Lidt råd til ny bagte forælder som overvejer boligkøb

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90555
    AnonymForfatter

    Vi er et ungt par på 25 og 26 som blev Mor og Far for 2 uger siden.

    Vi bor pt. i en lejlihed til 9500 + forbru. Vi gidder ikke betale husleje mere, ment som nu vil vi “betale husleje til os slev" og så vil vi jo også gerne ha vores eget. Men vi må indrømme at vi ved intede om køb,lån, renter ovs. Og jeg har svært ved at skælne mellem det info som jeg får, som at det er billigt at låne penge pt og at boligmarket stadigvæk ligger for højt. Flex eller fastm ovs.

    Hun har 14.500 ubetalt og jeg har 14.000 (+ 3000 sort)så 17.000 ca. Jeg har et forbrugs lån omkring de 90.000 som jeg betaler 5.000 af på hvær månede.

    Vi har 150.000 Kontant til indskud(som vi har fået af vores forælder i 2009 og vi får resten i 2010) Vi har kigget på et par huse til 1.500.000- 2.000.000. Eller Lejlighed til 2.000.000 – 2.500.000. Men vi skal have bil hvis vi flytter uden for Århus, men en til 60.000 er mere ind fint.

    Jeg er noget usikker på om vi har penge til det. Og om det er smart tidpunkt at købe på. Om vi skal benytte hendes boligbrev og flytte i en anden lejlighed hvor vi kan spare ca 5000 om månende.

    Vi skal til møde med vores bankrådgiver kl 14.00 (er bare for at snakke om det er muligt at lånen pengen ovs.) mandag, nogle ting som jeg skal huske at spørge om?/tage højte for.

    På forhånd tak, og håber i kan forstå mig og min problem stilling.

    #147978
    AnonymForfatter

    Skulle man måske “hyre" en økønoma?

    #147984
    AnonymForfatter

    Du skal nok ikke regne med at de 3000kr indgår i bankens budget over jeres penge (det er iøvrigt ulovligt!) Når det så er sagt har I 28500kr udbetalt, og du har et forbrugslån på 90.000kr og I har plan om en bil.
    I skal vel have ca. 12.000 når huslejen er betalt,så der er 16.500kr tilbage. Så skal der lægges en bil oveni og dit lån skal betales. Desuden skal I vel have banklån da I kun har 150.000kr til udbetaling

    Jeg synes I stiler alt for højt og skulle vente noget tid til lån er betalt tilbage og opsparingen vokser.
    Desuden er boligpriserne vel stadig på vej nedad…. Så mon ikke det ville være det bedste at vente?
    Men I bliver allerede klogere i dag, efter en snak med banksælgeren.

    #147996
    MichaelForfatter

    Start dog med at få det forbrugslån ud af vagten. Der er da ingen grund til at betale dyre renter på et forbrugslån og så have 150K stående til næsten ingen rente.

    #147998
    MichaelForfatter

    Og så en lille kommentar til den dér “vi gider ikke betale husleje, men vil betale til os selv":

    Når man har hus (og lån) er der følgende udgifter du bare betaler ud i det blå og som du ikke betaler idag:

    Ejendomsskat (grundskyld)
    Ejendomsværdiskat
    Renter på lån
    Renovation
    Husforsikring

    Det er ikke penge I betaler til jer selv, men er rene udgifter præcis som jeres husleje er idag.

    #148034
    AnonymForfatter

    Michael, tror de mener, at selvom det så kun skulle være 10-20% af de penge, de månedligt betaler for huset, som ikke er gebyrer, renter osv, så er det jo stadig meget rarere end 0 kr, som det er ved leje.

    Mht. det indledende indlæg, så er 150.000 krs opsparing og jeres forbrugslån ikke mere værd, end hvis I betaler lånet af først og så har det resterende tilbage. Banken synes vel lige godt om begge dele, måske endda bedre om at I intet forbrugslån har.
    Og samtidig sparer I dumme renter, jo.

    Så i stedet for at forsøge at fastholde de 150.000 kr som indskud for at have noget, så gør det fornuftige… Og snak med jeres forældre om det. De ønsker jo nok ikke, I bare betaler jeres lån ud med det, da de vil have det går til huset. Men det gør det jo også indirekte.

    I har brug for mere tid til at spare indskud sammen og lige få ro over økonomien efter jeres nye situation. Vær ikke utålmodige.
    Hellere “spilde" de tusinde, det nu koster at fortsætte nogle år på leje, end at risikere at stå med et ALT for dyrt boliglån, I ikke kan håndtere, og så pludselig står I i problemer til halsen.

    En fordel ved at vente er jo også, at I så kan gå efter et bedre hus end I ellers kunne. Surt at nøjes, fordi I vil have det nu og ikke om nogle år, ikke?

    #148036
    AnonymForfatter

    Jeg ville lige tilføje:

    Grundejerforening: sørger ofte for større udvendige ejendomsrenoveringer (tag/vinduer/facade), betales som et fast månedligt beløb (mere sjældent ved køb af hus, hvor større renoveringer belaster økonomien i endnu større grad)

    Alt vedligeholdelse: maling, diverse indvendige reparationer

    Hårde hvidevarer: ovn, køleskab, fryser, vaskemaskine, tørremaskine, opvaskemaskine

    Og det belaster økonomien væsentlig mere end en huslejestigning på 100-200 kr./md.

    Disse udgifter bør dog ikke afskrække jer. Men hvis i ønsker at flytte i hus for at opnå en bedre økonomi, skal i arbejde jer hen imod den positive formue. Som folk skriver spar renterne ved at indfri forbrugslånet på 90.000 kr. og få de flere penge til den løbende likviditet. Derudover er boligfinansieringen billigere.

    Derudover lyder jeres husleje helt vildt dyr! Hvis i selv føler i skal spare mere op, så flyt i en anden lejebolig for en periode.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.