hvilken obligation skal jeg købe?

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • coxweliForfatter
    Indlæg
  • #90560
    coxweliForfatter

    Jeg har en kapitalpension (jeg ved godt at I ikke anbefaler dette, men nu har jeg den altså allerede). Jeg vil gerne købe nogle obligationer som kan give lidt i rente, i forhold til den ene procent man får i kontantrente.

    #148112
    AnonymForfatter

    Der er mange forskellige typer af obligationer med forskellig risiko og forventet afkast. Du bør nok holde dig til enten stats- (mest sikre) eller realkreditobligationer, som har den laveste kreditrisiko (staten skal gå konkurs, ejendommene skal miste deres værdi). Hvis du går ind på børsen.dk kan du se hele udvalget.

    Den effektive rente viser det samlede afkast (udover rente medregnes kurstab/-gevinst), imens varigheden er et udtryk for renterisikoen. Jo længere løbetid, jo højere afkast og større varighed.

    Kursrisikoen kan du stort set eliminere ved at beholde obligationerne til udløb, hvor de indfris til kurs 100 (dog mulighed for udtrækning). Dvs. obligationerne skal løbe i kortere tid end din tidshorisont for at få pensionen udbetalt.

    Konveteringsrisikoen kan bedst undgås ved at investere i realkreditobligationer med korte løbetider.

    Skat behøver du heldigvis ikke spekulere på, da det er ens for alt afkast på pensioner, 15 % årligt af realiserede og urealiserede gevinster.

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.