Spørgsmål vedr. køb af bolig

Viser 14 indlæg - 16 til 29 (af 29 i alt)
  • Indlæg
  • #148050
    AnonymForfatter

    Lige en anden vigtig ting. Hvad gør I hvis en af jer bliver syg eller arbejdsløs, så hænger I på den……..

    #148108
    Sheila1985Forfatter

    Hvis vi finder et hus til 1,2 millioner som det jeg har kigget på, så er huslejen jo på omkring 3500-4000 afhængig af hvor det lige ligger i Frederikshavn og omregn.. Så en husleje på 10.000 er da helt hen i vejret?! Og derved kan vi også godt leve for max 6000 til mad og diverse husholder-ting som toiletpapir osv osv. Vi lever for 4000 nu! Hvis en af os bliver syg eller arbejdsløs vil vi ryge ned på at have omkring 21000 til det hele (inkl. de faste udgifter vi har lige nu som billån og forsikring til den osv) og det skulle vi nok kunne få til at køre rundt.. Men igen.. Vi venter og ser tiden lidt an.. Måske sidst til næste år kan vi begynde at kigge på hus i hvert fald.. Mht. renten på vores forbrugslån – Kan vi komme ned på 7,7% mener I?? Også uden der er stillet sikkerhed i noget??

    Sheila

    #148124
    AnonymForfatter

    Bankerne accepterer ikke 6.000 uanset om I så har bevist gennem de sidste 10 år, at I kan leve for 1.000 kr pr måned.

    Så simpelt er det.

    I kan ikke låne under de forudsætninger.

    Det er et ufravigeligt krav at I skal kunne præstere et rådighedsbeløb på 9.500 eller mere. Sådan er det bare! Før var der tale om en tommelfingerregel, som bankerne ofte fraveg. Men i dag (efter finanskrisens hærgen) så er det et UFRAVIGELIGT KRAV!

    #148158
    AnonymForfatter

    Hejsa,

    Man skal aldrig presse sin partner eller andre mennesker til at indgå en økonomisk aftale, hvad I alverden tænker du på? Lyt til din partner og få banket det forbrugslån af først. Hvad er vigtigtst? At I har det godt sammen og bevarer jeres kærlighed, eller at dit ønske om et hus bliver opfyldt her og nu med risikoen for, at jeres forhold ryger i kloakken, fordi I sidder i et hus og hverken kan gø eller gokke pga. at alle jeres penge skal gå til døde mursten i stedet for biografture, en tur ud at spise eller hvad der nu kunne forsøde jeres hverdag.

    #148160
    thsvForfatter

    I skal huske alle omkostninger ved at være boligejer.
    Nettoydelsen ved standardfinansiering er på små 7.000 kr om måneden for et hus i Fr.havn, f.eks. dette:
    http://www.boliga.dk/map.aspx?id=377852
    Herudover kommer så vand & varme plus nødvendige reparationer.

    Mht. renten bør de 7,7% være opnåelige, næsten uanset bank I vælger, og det er uden sikkerhed, I skal dog blot have jeres lønkonto og øvrig bankforretning i den bank.

    Et hus som det viste bør absolut være opnåeligt for 2 personer, der er i fuldtidsjob.

    Lå det herovre i hovedstaden ville prisen være ca. 3 millioner.
    Huslejen er vel de 19.076 kr om året i faste udgifter ved kontantkøb, mens finansieringen koster ca. 61.000 kr netto om året, se fanen Økonomi på Homes hjemmeside.
    Finansisieringe koster altså ca. 5.100 kr om måneden!

    Læg et budget, og kontakt så jeres bank, hvis i er virkelig forelsket i det hus I har set, så kontakt Nordea, da de tilbyder en fordelagtig belåning incl. købsomk. til blot 5,25% i rente.
    Jeres belåning til sådant et køb kunne derfor være:
    1 mill. i 5% afdragsfri obl. (fast rente i 30 år)
    250K: som boligkøbsprioritet til de nævnte 5,25%
    100K: Grundkonto med kredit til 8,25% (dette lån afdrages selvfølgelig først)

    Denne belåning vil koste ca. 6.000 kr om måneden netto under følgende forudsætninger:
    1) Forbrugslånet afdrages over 5 år
    2) der afdrages kun minimalt på boliglånet
    3) Rentesatsen forbliver lav (ellers stiger ydelserne på de 2 banklån)

    Et hus i god stand som det viste, ville jeg ikke være bekymret for at købe, selv med jeres gæld på 100.000 kr, men det kræver en nøje planlægning, som skal godkendes af banken.

    #148162
    thsvForfatter

    Jeg kan se, at du kalder dig Sheila85, mon du er 24 år?!

    Danske bank ung (18-27 år) er nok det rigtige for jer, her er renten blot 6,45% for en kassekredit.
    Ved den nuværende ydelse på lånet på 4.400 kr vil I være gældsfrie om 27 måneder (2 år og 3 måneder). En aftale med danske, der folænger løbetiden til 5 år og den lavere rentesats (Sparer 6.000 i renter det 1. år) vil formindske ydelsen til lidt under 2.000 kr.

    For at købe det viste hus bør i have en netto mdl. indkomst på ca. 24.000 kr, når I har den forbrugsgæld med jer, men læg et budget over jeres udgifter og indtægter, og tag en snak med banken om jeres forhold.

