helt ny på aktiermarket så lidt gode råd ville værer dejligt

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 19 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90537
    AnonymForfatter

    Hejsa her inde på forumet *S*

    jeg har 30.000 kr til overs og nu vil jeg lege lidt med aktier og se om jeg kan hitte ud af det.
    jeg er helt ny (-:
    har lidt spørgslmål til jer
    er det bedst at handle igenem sin egen bank eller skal man bruge saxo bank
    og er der nogle forskel ????

    hvad er best at holde sig til c20 eller skal man gå over i de udlanske ???
    hvad for nogle sider bruger i har at holde øje med jeres aktier
    tænker på hvad for nolge der er best til at se om de stiger eller falder
    gerne nået med realtime ????
    håber at i kan hjælpe mig
    og komme med en masse fiduser til hvordan man skal klarer sig der ude i jungle

    hilsen thomas

    #147762
    testForfatter

    jeg tror du skal handel gennem dem der tibyder dig de bedste forbindelse og at du skal købe billige aktier og sælge dem dyrt. Men først og fremmest tror jeg ikke du skal investere mere i aktier ind du har råd til at tabe. I jp har der i nogle år været en der har skrevet om sine noget uheldig aktie investeringer.

    #147764
    AnonymForfatter

    hejsa

    hvordan kan jeg se hvem der giver mig de bedste forbindelser ???
    og vidste godt at jeg skulle købe dem billigt og sælge dyrt, men hvordan og hvornår hved man at de er billigst ????
    jeg har råd til at tabe de 30.000 kr jeg snakker om.

    #147766
    AnonymForfatter

    Hvis du nu har netbank, så handel gennem din nuværende bank (kurtage ligger normalt på 0,10% af købet) så det er ik alverden.

    Køb solide danske C20 virksomheder som f.eks. Novo Nordisk eller FLS.

    Langsigtede investeringer er det klogeste – Held og lykke!

    #147772
    AnonymForfatter

    Hold dig til din egen bank og køb aktierne via netbank, så du sparer penge på kurtagen. Her kan du også følge med i kursudviklingen.

    Køb/salg af udenlandske aktier koster tit mere, så start med de danske aktier.

    Husk at sprede risikoen, men invester heller ikke FOR SMÅ beløb af gangen. Der er forskellige fingerregler, fx. min. 5 papirer af min. 10.000 kr. Risikospredning er også at investere i forskellige brancher. For at opnå en optimal risikospredning er antallet snarere 20, så den selskabsspecifikke risiko bliver minimal. Men hvis du løbende køber flere aktier, så falder din risiko med årene.

    Du kan selvfølgelig godt finde dig en ordbog på nettet med de fancy investeringsudtryk for kurs/indre værdi, sharpe ratio mm., men tallene er jo allerede forældede og er ikke en garanti for den fremtidige performance.

    #147774
    testForfatter

    taj jeg tro 30.000 var det som en journalist i JP investerede i aktier for et par år siden og siden skrev sin klumme om. Tror han nåede under 20.000 før han holdt op med at angive de daglige bevægelser. Der er ingen slet ingen garanti på gevinst på aktier,

    #147776
    AnonymForfatter

    Mine bude.

    1. Lån en bog om teknisk analyse om aktier på biblioteket. Den vil give dig en ide hvordan du ser trends på aktiemarkedet.

    2. Opret dig en demo konto, hvor du kan afprøve hvordan du tror markedet bevæger sig,

    #147778
    AnonymForfatter

    Tillad mig at være lidt fræk!

    Du lugter rimelig langt væk af en, som er ved at sætte nogle penge til…

    Jeg har to alt-overskyggende råd her:

    1) Husk du er en orm – ikke en ørn i markedet. Det er ikke et spørgsmål om, hvornår/hvormeget du overpræsterer i markedet, men et spørgsmål om, hvormeget/hvor hurtigt ørnene kan tjener penge på dig…

    2) Motion slanker – det gælder specielt også for din aktie-beholdning.

    Begge råd/citater er “lånt" fra Michael Møllers rimeligt-sjove bog om selvsamme emner.

    Mit råd til dig er i stedet for at give pengene til de mere “garvede" på markedet, så brug dem selv – f.eks. med en biograf-tur i gang om ugen de næste 5-6 år.

