Suk, vi mangler 100.000, og har i forvejen for meget gæld…

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90512
    AnonymForfatter

    Vi har købt et lille hus på 72 m2 for ca 2 år siden, pris 2 mil.
    Vi har totalrenoveret huset for ca. 700000 kr, men desværre med et lån der var en kassekredit, hvor renten bare løb derud af, og vi står nu og skylder 3,4 mil væk. Desværre kom krisen, og huset er nu, trods totalrenovering, stadig kun vurderet til 2 mil.
    Det der var planen var at bygge ud – en tilbygning på 70 m2, – stue, soveværelse, og stort badeværelse (som det er nu er der ingen stue), men vi mangler ca 100.000 til at komme videre.
    Vi har fået lavet fundament og fået støbt, lagt el ud og fået lagt kloak, men mangler selve “huset". Min mand er selvstændig håndværker og kan lave det meste selv og har gode kontakter til indkøb at materialer. Vi har selv ca 60.000 og grundet de gode kontakter til indkøb mangler vi altså kun 100.000 kr.
    Når huset er bygget færdigt vil vores vurdering ligge på ca 3 mil el derover, og vi vil derfor komme til at sidde meget bedre økonomisk.
    Som det ser ud nu har vi et kreditlån på 1,6 mil og et huslån på 1,7 mil – huslånet ville jo kunne blive bragt væstentlig ned og vi kunne ompriotere og få bedre terminer.
    Hvad kan vi gøre herfra?
    Vi vil (kan ikke) gå til vores bank, de vil ikke hjælpe os – hellere se os gå konkurs…

    #147462
    MichaelForfatter

    Hvis banken ikke vil give yderligere lån er der jo kun 2 muligheder:

    1) Tag et svinedyrt blankolån
    2) Spar pengene op

    For mig er sagen klar: Vælg løsning 2 uanset det betyder, at byggeriet står stille i 1-2 år eller hvor lang tid det nu tager at spare 100K op.

    Hvis banken ikke vil låne er det for mig et tegn på, at de ikke tror byggeriet er nær så meget værd som I selv tror. Jeg kender ikke jeres hus og beliggenhed, men 72m2 til 2 mill er formentlig faldet til omkring 1,5 mill. Tilbygningen kan i bedste fald give en lille million ekstra i værdi dvs. totalværdien er omkring 2,5 mill. Det er blot et bud, da jeg som sagt ikke kender det konkrete hus, men huspriserne er jo som bekendt faldet ganske meget. Det kan meget vel være årsagen til at banken smækker kassen i.

    #147472
    KrisserForfatter

    Der er noget jeg ikke helt forstår.

    Du skriver at I købte huset for to år siden til 2 millioner, og I herudover optog en kassekredit på 700 000. Det giver hos mig en gæld på 2,7 millioner (forudsat I optog fuld belåning da I købte), og ikke 3,4 millioner. Selv hvis I havde haft en ekstrem rente på f.eks. 15 procent, som I betalte fra dag et, ville jeres gæld stadig være under 3 millioner.

    #147486
    thsvForfatter

    Spar de 100.000 kr sammen.
    Få ændret jeres forskudsopgørelser, så alle renteudgifter giver fradrag.

    Jeg kan godt forstå bankens holdning.
    I har brugt for mange penge på renoveringen på de 2 år.
    2 mill. for huset og 700.000 kr til reovation, er trods alt kun 2,7 mill. ialt.
    Men I har lån for 3,3 mill. ialt, er det sikkert at huset er så meget værd i 2010?
    Dine nævnte 3 mill. er nok en meget realistisk pris, memindre jeres hus ligger i en meget attraktiv kommune/postnr.!

    #147496
    AnonymForfatter

    Boligpriserne er jo faldet rigtig meget de seneste 2 år i en lang række områder.

    Derfor er I formentlig meget insolvente på nuværende tidspunkt.

