nybyggeri, økonomi, budget…

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90532
    AnonymForfatter

    Hej..
    Jeg er ny HER, som i kan se – og vil derfor belemre jer med hvad der sikkert er dumme/nemme spørgsmål for Jer, men guld værd for mig at få svar på.

    Min kone og jeg har et dejligt 111kvm hus i midtjylland, fra 1989 i udemærket stand.

    Det er imidlertid som om murene vokser indad efterhånden som familien bliver større, vi er derfor kommet i bygge-tanker.

    Jeg vil bare høre hvilken bruttoindkomst man ca skal regne med at have for et par, med 2 børn (3år og 0år), hvis man vil bygge hus for hhv 2,2 inkl grund, 2,5 og 2,7 (for lige at have lidt spredning på det…) med en egenbetaling på ca 200.000kr.

    Jeg ved godt det er et meget åbent spørgsmål, og at jeg jo bare kan lægge budgetter hisse og her… Jeg leder lidt efter en tommelfingerregel som sikkert findes.

    #147698
    AnonymForfatter

    I disse krisetider er det forbundet med stor risiko at bygge nyt for egen regning.
    Det er svært, at forudsige belåningen – og man kender ikke renten.
    Man kan opnå forhåndslån til fast rente – men huset skal vurderes, når det er færdigt – og lånebehovet skal måske dækkes med en dyr restfinansiering.
    En egenkapital på 200.000 kr. er nok for lille – idet nybyggeri som regel bliver dyrere en beregnet – hvis det da ikke ender i økonomisk kaos.
    Hvis I tjener godt f. eks. 1 mill. om året – så har I nok en god mulighed – trods alt.

    #147700
    AnonymForfatter

    Hej Martin.S.C,

    Det er forståeligt, at en bolig kan blive forlille, efterhånden som familien bliver større.

    Jeg antager, at du ikke har alle pengene til dig selv, til brug for byggeriet, og er det korrekt, skal du med andre ord låne penge til byggeriet.

    Det mest logiske vil derfor være, at du spørger i din bank – nemmere kan det ikke være.

    Det kan så godt være, du er interesseret i rådighedsbeløb som tommelfingerregel. Det kan du iimidlertid ikke bruge til noget som helst.

    I øvrigt afhænger vil rådighedsbeløbets størrelse ikke ændre sig, afhængigt af biligens pris/prisen for nybyggeriet – altså forudsat du ikke finansierer det ud af dit rådighedsbeløb…

    Derimod afhænger det af, hvor meget i er vandt til at bruge/have i dag. Med andre ord, slipper du ikke for at lave et budget over dine faste udgifter.
    Det jeg her fortæller er, at er i vandt til i dag at have f.eks. 30.000 kroner til jer selv efter faste udgifter, så bliver det svært/umuligt at leve for f.eks. 14.000 kroner (Det er et beløb, som Forbrugerrådet har anslået vil dække basale udgifter for en familie af jeres størrelse. Og med basale udgifter er der alene tænkt på mad, skoleudflugter, tøj, biograf-tur, gaver).

    Selvom I har et tilfredsstillende rådighedsbeløb, er det imidlertid ikke sikkert, din bank vil råde jer til byggeriet/finansiere byggeriet.

    Det afhænger også af:
    * hvad er det, I vil bygge – herunder kvaliteten af byggeriet
    * hvem skal bygge – Er en del af det selvbyg, og hvad er forudsætningen for at kunne “selvbygge". Er der sikkerhed for, at håndværkerne/entreprenøren kan fuldføre arbejdet
    * hvad har I selv at putte i byggeriet – Hvad er jeres opsparing til projektet
    * hvad skal der ske med jeres nuværende hus – Skal I sælge det?
    * hvis I skal sælge nuværende hus, vil I så sælge før køb af grund og underskrift på købsaftalen for projektet med byggeriet?
    * hvad er vurderingen af værdien af boligen, I vil bygge – Her bliver set på, om udgiften står mål med den anslåede værdi af det færdige byggeri
    * hvordan kan I finansiere en eventuel rest, såfremt værdien af boligen ved endt byggeri, er ringere end anslået i dag – Måske skal noget af udgiften finansieres med almindeligt lån, hvis ikke der er plads i boligen
    * hvor store prisudsving ligger der i tilbudet
    * vil kommunen give tilladelse til byggeriet
    * og så videre, og så videre

    Med andre ord – for at vende tilbage til starten af mit svar – tag fat i jeres bank og tag en drøftelse med dem.

    De kan guide jer videre, herunder fortælle jer, hvad I bør have af rådighedsbeløb.

    Og til mødet med banken skal I sørge for at have følgende med:
    * noget mere konkret om det påtænkte byggeri – Hvis det er et typehus, så tag prospektet med herfra. Hvis I selv skal bygge det, så sørg for mere konkret omkring priser på materialer til byggeriet, og så videre
    * budget over faste udgifter i dag
    * seneste 3 måneders lønsedler
    * seneste årsopgøresle fra SKAT
    * oversigt over jeres personforsikringer samt pensionsopsparinger

    Held og lykke med planerne

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.