Amagerbanken obligationer

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90541
    AnonymForfatter

    Amagerbanken vil, ud over 11 milioner aktier, udbyde obligationer for 720 millioner
    med en kuponrente på 10,5%.
    Vil disse obligationer være omfattet af Statsgarantien, eller er alt (ligesom aktierne) tabt såfremt banken ikke overlever?

    #147798
    AnonymForfatter

    Det Amagerbanken har brug for er “ansvarlig kapital" ikke almindelig funding.

    Obligationerne er derfor IKKE omfattet af statsgarantien!

    #147820
    PrasmusForfatter

    Hvad skulle en evt. fordel være ved at købe obligationer i forhold til aktier, når begge dele bliver værdiløse hvis udstederen krakker ? I dette tilfælde må man gå ud fra, at det i begge tilfælde er en lotteri seddel med en tvivlsom mulighed for gevinst. Går det godt, er det vel nærliggende at tro, at en aktive vil give et bedre afkast…

    Fordelen med obligationen er vel, at overlever banken og beholder man obligationen til udløb, så får man pengene igen (minus udgifter ved køb/salg) samt kupon renten i årene indtil da, ligemeget hvordan aktie kursen udvikler sig. Stiger kursen på obligationen kan den naturligvis sælges før tid, det er trods alt en fin rente, så overlever banken kunne kursen vil let stige i takt med at det ser bedre ud for banken.

    Mit indlæg skal som sådan ses som et spørgsmål om at mine antagelser er korrekte eller ej (set generelt, ikke specielt i forhold til amagerbanken, det benyttes blot som eksempel).

    #147826
    AnonymForfatter

    Jeg er helt enig.

    Nu ville jeg aldrig selv købe aktier i Amagerbanken, fordi jeg har mistanke om dette ikke er den sidste aktieemission. Men hvis jeg skulle vælge mellem aktier og obligationer, ville jeg foretrække aktier. En rente på 10,75% er simpelthen ikke nok til at kompensere for risikoen. Nordea, som i sammenligning med Amagerbanken er klippe solid. Betaler 8,5% for samme type lån, og jeg vil da klart foretrække 8,5% på Nordea-obligationer end 10,75% på Amagerbank obligationer.

    Af samme grund tror jeg Amagerbanken har forregnet sig med hensyn til obligationssalget.

    #147830
    PrasmusForfatter

    Tak for bekræftelsen af mine formodninger, det er jo altid rart 🙂

    Jeg giver dig ret i at rente forskellen på amagerbankens og nordeas obligation ikke er stor, til gengæld må man formode, at kursen må blive det, eller hænger det ikke sammen mht. rente/risiko.

    Ingen af obligationerne appellere mig til køb, enten grundet risiko, eller for høj kurs til at det kan svare sig, når det er frie midler som investeres.

    #147836
    AnonymForfatter

    Hvis man laver en ultrasimpel peer-group-analyse, hvor man sammenligner de akkumulerede nedskrivningerne i Forstædernes Bank (som til dato er på 6 mia. kr) med de akkumulerede nedskrivninger i Amagerbanken (som til dato er 2 mia. kr) og korrigerer for forskelle i udlånet og eksponeringen mod ejendomssektoren, så skal Amagerbanken i alt nedskrive 9 mia. kr. Holder det stik (dvs. at bankerne er ens, og Forstædernes bank/Nykredit er realistisk i deres nedskrivninger, mens Amagerbanken bevidst undervurderer nedskrivningsbehovet) jammen så mangler Amagerbanken faktisk at tage 7 mia. kr’s nedskrivninger.

    Pointen er, at Forstædernes Bank og Amagerbanken minder utroligt meget om hinanden. De er i samme område, de har den samme type kunder, selv om Amagerbanken er en smule større og har en lidt større procentdel af udlånet indenfor ejendomme.

    Nedskrivninger i ovennævnte omfang kan Amagerbanken på ingen måde klare, og hvis der kommer nedskrivninger i det omfang, så må banken afvikles. Jeg glæder mig dog over, at Ree på den måde er med til i sidste ende er med til at spare skatteyderne for noget af tabet.

    Nuværende egenkapital i Amagerbanken: 1,1 mia.
    Nuværende efterstillet kapital: 1,2 mia.
    Planlagt kapitaltilførsel (best case): 0,7 mia.
    Planlagt tilførsel af efterstillet kapital (best case): 0,7 mia.
    Tabsbuffer: 3,7 mia.

    Dvs. skatteyderne kan nøjes med “kun" at betale 3,3 mia.

    #147866
    AnonymForfatter

    Hej,

    Jeg tror, man skal være forsigtig med at sammenligne bankerne i Danmark.

    Det tyder de forgangne 2 år i hvert fald på.

    Og selv blandt de pengeinstitutter, som ikke eksisterer længere, har der været variationer i, hvordan de har været drevet, og hvad der har foranlediget, at de ikke længere er selvstændige pengeinstitutter.

    Man kan så undre sig over, hvad der har motiveret f.eks. Amagerbanken til krampagtigt at fastholde håbet om at fortsætte som selvstændig – om det så viser sig, det alene bliver for en begrænset periode.

    Når man ser på udtalelserne i medierne fra forskellig side omkring Amagerbanken, virker det i hvert fald til, at det er en bestemt gruppe personer og virksomheder, som ser fornuften i en fortsat selvstændig Amagerbanken.

    Om det så f.eks. skyldes, at denne persongruppe ikke fremadrettet kan fine et alternativt pengeinstitut, til at finansiere sig, hvis ikke Amagerbanken består, skal være mig usagt.

    Og så har vi nu Ree, som har sagt ok til at smide penge i banken.

    Man kan i hvert fald konstatere, at – såfremt Amagerbanken ikke har flere “skeletter i skabet" – så kan det blive en rigtig god forreting for ham.

    Iflg. medierne, så får han i hvert fald en kanon stor betaling for at være “redningsmand", ligesom de/den, som fik lavet kontakten til Ree også fik sig godt betalt herfor.

    Men sådan er det jo, for private virksomheder og personer. De har, naturligvis, mulighed for at gøre, som de vil – så længe de overholder lovgivningen.

    Vi andre har så mulighed for at “stemme med fødderne", hvis vi ikke finder det korrekt, hvad der foregår – vi kan lade være med at købe aktien og/eller vi kan lade være med at være kunde i banken og så videre.

    Under alle omstædigheder er Amagerbanken en privat virksomhed, som har lov til at lave de “krampetrækninger for at overleve", som de vil – og som loven giver mulighed for.

    Og er der personer og selskaber, som ønsker at deltage, så fred være med det. Det er de pågældenes egne penge, som de bruger til det.

    #147928
    HalliHalloForfatter

    Er der nogen der ved hvad det er for obligationer i Nordea, der giver over 8% i rente? Fondskode bedes venligst oplyst på disse obligationer. Når jeg slår obligationer op på Nordea giver en 2012 sølle 2,38% i forrentning og en der udløber næste år kun 1,92%.

    Nu har GP oprettet 8-10 tråde om Amagerbanken, det virker næsten helt bizart. Man skulle næsten tro at han må have et personligt motiv til at sable banken ned. Og det er altid kun de negative nyheder der fremhæves.

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.