de

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90501
    AnonymForfatter

    Hej med jer.

    Vi er 2 søskende på 32 år som er gået konkurs med vores fælles firma, og har tabt cira 500000 hver. dertil kommer vi til at miste cira 400000 hver på vores fælles ejerlejlighed som skal på tvangsauktion. (900000 hver)

    vi vil hører om i kan hjælpe med at besvarer os følgende spørgsmål

    1) er beløbet nok til en gældssanering?

    2) er der noget man skal vide som kan afgøre om man nemmere kan få gældssanering evt. mindre løn, ?

    3) hvor lang tid strækker en gældssanering sig over

    4) er der ellers noget man skal være opmærksom på inden man skal søge en gældssanering?

    håber virkelig i vil være søde at hjælpe 2 ellers positive personer

    #147306
    AnonymForfatter

    1. Gælssanering afgøres ud fra jeres indkomstforhold, gældens størrelse og gældens stiftelseshistorik. Som udgangspunkt, hvis I har en normal arbejdsindkomst, så er gælden stor nok til gældssanering.

    2. Du skal have fast indkomst, gældssanering gives ikke hvis der er noget “midlertidigt ved jeres indkomstforhold".

    3. Gældssanering strækker sig over 5-7 år.

    4. Gældssaneringsbetingelserne skal overholdes 100%, ellers annuleres gældssaneringen.

    #147308
    AnonymForfatter

    mange tak for det forløbige svar.

    Vi har en fast indkomst på 25000 hver

    var nemlig lidt i tvivl om varigheden, da jeg havde hørt et sted at den var nedsat fra 5 til 3 år.

    vil du forklrer mig hvordan det kommer til at foregå efter vi har fået solgt vores ejerlighed på tvangsauktion?

    #147310
    AnonymForfatter

    I særlige tilfælde kan firmagæld saneres på kun tre år.

    Læs (meget) mere på gæld.net

    /rab

    #147322
    AnonymForfatter

    Ovenstående lyder som en ganske klassisk gældssaneringssag, så forvent standardvilkår.

    #147324
    AnonymForfatter

    har bare læst på nettet at der er cirka 4000 danskere der søger gældssanering. men kun en tredjedel får.
    så er bare i tvivl om jeg kan få den når der er så stor procentdel der får afslag 🙁

    #147358
    AnonymForfatter

    Gældssaneringsbetingelserne er meget hårde, og mange får afslag.

    1. I skal i de typisk 5 år der går leve for et ekstremt skrabet budget.
    – Rådighedsbeløbet til jer er minimalt.
    – Der er meget I ikke må medregne i de faste udgifter, fx:
    a) I må ikke medregne udgifter til tandlæge, det skal tages ud af det i forvejen meget lille rådighedsbeløb.
    b) I må ikke have bil hvis der overhovedet er nogen mulighed for offentlig transport (også selv om transporttiden bliver lang).
    c) I må ikke have særlig høj huslejeudgift, har I det, så stiller retten krav om at I finder noget billigere at bo i først.
    d) I må ikke have forsikringer ud over en indboforsikring. Ulykkesforsikring, livsforsikring skal droppes.
    e) I må være medlem af en a-kasse, men I skal droppe medlemsskabet af fagforeningen.
    f) I må ikke holde avis
    g) I må ikke have den store kabeltvpakke
    h) I må (formentlig ikke indregne et internetabonnement)
    i) I må ikke indregne opsparing til ferie
    j) Mange udgifter til børnene må ikke indregnes i de faste udgifter.
    osv.
    I skal virkelig ned at leve på en sten og yde et enormt økonomisk offer i 5 år for at komme fri af gælden. Mange synes betingelserne er så voldsomme, at de lader gæld være gæld og hellere vil undvære gældssanerinen.

    2. Gælden må som alt overvejende hovedregel ikke være stiftet gennem forbrugslån.

    3. Indtægten skal være stabil, dvs. hvis der er midlertidige egenskaber i indtægtsforholdene, så kan gældssanering ikke komme på tale.

    #147386
    AnonymForfatter

    mange tak for svarene. var rigtig brugbare.

    er lidt forvirret, da jeg har hørt fra en at hvis man får accepteret sin gældssanering,kan man derefter godt få mere i løn og beholde resten til sit rådighedsbeløb.
    er det rigtigt?

    er det nemt at leve uden at få gældssanering??

    #147388
    AnonymForfatter

    Det er korrekt,

    Sørg for gudsskyld for at der kun indgår grundlønnen i sanerings-regnestykket, hvilket I blandt andet kan gøre ved ikke at arbejde “ekstra" optil saneringen.

    Hvis I derefter går ud og tager ekstraarbejde, kan I beholde pengene, da det stadig er det samme budget, der ligger til grund. På den måde kan I med hårdt arbejde opretholde en nogenlunde levestandard, trods gældssaneringen.

    #147416
    AnonymForfatter

    ved du hvordan det foregår omkring bolig?

    jeg kender en pige som jeg kan bo hos, men hun har kun en 2 værelset. tror du godt de vil acceptere at jeg flytter ind hos hende. og så jeg kan betale halvdelen af hendes boligudgift?

    hvis man selv skal finde en bolig i københavnsområdet, hvor meget må det så max koste?

    er der ellers nogen som har nogle fif omkring hvordan man får mest ud af sin bolig situation?

    #147432
    AnonymForfatter

    Det I bor i på gældssaneringstidspunktet danner typisk udgangspunkt for vurderingen, såfremt det ligger indenfor en rimelig ramme.

    Hvis I derfor fra start sidder med en husleje på 6.800 og flytter til noget med en leje på 4.000 får I mere til jer selv.

    Mig bekendt er accepteres huslejeomkostnigner højere end 7.000 kr ikke!

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.