    #147780
    AnonymForfatter

    Man ved ikke, hvornår aktierne er decideret er billige.

    Forskellige strategier:
    1) Køb aktier efter konjunkturerne – jo mere følsomme virksomheder er overfor konjunkturerne, jo mere svinger aktiekurserne ofte både i positiv og negativ retning. Med udsigt til lavkonjunktur er det mest sikkert at investere i virksomheder, som kun påvirkes i mindre grad og begrænser dine kurstab/giver mindre kursstigninger. Med udsigt til højkonjunktur købes de mere følsomme aktier, så du kommer med på bølgen af kursstigninger.

    2) Markedsafkast
    Ved køb af tilstrækkelig mange forskellige aktier fordelt på branche osv. kan du tilnærme dig “markedsafkastet", som historisk set har været bedre end markedsafkastet på obligationer og boliger.

    3) Køb aktier, når der er blod i gaderne (citatet har jeg vist nok hørt i en film)
    Finanskrisen efteråret 2008. Det er korrekt, at mange aktier formentlig var prisfastsat for højt i forhold til det fremtidige vækstpotentiale, men markedet overreagerede alligevel. Udnyt alvorlige kriser, som får hele aktiemarkedet/brancher til at falde og opkøb aktierne billigt.

    4) Værdiansættelse
    Foretag diverse analyser af den enkelte virksomhed og sammenlign dem med andre som de professionelle gør, men det er ikke rigtig for private.

    Derudover er købet af de rigtige aktier ikke altid det vigtigste. At vide hvornår man skal sælge er lige så vigtigt. Man kan lave sin egen målsætning for, hvor meget aktierne må falde/stige, før man sælger eller efterligne eventuelle markedstendenser.

    #147794
    AnonymForfatter

    hejsa

    jeg siger mange tak for alle de gode råd og fiduser i har givet mig..
    og er skam godt klar over at jeg er hely ny og nok også kommer til at tabe lidt penge.
    men man kan jo håbe at det går lige op og lærer penge er jo altid dyrer.

    Slagger skrier nået om man kan oprette en demo konto ???
    hvor kan man gører det henne ???

    Thomas

    #147808
    testForfatter

    hvad er det “lidt" du er villig til at tabe for at lære hvad? Hvad er det man kan lære af at købe en aktier til 110 og sælger den til 70? Aktier bevæger sig op og ned i forhold til markeds kendskab eller mangel på samme til de fremtige indtjningsmuligheder. Som sagt kan du ganske let tabe mere ind halvdelen af dine 30.000 kr

    #147834
    PrasmusForfatter

    Hvis du har en bankrådriver i den bank du er kunde i, ville det nok være en ide at tage en snak med denne omkring investering, i det mindste vil det give dig nogle inputs.

    Som alternativ til at købe aktier og finde ud af hvilke, kunne køb i en investering forening måske være mere fordelagtigt. Her sidder der professionelle og udvælger de aktier (eller andre værdipapir) som købes. Dette garantere dog lagtfra at der ikke tabes penge, men tab minimeres til noget der ligner den generelle udvikling på aktie market, tilgengæld score du heller ikke den store gevinst på selv at ramme rigtigt og foreningen trætter løn og omkostningerne fra værdien af dine andele.

    #147846
    AnonymForfatter

    Du kan også afprøve diverse børsspil, som findes på nettet.

    Aktiespil:
    Børsen
    Berlingske Tidende og Alm. Brand
    Netposten
    Danske Invest
    mf.

    Der er dog ofte en tilmeldingsperiode.

    #147886
    testForfatter

    hvor dygtige er bank rådgiverne? hvor meget har banker midste det sidste år`?

    #147888
    AnonymForfatter

    hved ikke hvor meget og hvor god min bank er.
    men nu vil jeg også lege lidt selv.

    så kommer et af mine dummespørglsmål igen
    er der altid køber og sælger når man handler ???
    jeg har tænkt på at holde mig til c20.
    hvis jeg fx købe for 5000 kr i en aktioselvskab er der så altid en sælge så jeg kan købe for 5000 ???
    og hvad hvis jeg vil sælge er der altid en køber til mine aktier ?????

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 19 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.