    #147670
    AnonymForfatter

    @General Prier

    Kan du ikke lige definere et prisfald…

    Er det plus 300% og dernæst minus 20%

    Det er vi et par stykker, der har svært ved at se som et prisfald.

    #147672
    testForfatter

    nu er problemet jo ikke tilstede for dem der har købt deres hus for f.eks. 10 år siden men for dem der er har købt på toppen denne gang. Nu tror jeg heller ikke at de områder der har oplevet 300% stignig har kunnet nøjes med 20% fald

    #147674
    AnonymForfatter

    Joh – Men det var ikke det jeg spurgte om.

    #147676
    KrisserForfatter

    Hvis priserne falder, er det er prisfald, uanset hvilket niveau de falder fra. Jeg tror i hvert fald at du ved få svært ved at overbevise dem, som har købt fast ejendom i 2007 og 2008 i Københavnsområdet, om, at prisen på deres ejendom ikke er faldet.

    #147678
    AnonymForfatter

    Da jeg i sin tid købte min første brugte Nissan, troede jeg også jeg havde gjort et godt køb. Det viste sig ret hurtigt, at det ikke var tilfældet. Jeg venter endnu på at modtage hjælpepakker 😉

    Min pointe er, at det aldrig blev opfattet sådan, at prisen på Nissan var for lav. Men derimod at jeg var blevet snydt, hvilket også var tilfældet.

    #147680
    testForfatter

    mm for venter du da et seriøst svar på hvad definitionen på et pris fald er? Det er at noget falder i pris. ikke var det for svært? Så uanset hvad du har givet for din bolig når den falder i pris er prisen faldet ikk.

    #147682
    AnonymForfatter

    Måske jeg så skulle forfine mit spørgsmål.

    Hvis jeg nu har købt en Trabant til tredobbelt pris, og herefter er havnet i RKI. Hvor kan jeg så låne penge til en Nissan?

    #147684
    peter holm larsenForfatter

    Et prisfald er når der over en periode er således at prisen i statren af perioden er højere end prisen i slutningen af den periode der iagttages. Såfremt med opdeler en periode i delperioder vil der kunne opstå situationer at der i visse delperioder vil være prisstigninger og i andre prisfald. Men definitionen er som nævnt ovenfor. Visse udvider definitionen om den skal opgøres i nominelle eller relle priser (dvs. korrigeret for prisstingninger). Håber det giver svar på det stillede sprøgsmål.

    #147686
    AnonymForfatter

    Det er nemlig korrekt. Og netop i forbindelse med prisen på boliger, er perioden jo af allerhøjeste vigtighed.
    Boligboblen i Danmark blev grundlagt omkring 2001, hvorfor periodens start selvfølgelig ligger der. Og så er vi vist stadig MEGET langt fra noget, der kan kaldes et prisfald.
    Derfor er al brug at ordet “prisfald" på boliger, udtryk for at man taler om noget andet end de faktiske priser på boliger. Og det er et uvæsen, vi omgående skal væk fra, fordi vi selvfølgelig ikke ønsker at lokke endnu flere unge mennesker ud i bundløs gæld.

    #147692
    KrisserForfatter

    Du kan ikke vælge et arbitrært tidspunkt hvorudfra alle prisstigninger og -fald beregnes. Hvorfor 2001, og ikke 1993? Det eneste fornuftige udgangspunkt for måling af om priserne er steget eller faldet er anskaffelsestidspunktet.

    Dem som købte i 2001 kan ud fra dette ganske rigtigt ikke hævde at deres bolig er faldet i pris (underforstået i ejerperioden), men dem som købte i 2008 har så sandelig tabt penge. At dem der købte i 2008 og ikke havde økonomien til at modstå prisfald så burde have tænkt sig lidt mere om er som sådan dette uvedkommende.

    Jeg er dog sikker på at Skat gerne ville kunne bruge din metode til prisudviklingsberegninger på aktiegevinstbeskatningen.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.