Aktier

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Michael ! !Forfatter
    Indlæg
  • #90533
    Michael ! !Forfatter

    Jeg overvejer om jeg skal sælge mine TDC aktier nu, da jeg gerne vil have realiseret pengene. Aktie kursen kan jeg kun gisne om, da der jo er tale om at gå på børsen igen. Men jeg vil sikkert ærgre mig, hvis jeg sælger aktierne nu og der så kommer et stort udbytte til marts. Er der nogen som har nogen fornemmelse af hvad der kommer til at ske???

    #147724
    AnonymForfatter

    Øh – TDC er stadig et børsnoteret selskab og seneste aktiekurs er 214. Afnoteringen blev forhindret af bl.a. ATP. Det, der er tale om nu, er at kapitalfonden vil sælge sine aktier – den ejer 88% så vidt jeg husker. Uden at kende noget som helst til TDC vil jeg antage, at man vil fortsætte med at betale højt udbytte – det er kapitalfondes måde at trække penge ud af virksomheder på, og fx Københavns Lufthavn, der er godt og vel halvt ejet af en kapitalfond, har i de seneste år udbetalt store udbytter flere gange om året.
    Da kapitalfonden købte op af TDC aktier i 2006, lød tilbudet på omkring kurs 380. De, der holdt fast i aktien, må ha gjort det ud fra en forventning om, at den var mere værd. At sælge nu til kurs 214 giver i min optik ikke mening, medmindre man skal bruge pengene.

    #147748
    AnonymForfatter

    Virksomhedens værdi forbliver konstant efter træk af udbytter.

    Kort beskrevet: Når virksomheden (TDC) trækker udbytte til aktionærerne falder værdien af aktier tilsvarende. Det betyder at det er underordnet hvor stor udbytte, der udbetales, da dine aktier falder tilsvarende i værdi.

    Bekymring of udbyttets størrelse bør derfor ikke have nogen som helst indfyldelse på dit valg af tidspunkt for salg af aktier.

    #147752
    AnonymForfatter

    Hej Michael ! !,

    Du skriver ikke direkte, hvad der gør, du er i vildrede.

    Ud over de ting, som de foregående svarere har fortalt, bør du tage højde for skatten, når du skal vælge mellem salg før eller efter vedtagelsen af eventuelt udbyttet i selskabet.

    Forskellen kan i værste fald betyde, at du går fra en skat på 0 % (ingen skat), til en beskatning næste år på op til 42 % i Aktieskat.

    Nul-beskatningen opnår du, hvis du ejede aktierne før udgangen af 2005, og du på det tidspunkt ejede aktier for mindre end den såkaldte 100.000 kroner-grænse (200.000 kroner for ægtepar).

    I dette tilfælde, vil du altså med fordel kunne sælge FØR udbyttet bliver vedtaget på generalforsamlingen, for ellers kommer du til at betale minimum 28 % Aktieskat af det udbetalte udbytte (Som du kan læse i de øvrige svar, falder virksomhedens værdi tilsvarende det udbytte, som de udbetaler til dig. Det betyder, at får du udbetalt et udbytte på 10 kroner, så falder kursen på aktien alt andet lige med tilsvarende 10 kroner, og din skattefrie kursgevinst ved salg bliver derfor 10 kroner mindre. Omvendt skal du betale Aktieskat af udbyttet, selvom aktien opfylder nævnte krav).

    Omvendt vil du ikke umiddelbart have en skattefordel af at sælge før eller efter udbyttet, såfremt du har købt aktierne i 2006 og herefter ELLER, hvis du havde mere end 100.000 kroner i aktier ved udgangen af 2005.

    I dette tilfælde kan du bruge eventuelt underskud/kursfald ved salget til at modregne i det udbytte, som virksomheden giver. Sælger du efter udbetalingenj af udbyttet, er det samme Aktieskat – og skattesats – du betaler af kursgevinsten og udbyttet.

    Som sagt kan man ikke af dit indlæg se, om du også havde skatten i tankerne.

    Det virker dog til, at du er mest bekymret for, om værdien bliver udhulet af, at virksomheden evt. betaler udbytte. Det gør værdien IKKE – som du også kan se af tidligere svar til dig.

    Så om du skal sælge nu eller ej kommer i det tilfælde mest an på, hvad du selv tror der sker med kursen på aktien fra nu til salgstidspunktet.

    Og husk så skatten, og held og lykke med salget.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.