    #148238
    Sheila1985Forfatter

    Jeg presser skam heller ikke til noget!!! Hvor søren får du det fra?? Har ikke på noget tidspunkt skrevet nogle steder at jeg presser ham til noget som helst?? Men når man sidder i en lejlighed på 90 kvm til 5500 om måneden så føler man ikke helt at man får noget for det når man ser at man kan sidde i et hus til samme penge! Presser skam ikke. Vi kigger BEGGE på huset. Jeg er bare mere åben for at høre banken om evt. huskøb og få lagt et budget efter hvis vi kom i hus, hvor han er mere tøvende! Presser ham ikke, han er skam selv interesseret!!

    Jeg takker for de fine eksempler i sidste indlæg, vi regner meda t vente til efter sommer og begynder så at kigge rundt på hus og høre banken om hvordan budgettet vil se ud osv.. Takker for alle der har taget sig tid til at besvare mine spørgsmål. 🙂

    Mvh. Sheila

    #148240
    AnonymForfatter

    Hvad er det du ikke forstår….. du kan da ikke sidde i et tilsvarende hus til samme “husleje"

    Det er altså helt anderledes at eje end leje:-)

    #148244
    AnonymForfatter

    Han fatter bare ikke at bankerne ikke længere kreditgodkender folk på et spinkelt rådighedsgrundlag.

    Hun skal op over 9.500 før hun kan få lånet.

    Hun får aldrig et lån hvis rådighedsbeløbet kun er 6.000 kr. Det er fuldkommen umuligt.

    #148270
    Sheila1985Forfatter

    Øhm.. Nu prøver jeg lige igen.. Vi har 24000 udbetalt som minimum om måneden, andre måneder har vi omking 2-3000 mere.. Vi har nogle faste udgifter på 4500 kr. som vi skal “have med" hvis vi kommer i hus (Hvis forbrugslånet er regnet med, er det 8900 men det lån skal vi have tjekket om vi ikke kan få ned i rente og derved få en mindre ydelse på det), RESTEN er til hus og forbrug! Og det prisleje vi kigger hus er til 1.195.000 hvor vi med et fastforrentet, afdragsfrit lån kommer til at afdrage 3700 kr. Ved skam godt det ikke er det samme at leje som at eje.. Men vi får heller ingenting for de 5500 kr. vi ligger i husleje nu!! De forsvinder bare de penge! Ikke noget som vi får tilbage eller har noget for. Det jeg mener med at vi ikk får noget for de penge. 🙂
    Men som skrevet, venter vi i hvert fald til sommer og så ser tiden an..

    Vi er færdige med vores forbreugslån december 2011 ifølge vores papirer fra danskebank!

    Mvh. Sheila (Og ja, jeg er 24 (25 til januar)

    #148272
    AnonymForfatter

    Folk er generelt lidt pessimistiske herinde, det skal man lige tage med, men samtidigt er det også brugbare informationer de kommer med. Man skal bare lige selv vægte dem. Jeg tror f.eks. det er de færreste i DK, som køber hus efter at den ene bliver arbejdsløs. Det er et godt råd, for så er du sikker på at kunne blive boende, men er ikke sikker på at der er særlig mange der køber hus efter de udsigter.

    Men altså, tag et snak med banken, det kan I lige så godt gøre nu, som I kan gøre det til sommer. Det hjælper jo altid at få en lavere rente på et forbrudslån, og kan man få stillet et godt budget op, så kan man jo også lettere gennemskue, om man evt. kan adfrage mere på gælden, og derved hurtigere få sin drøm om hus opfyldt.

    #148284
    Sheila1985Forfatter

    Det har jeg set lidt, men tager alligevel alle svar til mig.. 🙂
    Vi venter til sommer og prøver så at høre de forskellige hvad de kan give af låne-tilbud osv og få lagt et budget.. Vi har skam kigget på at vi skal ku sidde i huset hvis den ene bliver arbejdsløs. Det vil vi også kunne hvis vi kunne få samlet vores forbrugslån med realkreditlånet, får renten ned og forlænget lånet til 5 år og derved et mindre afdrag eller venter til vi ikke har det lån mere.. Så nu ser vi tiden an. Mon ikke der kommer et flot hus igen jeg kan forelske mig i, hvis det andet ender med at blive solgt! 🙂

    God weekend. Sheila

    #148286
    HalliHalloForfatter

    Køb dog drømmehuset med det samme, hvis du da kan finde en bank der er med på ideen.

    I hvertfald betaler I åberkarlerenter i Danske Bank, hvis I virkelig betaler hele 13% i rente. Skift bank til en af de lokale banker i området, der kan du sikkert få det noget billigere.

    I øvrigt virker hele trådforløbet på, at du blot er interesseret i lidt internet-chat, da du hele tiden stiller mærkelig modspørgsmål. Den type spørgsmål ses hyppigt herinde i dette forum.

    #148288
    Sheila1985Forfatter

    Tjah, når man er førstegangs køber er der nok lidt tvivl og forsigtighed og derfor jeg stiller modspørgsmål, for at høre fra nogle af dem der har styr på renter, forskellige lånetyper osv osv.. 🙂 Men er på jagt efter en bank der kan tilbyde bedre rente på vores forbrugslån i hvert fald..

    Sheila

Viser 14 indlæg - 16 til 29 (af 29 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.