Førstegangskøber og beskatning

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90517
    AnonymForfatter

    Hej Kloge hoveder

    Vi har netop køb hus med overtagelse d. 1/12 og mit spørgsmål går på ændring af forskudsopgørelsen. Vi har ikke ændret vores forskudsopgørelse for 2009, da der kun vil være et skattefradrag pga. renteudgift på 4.200 og det kommer jo bare som en lille ekstra “gave" til marts.

    Vi er gift og skal ind og ændre vores forkudsopgørelse for 2010 og derfor har jeg følgende spørgsmål:

    Skal vores samlede udgift til renter på ca. 50.000 deles ud på os begge, dvs. 25.000 til hver eller kan vi nøjes med at ændre det i min forskudsopgørelse.

    Det samme spørgsmål går egentlig på ejendomsskatten? Skal vi dele de ca. 5.600 ud ligeligt på os begge eller kan vi blot ændre det i min.

    Jeg har søgt op skats hjemmeside, men har ikke kunne finde noget præcist svar.

    #147566
    AnonymForfatter

    Hmm… godt spørgsmål.

    Normalt udnytter man jo hver især de fradrag man har og et eventuelt uudnyttet fradrag overdrages så automatisk til ægtefællen.

    I slutningen af året indsender banker, realkreditinstitutter mv. oplysningerne omkring renteudgifter til Skat, så i behøver ikke gøre noget, når i er ligeglade med år 2009.

    Kun hvis jeres renteindtægter er faldende skal man lige være obs, så man undgår restskat det efterfølgende år. Fx hvis man har et rentetilpasningslån, som er blevet billigere eller har indfriet et større lån.

    Og så er der enkelte undtagelser, heriblandt omkring refusionsopgørelsen ved køb/salg af ejendom samt differencerenter ved omlægning af realkreditlån.

    #147582
    KrisserForfatter

    Når lånet er fælles, skal I også indberette halvdelen af renteudgiften hver. Dette vil også være sådan realkreditinstituttet indberetter renten. Det har ikke nogen økonomisk betydning for jer, da skatteværdien vil være den samme for jer begge (medmindre en af jer betaler kirkeskat, og den anden ikke gør), og evt. uudnyttet fradrag vil blive overdraget til den anden ved årets udgang.

    #147596
    testForfatter

    ps og uanset hvad i indberetter er det sådan skatteuvæstnet gør men som kisser siger betyder det intet for skatte beregningen

    #147600
    AnonymForfatter

    Mange tak for hjælpen!

    #147602
    AnonymForfatter

    Vær opmærksom på, at det er ulovligt bevidst at indberette forkerte oplysninger i forskudsregistreringen.
    Selv om selve skattebetalingen vil være den samme uanset hvordan forskudsregistreringen er foretaget, så vil placeringen af alle fradrag hos den ene part i forskudsregistreringen betyde, at den ene part skal have skat tilbage efter årsopgørelsen, mens den anden skal betale restskat. I gamle dage skete der automatisk udligning af skat mellem ægtefæller, men det gør man ikke mere. Mens skat retur kun giver anledning til en beskeden rente, er restskatten belagt med en anderledes håndfast rentesats (ikke fradragsberettiget), så nettoresultatet vil være en udgift.

    #147628
    testForfatter

    sjovt du du “siger" det tove. jeg har lige forgæves forsøgt at få min skat til at rammen sådan nogen lunder rigtigt. Jeg er ikke interesseret at få en rest skat på et par tusinde kroner som jeg kommer til at få hvis jeg ligger de rigtigt tal ind for næste år så jeg har helt bevist opgivet en lidt højre indtægt. Og det er ikke første gang jeg har oplevet det.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.