Kreditforeningslån

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90556
    AnonymForfatter

    Hej

    Kort spørgsmål…

    Vi har pt. et rentetilpasningslån hos Totalkredit (rentemax på 5 %). Det skal “genforhandles" om et år.

    Hvad siger de kloge…. hvis ikke renten stiger meget hen over 2010 er det så klogt at fortsætte med lånet altså med renteloft ????

    Vi vil gerne have afdragsfrihed i 5 år mere (har lige haft i 5 år) da en af os er under uddannelse en periode endnu.

    Håber der er nok info til nogle svar

    Chr.

    #147982
    AnonymForfatter

    Uden at vide det helt store om det er det nok alt for tidligt at svare på det da der kan ske meget på et år?

    #147988
    AnonymForfatter

    Nej, nej og atter nej!

    Finanskrisen og den nye prissætning på realkreditobligationer har helt entydigt sendt renteloftlån ud på et sidespor.

    Hvis I vil have fuld sikkerhed for renten, så skal I tage et fastforrentet 5% lån.

    Hvis I vil have sikkerhed 3-5 år frem, så skal I tage et F3 til F5 flekslån.

    Hvis I kan leve uden sikkerhed, så skal tage et F1 flekslån.

    Personligt tror jeg der kommer en ret stor rentestigning om ca. 3 år, og da det samtidig er tvivlsomt om man kan “time et skift fra flex over i fast" til den tid, så ville jeg helt personligt vælge et fastforrentet 5% lån. Der er et godt potentiale for kursgevinst på det fastforrentede lån, når vi kigger 5 år ud i fremtiden.

    #147990
    AnonymForfatter

    Det giver vel ikke sikkerhed at vælge et flekslån uanset om det er F3/F5… renten kan jo stadig stige udover feks. 5 % som vi har i max pt.

    Jeg kan godt følge det du skriver, og er nok også mest med på et fastforrentet når vi når dertil…

    Hvad mener du med “der er et godt potentiale for kursgevinst på det fastforrentede lån, 5 år frem " … ???

    #148000
    AnonymForfatter

    Et F5 flekslån giver sikkerhed for renten i 5 år frem, derefter er der naturligvis usikkerhed. Det ligger jo i lånets natur.

    Kurserne på renteloftlån er nu så elendige, at de fleste institutter er holdt op med at markedsføre lånene. Renteloftlånet er ikke noget reelt alternativ mere. Det er entydigt et dårligt valg!

    #148002
    AnonymForfatter

    Hvis du optager et fastforrentet 5% lån til kurs 98,5 i dag og renten er steget markant over de næste 5 år, så kan du konvertere 10-15% af restgælden væk til den tid.

    #148004
    AnonymForfatter

    Ok – men jeg forstår stadig ikke at du kan sige at et flekslån giver sikkerhed for renten…. det er jo nteop det med flekslån at man ikke har sikkerhed for renten…. som jo kan stige meget/lidt…. ?!?!?!?!?!

    Jeg mente kun at det var fastforentede lån som man kunne være sikker på ????????? ved godt at man kun binder sig i 5 år men man har da ingen sikkerhed i de 5 år på hvad renten bliver ?????

    #148006
    AnonymForfatter

    Nu siger GP jo F5 lån giver sikkerhed for renten i 5 år, og det er jo præcis sådan som det er.

    F5 lån bliver refinansieret hvert 5 år – altså er renten fast 5 år ad gangen.

    F1 lån bliver refinansieret hvert år – altså er renten fast 1 år ad gangen.

    5% Obligationslån bliver “refinansieret" hvert 30 år – altså er renten fast alle 30 år.

    Forskellen ligger så i, at F1 lånene ikke egner sig til at op og ned konvertere, hvorimod obligationslånet netop egner sig til dette.

    Til en anden gang, så er et enkelt ? rigeligt, det andet er irriterende at se på, og gør højest at folk ikke gider svare alene af den grund.

    #148008
    AnonymForfatter

    Øh ok makker…. hvem har lige tvunget armen om på ryggen af dig og tvunget dig til at svare/læse/bruge tid på mit spørgsmål…

    Godt for dig at du er klog og har forstand på det… så kan du også stave til SMUT…

    Jeg har forstået det nu… var bare af den opfattelse af flekslånsrenten ændrede sig i hele perioden når nu renten ændrede sig.

    Beklager at alle ikke er så kloge som dig.

    Så behøver ikke flere svar… undskyld undskyld undskyld….

    #148016
    AnonymForfatter

    Var egentligt ment som en hjælp, men er da ked af hvis det ikke er blevet opfattet sådan.

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.