Farsø sparekassen?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 31 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90545
    AnonymForfatter

    Jeg kiggede lige efter hvad procenterne på højrentekonto er her på mybanker.dk
    Så fandt jeg Farsø sparekassen som øverste hit, 4% for 3 år, med mulighed for 6% hvis nationalbankens diskonto er over 4% (tror jeg dog ikke på den kommer).
    Men er det bedre at holde sig fra den lille bank, og så tage nogle af de næstbedste som Alm Brand som giver 3,5%?

    Her tænker jeg også på det med en farsø sparekasse der går konkurs. Jeg kan sætte op til de 2,5mio af til højretnekontoen. Men det vil jeg kun gøre hvis det er en større bank som Alm brand bank

    Men hvad er garantibeløbet hvis de går konkurs?, den falder jo tilbage til det oprindelige niveau engang næste efterår

    Hvad synes I, alm brand bank eller farsø sparekassse, eller er 3 år faktisk for meget??

    #147828
    AnonymForfatter

    Du må aldrig sætte pengene ind på en “garanti-konto", hvor pengene indgår i sparekassens garantikapital. Herved risikerer du at tabe hele dit indskud, hvis banken krakker.

    Almindelige indskud (som ikke er garantikapital) er sikrede op til 750.000, både nu og efter 1. oktober 2010.

    #147832
    AnonymForfatter

    Så jeg skal ikke sætte mine penge i Farsø Sparekassen?

    Kan du give et råd til hvilken bank jeg så skal sætte pengene. Skal ca. brug dem om 3 år. Så de skal bare på højrentekonto, men hvilken ved jeg så ikke?

    #147838
    AnonymForfatter

    Det sagde jeg ikke.

    Jeg siger.

    Du kan roligt indskyde op til 750.000 kr. i Farsø Sparekasse, forudsat, at den konto du indskyder pengene på ikke er en “garant/garanti konto", hvor pengene indgår i bankens ansvarlig kapital.

    Hvis der er tale om en almindelig højrentekonto, og det vil jeg umiddelbart tro der er, så kan du sagtens skyde pengene ind. Det er en rigtig god rente.

    #147840
    AnonymForfatter

    Det værste der kan ske ved almindelige indskud er, at du må vente ca. 3 uger fra det tidspunkt hvor banken krakker til Indskydergarantifonden udbetaler beløbet til dig i en ny bank efter eget valg.

    Dette er iøvrigt rent teoretisk. Hvis banken krakker, så overtages banken af Finansiel Stabilitet, som kører kundeforholdet videre uændret, ind til du sælges videre til en ny køberbank, som ligeledes kører bindingskontoen videre uændret, dvs. med en rente på 4%.

    Jeg ville ikke være bekymret overhovedet, altså forudsat, at der er tale om en almindelig højrentekonto, som ikke er en garant/garanti-konto.

    #147842
    AnonymForfatter

    Jeg kan da lige lægge et link ud så I kan se hvilken konto jeg taler om.
    Regner nok også med at sætte pengene i 3 banker
    http://www.sundopsparing.dk/

    Men hvad synes I til en binding på 3 år, skal jeg evt. hellere ned i 1-2 års binding ad gangen for at kunne vurdere renten løbende, men selvfølgelig også få en lavere rente fra start?

    #147844
    JydenForfatter

    Jeg overvejer selv Farsø sparekasse. Den dekord de beregner hvis man skulle brug for pengene tidligere er 2 %, så man skal være sikker på man ikke får brug for pengene.Og som jeg forsåt disse dekorder så er det et reel gebyr der ikke fradrages i renten, men man skal stadig betale skat af hele renten.

    #147850
    AnonymForfatter

    Hvor længe binder du dem så? Tror du på stigende renter, som så kan betale sig at vente på, så det kun er nødvendigt at binde penge for 1 år ad gangen?

    #147852
    AnonymForfatter

    Jeg synes det er helt optimalt med den “diskonto-hop-garanti" der ligger på 3. år.

    I modsætning til mange andre mener jeg bestemt ikke det er usandsynligt, at diskontoen i 2012 kan ramme 4%.

    #147882
    JydenForfatter

    Jeg er ved at regne lidt på det, men tror ligesom Generalen at der kommer rentestigninger, men det er jo som bekendt svært at spå om fremtiden.
    Jeg ser også lidt på FIHs nye ProPlus produkt, og har endnu ikke besluttet mig

    #147894
    AnonymForfatter

    OBS: Pensionspenge er “særlige indlån" – og dermed sikret uanset beløbets størrelse.

    #147896
    AnonymForfatter

    Du må meget gerne lige melde ud når du beslutter dig:)

    #147906
    AnonymForfatter

    Hej.

    Har også nogle dollars der skal placeres, så ville lige sikker mig at den omtalte konto er dækket at statsgarentien. Hvor kan man tjekke hvilken slags konto det er. Det fremgår jo ikke ekspicit af hjemmesiden hvilken slags konto det er.

    mvh. JP

    #149766
    AnonymForfatter

    Jeg er også blevet ‘lun’ på Farsøs 4-4-6 produkt.

    I deres brochure nævner de intet om at der er tale om garanti-kapital. Til gengæld nævner de at de er med i bankpakken. Dvs. hvis der ikke er dækning via statens garanti så er det ikke-iorden markedsføring. Det skal selvfølgelig undersøges til bund.

    Min anden hage er det med ‘gebyr’ og ikke dekort på renten ved hævning før tid. Hvad får Farsø ud af at kalde det gebyr? Ulempen er jo at det ikke fraregnes i den skattepligtige renteindtægt. For gjorde den det, ville man jo ‘bare’ sige at renten havde været 2% hvis man skulle bruge likviditet.

    Men jeg tænker også at et gebyr for hævning før tid i det 3. år jo ikke er så slemt for da har man allerede fået 2% de første 2 år eller ???

    #149768
    AnonymForfatter

    Farsø Sparekasse oplyser om statsgarantien på de forskellige produkter her:
    http://www.sparfar.dk/page1482.aspx

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 31 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.