Råd til omlægning af 7% lån

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90475
    AnonymForfatter

    Hej,

    Vi har et fastforrentet 7% lån på ca 1.000.000 kr med afdragsfrihed. Som sådan behøver vi ikke den afdragsfrihed og da markedet taler for omlægning af 7% overvejer vi nu at omlægge til et lån hvor der afdrages.

    Jeg har taget kontakt til nogle professionelle rådgivere (RD/BRF/Total) og spurgt til om vi bør tage et 5% eller et F1. Sagen er den at jeg har læst en artikel i børsen (http://borsen.dk/privatokonomi/nyhed/169256/newsfeeds_rss/) og kan se at det indtil nu har været en ringe forretning at have et fastforrentet lån. Samtlige rådgivere har svaret at hvis jeg regner med at renten stiger meget så skal jeg ikke tage et F1 lån. Det er bare ikke et svar jeg kan bruge til en rygende ***. Det er da klar logik som jeg jo ikke behøvede rådgivning for at indse. Sagen er bare den at jeg på ingen måder har viden eller indsigt nok til at forvente noget som helst…Jeg forventer hverken det ene eller det andet thi jeg ved intet om det. For at demonstrere ved jeg fx ikke om et lån indfriet til kurs 105 er bedre end et lån indfriet til kurs 95. Jo jeg ved hvad det betyder for det beløb der indfries, men jeg er så lidt inde i denne “jargon" at jeg ikke ved om det så er til min eller bankens fordel…

    Det er muligt at jeg allerede her selv har givet svaret: At jeg ikke bør tænke på F1 lån med så lidt indsigt. Omvendt ville jeg jo gerne have del i de glæder et F1 lån kan give. Så er der det med de sorger et F1 lån kan give…hvor store sorger taler vi egentligt om? I en artikel så jeg at en tommelfingerregel er, at man bør have råd til et fastforrentet lån for at kunne tage et F1 lån. Men det er vel ikke worst case? Hvad er så – er det 25% eller 99% rente? Vi kan for så vidt også klare 10% hvis det var det – men kan man sige noget om hvor “slem" en rente man kan forestille sig på F1?

    Jeg tror det bedst lader sig beskrive som: Vi er parate til at gamble så fremt det kun drejer sig om en forskel på at betale fx 4% mod fx. 10%. Men vi vil ikke gamble så meget så det kan koste os huset – hvis I forstår hvad jeg mener.

    Der er også de lån hvor der er et loft på renten men umiddelbart er det for dyrt at omlægge vores 7% til et sådant lån. Vi vil helst ikke have mere end et par tusinde op af lommen ved omlægningen så det ser ud til at være et valg mellem F1 eller 5% fast.

    Er der nogen der kan kommentere lidt på disse tanker? Om ikke andet, så kunne det give mig lidt indsigt i den videre kommunikation med real kredit selskaberne.

    #147076
    testForfatter

    det er meget vanskelig at give dig et svar for i bund og grund er der ingen der kender svaret. Man kan nok snare stille forskellige argumenter op men i sidste ende mener jeg det afhænger af din egen mavefornemmelse. PT er jeg f.eks. ved at lave et rimeligt ok lån om fordi jeg slet og ret ikke kan leve med risikoen for at den bank jeg har det i går konkurs. Jeg går også i fast forrentede lån ved den lejlighed og ja jeg gør det fordi jeg er en kylling der ikke kan leve med risikoen. Det betaler jeg så nok for. Nok omkring 800 kroner pr. måned fra trukket den sove medicin jeg ellers skulle have købt. 🙂

    For F1 lån taler.
    Den lave ydelse historisk set og nok også ret sikkert de næste 2 til 3 år.

    For Ob 5%
    Den faste ydelse og muligheden for en kurs gevinst når rente stiger. Hvilket alle er enige om at den må gøre, men det er ingen garanti for at den gør det.

    Hvor høj kan F1 renten så blive? Ja igen et rigtigt godt spørgsmål. Jeg har lige læst en artikel på JP om at en af finans fyrste forudser valuta uro og man kan jo spørge en svensker om hvor høj bolig renten kan blive. Hvis kronen kommer i krisen og måske ikke holder så ja hvem ved, men ellers ville de fleste nok sige ikke over 10% men måske 7-8% stykker. P.t. kan man lave et fastforrentet lån med en effektiv rente på under 6%. Flex rente ligger effektivt på ca. det halve. Husk at bidrags satserne ikke er med i nogen af de rente tal der oplyses.

    #147100
    AnonymForfatter

    @test:

    Tak for svar. Hvordan er det med F1 lån – er der også kursgevint at hente ved fx at gå fra F1 til 7% senere?

    #147104
    NultopskatForfatter

    Generalt Nej
    F1 lån ligger altid meget tæt på kurs 100, der er dog den lille finte at med det nuværende lave rente ligger kursen faktisk over kurs 100, så der er faktisk en bette kurs gevindst ved hver refinanciering…men lad ikke det være grunden til at vælge F1.

    #147106
    AnonymForfatter

    Mange tak for svar.

    #147108
    AnonymForfatter

    Til hver en tid vil enten rentetilpasningslånet eller det fastforrentede realkreditlån være det bedste valg set i bakspejlet, hvis man spiller sine kort rigtigt.

    I dit tilfælde burde du måske overveje renteloftslånet, som der lige er blevet åbnet for igen. Så får du en væsentlig billigere rente og den kan maks stige til 5 eller 6 %.

    Det kan godt være, at du ikke får den mest optimale gevinst, men til gengæld skal du ikke bruge lige så mange penge på konverteringer og tid på at sætte dig ind i realkreditlånene.

    En del som vælger rentetilpasningslånene, vil formentlig brænde nalderne på det på et tidspunkt og en del med fastforrentede realkreditlån vil gå glip af konverteringsmuligheder, som kan nedsætte deres restgæld og give dem en billigere ydelse.
    Og så er der dem, som æder gevinsterne op i omkostninger til låneomlægninger, fordi de skal være med på den seneste trend.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.