Bankpakke 2

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90569
    AnonymForfatter

    Jeg har hørt, at bankerne som via bankpakke 2 låner penge af staten, betaler op mod 12% i rente???

    Hvordan hænger det sammen med, at man tilbyder almindelige indlånere stort set 0% i rente. Er det fordi man ved, at almindelige indlånere ikke har andre steder at gå hen? Eller er der noget jeg har misforstået?

    Man skulle jo ellers tro, at bankerne var en smule mere interesseret i at få fat i indlånernes penge. Hvilket de jo tydeligvis ikke er.

    #148192
    AnonymForfatter

    Det hænger sådan sammen at der findes mange slags penge!

    Egenkapital er det mest kostbare og også det dyreste at tilvejebringe for en bank. Prisen på egenkapitalen er ofte over 12%.

    Det næste mest kostbare er hybrid kernekapital med en konverteringsoption, som er en særlig type ansvarlig kapital med “fuld loss absorption capacity". Hybrid kernekapital er i princippet evigtløbende (hvis det viser sig banken har behov for det). For de aller bedste banker ligger markedsprisen på denne type kapital på 8,5%. De banker der benytter bankpakken skal betale mellem 9,5-12%.

    Herefter kommer den ansvarlige kapital som det tredje, der dels har kortere løbetid og dels ikke har konverteringsoption. Prisen på ansvarlig kapital ligger typisk omkring 6-7%.

    Herefter kommer den almindelige funding (som ikke hæfter forud for noget andet). Prisen på almindelig funding ligger fra alt mellem 0,25% – 4% afhængigt af løbetiden.

    Det korte af det lange er, at der skal være tilstrækkeligt af den dyre kapital (egenkapital og hybrid kernekapital samt ansvarlig kapital) for at banken kan få adgang til den billige kapital. Banken har med andre ord brug for alle slags kapital, og derfor er kapitalomkostningen for en bank den vægtede den vægtede gennemsnitspris på de forskellige typer af kapital.

    #148196
    AnonymForfatter

    Tak for svaret. Må lige se om jeg kan forstå det 😉

    #148200
    testForfatter

    aflønningen af kapital afspejler den risiko der er. Det er også at dyre at låne for fattige ind for rige og uden sikkerhed i forhold til med. Helt lige som aflønningen af personer afhænger af det job de laver.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.