Eik bank, lusk med Boligkredit igen, igen

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • -Erik-Forfatter
    Indlæg
  • #90529
    -Erik-Forfatter

    Hej.

    Jeg har bemærket følgende:

    1. Eik har ikke, som ellers skulle iflg. lånetilbuddet genfastsat renten pr. 1/10 i år – så renten på min boligkredit er 5,84 % , mod noget der burde være 2,1 % i stedet.

    2. Maksimum på min kredit er nedskrevet til knap 20k mindre end det burde være iflg. lånetilbuddet.

    Jeg har skrevet til banken i dag. Mens jeg afventer deres svar, er der andre kunder med den Boligkredit (overført fra Skandiabanken) der har oplevet samme udfordringer ?

    Mvh Erik

    #147646
    testForfatter

    nej jeg har ikke lige oplevet det men de har hævet renten med 1% i forhold til den oprindelige aftale jeg mener jeg havde med scandiabank. Maxiummet på kreditten er de også begyndt at skrive ned efter hånden som jeg afdrager men det kan man godt mene følger aftalen. Personligt tør jeg så slet og ret ikke at blive med mit lån i eik bank da jeg har oplevet et nej til refinaceringe fra RD mens jeg var arbejdsløs.

    #148098
    -Erik-Forfatter

    …. så kom der brev fra Eik

    1. renten fastsættes med tilbagevirkende kraft fra 1/10 – 2,19 % + 0,5 % til adm.bidrag.
    2. maksimum ændres iht. lånetilbuddet

    stort 🙂

    #148106
    AnonymForfatter

    Det lyder næsten for godt til at være sandt. Er der andre med boligprioritetslån fra Eik Bank der har oplevet det samme?

    #148110
    testForfatter

    nej på andre produkter har de hævet rente tillæget med to gange 0,5. I følge den oprindelige aftale med Scandiabank betalte jeg 1,35% i rente tillæg (administration og præmie for et rente loft) det er så hævet til 2,35%. Så vidt jeg ved har lån uden rente loft oplevet det samme men bare fra 0,85 til nu så 1,85%. 0,5% lyder meget billigt.

    #148130
    AnonymForfatter

    Jeg har samme type lån som Erik. Det er et gammelt lån (Boligkredit) fra Skandiabankens tid, som kører med årlig rentetilpasning. Cibor + 0,3% i rentetillæg + 0,5% i administrationsgebyr.

    Skandiabanken gik væk fra den type lån i 2005, men hænger stadig på dem af os, der har været stædige nok til at holde fast i lånet. Det forløb har jeg skrevet om i en tidligere tråd.

    Jeg rykkede for den årlige rentetilpasning den 26. oktober og fik svar på mail både den 2. og den 11. november om, at rentetilpasningen var forsinket i år, men vil ske med tilbagevirkende kraft fra 1. oktober. Jeg har ikke modtaget noget brev endnu, men det kommer nok en af dagene.

    #148146
    testForfatter

    det der under mig lise er at i har tabt sage om hævningne af adm gebyret i ankenævnet men nu skriver du at det stadig kun er 0,5%. Så vidt jeg ved fra andre har i også oplevet at adm gebyret er hævet fra den aftale vi lavede med scandiabank. I øvrigt mener jeg det ikke er cibur men rente på indskudsbeviser. Ikke at det er nogen synderlig forskel. Mit tillæg fra fra starten 1,35 og jeg mener jeres var 0,85%. Jeg kikke selv på begge typer men bestemte mig til det med rente loft. Så vidt jeg har forstået fik i lagt ,5% oven i tidligere og siden igen ,5%

    #148148
    testForfatter

    ps renten på indskudbeviser er p.t. kun 1,25%

    #148150
    AnonymForfatter

    Det skyldes, at mit (og Eriks) lån er af ældre dato, hvor betingelserne var anderledes. Se tråden “Vedrørende EIK banks alternative praxis", hvor jeg 10. oktober 2008 har skrevet den lange historie.

    #148152
    testForfatter

    tja ja og jeg som trode at 22-9-2005 i den hensende var ældre dato. I forløbet fik jeg faktisk svar på mine spørgsmål " er rente tillæget fast" og svaret var " rente reguleres med rente på indskudsbeviser". Det har jeg på skrift men jeg kan godt se i bak spejlets klare lys at den efterløfgende henvisning til vilkårne på lånet giver dem det juridske smut hul de har brug for. Når jeg snammen holder det med din tråd giver det i grunden også en ande fortolkningsmulighed. Nå men summa summarum sider du alt fald på grund af små 22 dage med en bedre aftale ind mig. Jeg har så bestemt mig til at gå i fast forentet 5% nu. Mine begrundelser er at jeg med eik banks politik med at hæve rente tillæget aligevl ender med et fast forrentet lån på 5,5% som er rente loftet og at jeg mener der er en risiko for at eik bank gå ned. I så fald står jeg jo med et akut refinceringsbehov så vidt jeg kan se. Hvis man så forestiller sig at renten i mellem tiden er steget har man misæren.

    #148252
    AnonymForfatter
    #148266
    thsvForfatter

    Netop!

    Så renten hos Eik bank for vores boligprioritet burde være 1,65%, men er istedet oppe i 2,85%. Godt man ikke skylder Eik bank særligt mange penge. Men ville da hellere have haft de ca. 5.000 kr årligt selv. Det er jo trods alt en merudgift på ca. 400 kr pr. måned, trods Skandiabankens: “Så kender du din rente i 30 år, da den følger Nationalbankens…". Trist at man ikke fik medhold i klagen, da lånet blev markedsført som et alternativ til F1-lån.

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.