiftr, så er det jo ikke så svært selv at lægge et budget, f.eks. i et regneark.
    Jeg tror dog, at I nemmere vil kunne godkendes til et lidt mere velholdt hus, da der så ikke er så mange udgifter ved det.
    Da vi boede i et tilsvarende hus, som det I vil købe, kunne vi faktisk kun få 60% realkreditlån, da vi skulle refinansiere, men det var heldigvis i den periode hvor husene steg ca. 10% årligt i starten af årtiet.

    #148858
    MichaelForfatter

    Det er skam ganske fint at spare sammen til forbrugsgoder og rejser, men det ændrer jo ikke en tøddel på at I har brugt hver en klink på den slags vel? Det er ikke en anklage jeg kommer med her for I bestemmer jo i bund og grund hvad I vil bruge jeres penge på, men banken vil jo kigge på jeres forbrugsmønster og komme til samme konklusion.

    #148860
    BluntZForfatter

    Hej.

    Se lige hvad man kan få for 1.325.000,- + grund til 500.000?

    http://www.eurodan-huse.dk/f/f1/eurodan-huse_dan-150_Jylland_Fyn_juli09.pdf

    Det er dælme da billigt !

    #148866
    AnonymForfatter

    Ja, ganske underholdende tråd 😮
    personligt vil jeg aldrig købe DET hus, hvis det er altså dette, som “Tila" skrev
    http://www.kjeldskov.dk/ShowSag.aspx?ref=Boligsiden&btn=Bolig&sagnr=PB3052

    Huset er simpelthen for dyr, da der er giga mange forbedringer- jeg kunne i hvertfald ikke leve i det som det er nu- vi taler om nyt gulv, alle steder, køkken, bad, vægge-pudsning med meget mere. De 300 000 kan umuligt være nok!!!Og så skal i tænke på der skal nok nye vinduer til- meget snart og tag!

    Og som “Michael" siger- uforudsete udgifter er der altid!!! Altid, om der er noget med lys eller dør, altid noget!Tænk på ejendosskatten, ejendomsværdiskat, renovation mm.

    Jo, drømmehuset er det muligvis for jer, men med de lån i har i forvejen- og ingen opsparing- skal man muligvis være voksen nok til at indse, at det er “highway to hell".

    #148894
    AnonymForfatter

    Vi har lavet budgetter i regneark. Både for min kæreste, for mig, for os begge 2 de næste 5 år, og for os begge to om 5 år og frem. Det ser ganske fornuftigt ud synes vi selv.

    Ja vi har brugt vores overskud på disse goder, men står til gengæld nu med alt vi har brug for af møbler, hårde hvidevarer mv. så vi ikke skal ud og investere i det ved flytning. Det jeg prøvede på at sige med det er, at vi jo har bevist gang på gang at vi sagtens kan spare op og at vi har gjort det hver gang vi skulle købe noget vi manglede eller gerne ville ha.

    Mht huset, så kan det sagtens koste over 300.000 kr., men det behøver det ikke at gøre når man stort set har gratis uddannede håndværkere (tømrer, blikkenslager, glarmester og maler) og kan få alle materialer til engrospriser. Desuden er et familiemedlem ejer af et totalenterprisefirma (eller hvad sådan noget hedder). Disse faktorer tilsammen gør f.eks. at vi kan få nyt tag til 50.000-60.000 kr. i stedet for 200.000-250.000 kr. og vi har sammen med familien/håndværkerne gået det igennem, og har vurderet at 300.000 kr. burde kunne gøre det, selvom det hele skal laves ordentligt og i ordentlig kvalitet.

    Netop fordi vi har de mange muligheder med håndværkerne vælger vi at kigge på et håndværkertilbud, da vi ville kunne få lavet de forbedringer til en meget billigere pris, end mange andre. Det er jo ikke materialerne der koster der hele.

    Tag ca. 60.000
    køkken ca. 60.000
    nye vinduer ca. 2000 pr. stk.
    nye døre ca. 4000 pr. stk. (for hoveddøre) og ca. 1000 pr. stk. (for døre inde i huset)
    badeværelse ca. 40.000
    maling og gipsplader ca. 25.000
    slibning og lakering af gulve ca. 10.000

    Det burde give os 70.000 kr. til det løse og til de ting der bliver lidt dyrere end regnet.

    Desuden har vi en ven der arbejder med at fælde træer, fjerne buske mv. som har alle maskinerne til at ordne haven.

    #148896
    AnonymForfatter

    Tag ned og snak med banken!

    Jeg forstår heller ikke hvorfor I ikke præsenterer jeres case for en række andre banker, eksempelvis Jyske Bank, Danske Bank og en af lokalbankenre i jeres område.

    På den måde har I et bedre sammenligningsgrundlag og forståelse for hvad der kan og ikke kan lade sig gøre.

    Hos Danske Bank skal du i hvert fald ikke vente flere uger på et møde.

    #148914
    AnonymForfatter

    Vi har i den grad fået råd om at holde os fra Danske Bank. Desuden har jeg et par eksempler på at de er ret tunge at danse med når det kommer til lån.

    Men vi har aftalt møde med 2 forskellige banker og har tænkt os at kontakte et 3. sted også, så vi har et sammenligningsgrundlag.

    Men tak for tippet…

    #148916
    AnonymForfatter

    Mit indtryk er, at det er meget periodisk hvilke banker der i en bestemt periode flytter foden fra speederen overpå bremsen og fra bremsen overpå speederen.

    I nogle perioder fører Nordea en lempeligere kreditpolitik end Danske Bank, i andre fører Danske Bank en lempeligere kreditpolitik end Nordea. Det svinger.

    Hvis du endelig vil fæstne lid til den slags rygter, så går der rygter om Arbejdernes Landsbank tager rigtig mange nye kunder ind nu på lempeligere kreditvilkår end andre.

    #148924
    thsvForfatter

    Jeg har ihvertfald hørt om mange andelskøb via Arbejdernes Landsbank.

    Jeg er dog overbevist om, at netop dette par er klart bedst stillet med Nordeas Boligprioritet til blot 5,25% til finansiering 80-105% (incl. købsomk. og måske de første 100K til istandsættelse). Om de så vil låne penge til et par med 250K i usikret forbrugsgæld er nok meget mere tvivlsomt, måske kun til en bolig som Danbolig sælger. 😉

    Ligesom Danske Bank nok er mere hjælpsomme, hvis I handler gennem Home.

Viser 15 indlæg - 61 til 75 (af 107 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.