Lån af penge til firma investeringer

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90570
    AnonymForfatter

    Hej Alle.

    Jeg driver til dagligt en lille hobbyvirksomhed. Der er begyndt at komme sving i hjulene, der er en del at lave, men må stadig sige nej til en del jobs, grundet der ikke haves det fornødne udstyr, derfor har jeg spurgt til min bank om de ville forhøje mit lån som er på 200.000 kr. samt en kassekredit på 60.000, altså samlede gældsforpligtelser på 260.000. Jeg ville have forhøjet mit lån med ca. 250.000, da det er meget bekostelige materialer at anskaffe.
    Jeg får et blank nej fra banken om lån af penge. Fordi de ikke mener jeg tjener penge i firma’et, dog har jeg aldrig misset et afdrag, udover dette skal det lige siges jeg har et fuldtidsarbejde, og mit underskud i 2008 som var mit første år var på “kun" 42.000, al begyndelse er jo svær. Jeg har ikke andre gældsforpligtelser end disse 260.000. Samt har jeg en opsparing på 100.000, som kunne bruges som noget sikkerhed.

    Mit spørgsmål er herefter så, om der var nogen der kunne anbefale at se sig om efter en ny bank, eller om min situation simpelthen er for ringe, grundet mine gældsforpligtelser

    #148198
    testForfatter

    du bliver jo nok nød til at lave en foretningsplan altså hvoran vil du tjene penge.

    #148202
    AnonymForfatter

    der er fremstillet forretningsplan samt budget

    #148204
    AnonymForfatter

    Hej JesperJ,

    Det er ikke til at sige, om det er korrekt eller forkert, at din bank har sagt nej til udvidelsen af din kredit – til det har du givet for få oplysninger.

    Jeg hæfter mig dog ved, at du fortæller, du har en opsparing på 100.000 kroner, som du “evt. vil stille til sikkerhed".

    Måske siger banken nej, fordi din økonomi ikke vil kunne bære at afdrage over en halv mio.

    Måske siger de i virkeligheden nej, fordi det ikke er bankens opgave “at købe en virksomhed til deres kunder"!

    Dermed mener jeg, at skyder du ikke selv penge i formaet, hvorfor skulle banken så?
    Når du ikke selv vil skyde penge i, kan det af banken blive tolket sådan, at du ikke selv tror på det.

    Hertil kommer, at økonomien i firmaet alene er til, at du kan have det som bibeskæftigelse/hobbyvirksomhed.

    Og lån på over en halv mio. kroner til sin hobby….

    Du kan jo evt. spørge ind til, hvorfor banken siger nej – altså bede dem uddybe, hvad baggrunden er, og vigtigst af alt, hvordan de vil råde til, at du driver virksomheden, for at kunne få banken til at deltage i finansieringen.

    Læg mærke til min formulering om, at banken deltager… Her må du som nævnt godt læse, at det er de færreste banker, som ønsker at “købe en virksomhed til sine kunder" – og slet ikke finansiere så dyr en hobby.

    Så kan det godt være, at du med hobby ikke mener det samme, som folk der samler på frimærker eller kuglepenne.

    Men du har i hvert fald konstateret, at du er nødsaget til at have et heltidsjob, så du kan få din økonomi til at løbe rundt.

    Det er fint, du selv tror på projektet.

    Måske du med fordel kan gøre brug af den sparring, som du kan opnå i en bank. Banken ville jo være godt dumme, hvis de sagde nej til en god forretning, men det mener din nuværende bank jo så ikke umiddelbart.

    Vi har over 100 pengeinstitutter herhjemme, så der er jo absolut mulighed for at spørge om finansiering andre steder.

    Spørgsmålet er, hvornår det er på tide at sige stop med din virksomhed. Hvilke kriterier skal være opfyldt, før du selv siger stop? Og har du overhoved sat kriterier op.
    Og msåek du er bedre tjent med et nej, imens gælden “kun" er på en kvart mio. i stedet for over en halv mio.

    Held og lykke med fremtiden,

    #148206
    AnonymForfatter

    Jeg bruger hobby virksomhed, fordi jeg ikke beskæftigere mig fuldtid med det, der er skam både cashflow og det hele.

    Selve de 100.000 jeg ville stille som evt. sikkerhed, er en opsparing, som jeg ikke vil bruge til firmarelateret drift. Dette anses mere som opsparing til ny bil, da jeg “slider" dem hurtigt op, grundet mange kilometer om året.

    Ja jeg kan jo prøve at kontakte andre banker, men det er første gang jeg har fået nej fra denne bank af, de 2 grunde de kom med, var at jeg havde for lav indkomst og manglende omsætning i min virksomhed.

    #148208
    testForfatter

    bankerne siger helt klart ikke nej til en realistisk forretnings plan, et fornuftigt budget og en nærmest sten sikker forretning foreslået af en person der er 100% engageret og selv satser alt.

    #148210
    AnonymForfatter

    Det har de valgt at gøre i mit tilfælde :-).
    Og jeg måtte endda selv kontakte banken for at få en redegørelse for hvordan det gik, nærmest som om min bankrådgiver var flov over udfaldet.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.