Effektiv rente på forbugslån, hvor meget skal jeg gå efter?

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • NicklausForfatter
    Indlæg
  • #90463
    NicklausForfatter

    Jeg har et forbrugslån på omkring 100.000 kr med en pålydende årlig rente på 8.75%. Da jeg lige er blevet færdiguddannet som ingeniør har jeg under studiet afdraget ganske lidt, men nu vil jeg selvfølgelig gerne afdrage lånet hurtigst muligt, og har afsat en 4-5000 kr om måneden til dette.

    Samtidig vil jeg gerne høre banken, om det ikke er muligt at få en lavere rente på lånet. Jeg er netop startet på en PhD og har derfor en fast, omend ikke fantastisk høj, indkomst på omkring 25000 om måneden før skat i tre år frem, og derefter udsigt til væsentligt mere. Min kæreste er også ingeniør, har fast job og ingen gæld. Vi har ingen opsparing eller fast ejendom.

    Umiddelbart ville jeg mene at vi er et ret godt aktiv for banken, men jeg aner ikke en pind om det. Kan jeg overhovedet forvente at få forhandlet min rente ned i disse krisetider? Og i så fald, hvad er et realistisk niveau at satse på?

    #146830
    thsvForfatter

    Renten bør komme under 7%, ellers tag en snak med Danske Bank om deres 24/7 ung-koncept, idet jeg går ud fra, at du er under 28 år nogle år endnu.

    #146878
    AnonymForfatter

    Umiddelbart synes jeg, at en rente på under 10 % på et forbrugslån af din størrelse uden sikkerhed lyder ret godt. Men find din banks rentesatser på deres hjemmeside og se hvor du ligger i rentespændet. Det giver dig måske en bedre ide om, hvilken rente du kan forhandle dig frem til.

    #146884
    thsvForfatter

    Ja, umiddelbart er under 10% spiseligt, men her er der tale om en ung person, som vil være en god kunde for banken i mange år fremover. Der er altså en grund til, at næsten alle banker tilbyder lave udlånsrenter for unge mellem 18 og 28, og ligeledes gode indlånsrenter for teenagere i fritidsjob.

    #146922
    testForfatter

    jeg kender en enlig mor der hænger på resterne af en hus gæld som et ødeland af en tidligere samlevere bragte hende ud af. Hun har fast arbejde og betaler troligt hver måned af på gælde og har overholdt alle aftaler. Banken kræver 14% i rente. Personligt synes jeg det er ufforskammet og har af flere omgange overvejet om jeg skulle lave et budget for hende og besøge et par banker sammen med hende. Hun har nu i over 5 år vist både betalingsvilje og evne.

    Nogen forslag?

    PS jeg har ikke noget kørende med hende. hun er kun en ven.

    #146934
    NicklausForfatter

    Tak for rådet thsv

    Min egen bank (Nordea) var helt afvisende for at ændre renten, men min rådgiver virker også som om hun hverken har bevilling til at forhandle en lavere rente, eller mod på at gå videre med det i systemet. Derfor kontaktede jeg Danske Bank og Nørresundby Bank, der begge var mere end villige til at gå under 7% og med endda med bedre vilkår på en række andre områder.

    #146946
    AnonymForfatter

    Nordeas Fordelsprogram giver ikke den enkelt medarbejder mulighed for at justere din rentesats… De har faste priser, som du til enhver tid kan få oplyst på ders hjemmeside og i deres filialer. Det er det hele deres koncept går ud på –> GENNEMSIGTIGHED, hvilket vist ikke er tilfældet særlig mange andre steder, hvor der er talegaverne der afgør hvor i pris-spændet man ligger.
    Tror at det er det danske bank, prøver at bevæge sig hen imod… Det er vidst et af deres forbedringstiltag, så vidt jeg kan huske.. Eller tager jeg fejl..?

    #147058
    AnonymForfatter

    Jeg tror, det kan være svært at skifte bank, hvis gælden stadig er meget høj eller løbetiden meget lang, men der sker jo ikke noget ved at prøve.

    Ellers er det rigtig flot, at folk med stor gæld fra en skilsmisse/hussalg mv. ikke helt mister modet, men i stedet tager ansvar og får hverdagen til at hænge sammen.

    Hvis din ven udover at passe sine ting, har et godt forhold til sin bank, burde hun prøve at forhøre sig om muligheden for at få renten sat ned. Hvis de ikke er villige til det nu, så spørg til om det kan lade sig gøre, når gælden når ned på et vist niveau. Risikoen for banken falder som regel i takt med restgælden.

    Hvis hun skulle have råd til at betale mere af på lånet, giver det en stor forhandlingsstyrke og det at hun fx indleverer sit budget for hvert år til banken, forstærker bankens positive holdning til hendes vilje.

    Derudover afspejler renten jo bankens vurdering af risikoen på lånet, så udover restgælden på lånet, er der så andre forhold som har ændret sig?

    #147062
    NicklausForfatter

    Det er meget muligt, men i så fald har de jo bare høje rentesatser. Jeg foretrækker da en bank der har samme rente som Nordea som udgangspunkt, men hvor man modsat Nordea har mulighed for at forhandle renten ned, hvis man har en fornuftig økonomi.

    Hvis renten var konkurrencedygtig kunne jeg forstå princippet om gennemskuelighed, men i mit tilfælde har det nu bare skræmt mig væk.

    #147066
    AnonymForfatter

    Tja… generelt set så er Nordea vel en af danamrks billigste banker… Så overordnet er det vidst ikke deres priser der er noget galt med.
    Enig I at du (og konen) er et godt aktivfor banken i fremtiden.
    Men da du valgte Nordea, vidste du jo også hvilket koncept de benytter.. (Nemlig faste og gennemskuleige priser, som de øvrige banker får hug for ikke at have). Du har endda skrevet under på det, hvis du er blevet kunde efter fusionen (ca 1999-2000, så vidt jeg husker)…
    Så hvis du kender hele konceptet, kan jeg ikke forstå hvad du er utilfreds over… For pludselig så er der også nogle der har en rig onkel som de skal arve fra osv osv… Skal disse så også have andre priser.

    Men ja du kan jo flytte bank, og så flytte tilbage igen, når du bliver husejer (hvilket er ganske godt i Nordea)om et par år. Men spørgsmålet er om det er det værd, hvis du så har sparet 1000 kr efter skat på to år…

    Husk nemlig:
    1: Historikken er væsentlig
    2: INGEN banker gider at have “shopper-kunder", som skifter rundt fra bank til bank når renten ændrer sig en smule i forhold til konkurrenten…

    Men vil gerne høre din endelige beslutning

    #147068
    NicklausForfatter

    Point taken. Der er nu også en række andre grunde til at jeg ønsker at skifte bank, da jeg generelt synes rådgivningen har været noget mangelfuld på visse områder og helt inkompetent på andre. At jeg først vælger at skifte nu hænger primært sammen men, at mine bankaktiviteter som studerende har været ret begrænsede, og behovet for at optimere derfor ligeså.

    #147070
    NicklausForfatter

    PS: Mht. at have valgt Nordea er del vel primært som følge af, at de overtog det tidligere Unibank, hvor mine forældre havde oprettet mine første konti.

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.