Hvad koster bankgarantien

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90460
    AnonymForfatter

    Hej,

    Jeg driver en butik og webshop, hvor jeg nu har fundet en leverandør som kræver der stilles en bankgaranti.

    Jeg synes prisen for denne lyder høj, men ved selvfølgelig ikke hvad den er de forskellige steder. Nogen som kan hjælpe mig?

    I Danske Bank skal jeg give 600 i oprettelse og så 2,5% i kvt. af garantibeløbet.

    Mvh. Githa

    #146832
    testForfatter

    det lyder da sådan set billigt. Garantien skal vel kun løbe hvor lang tid? fra du bestiller varen til de levere eller hvordan er betalingsbetingelserne normalt på produktet? Du kunne også overveje at bruge en LC. Må man spørge hvor i verden du køber varen?

    #146834
    AnonymForfatter

    Nej garantien skal løbe så længe jeg har samarbejde med leverandøren her.

    Betalingsbetingelse er lbm+15 dage. Jeg har foreslået forudbetaling, mod lille kontantrabat og uden bankgaranti, men deres regler er nu engang sådan og det er ens for alle, så det kan vi ikke rykke ved.

    Hvad mener du med LC?

    Det er underordnet hvor disse varer er fra, men det er en dansk leverandør 😉

    #146916
    testForfatter

    hej g. jeg har arbejdet med internationlt indkøb og salg i mere ind 20 år.

    en lc er “letter of credit", en internatational bank standard for handel med eller mod dokumenter.

    den leverandør lyder meget mystisk. hvad er det bank garantien skal garantere når du har betalt dine regninger? En bank garanti bruges normalt kun for at dække den risiko en maskinbygger f.eks. har ved at begynde produktione af en maskine tilpasset dine behov som han producere, som proformance bund eller som dækning af f.eks. en forudbetaling.

    Er der her tale om almindelig handels vare lyder løbende måned 15 dage meget almindeligt men jeg har som sagt aldrig hørt om en leverandør der der ud over kræver en bank garantie. Og så en da i danmark hvor han har let adgang til at opkræve pengende. Hvor i verden man handler og hvilke betingelser der bruges har alt at betyde. I nogen lande er der dirkete krav om LC f.eks.

    En forudbetaling eller betaling ved levering mod kontant rabat lyder meget rimelig. Dit problem er at din leverandør eller dennes kreditor kan give dig en masse problemere hvis du sådan udsteder en andfordingsbank garanti til dem.

    Som sagt savner jeg også en begrundelse for denne praksis og den der med at det er standard eller det kræver alle er verdens dårligst og ældste sælger/indkøber trik. Gå til stålet det er køber marked og få en aftale som er dels mere almindelig og mere fair.

    #198228
    AnonymForfatter

    Hej test,

    Jeg kan læse, at du har stor erfaring med international handel. Jeg håber du kan hjælpe mig med en case.

    #198230
    AnonymForfatter

    En virksomhed i Canada producerer store maskiner. De er ikke så kapitalstærke og kræver at kunder i Europa skal betale 40% af prisen når de påbegynder produktionen og de resterende 60% ved afsendelse fra Canada. Virksomhederne i Europa er dog ikke trygge ved at betale 40% af et betydeligt beløb uden sikkerhed for, at virksomheden ikke går ned inden de modtager deres maskine. Hvordan løser man typisk det problem og hvad skal det koste?

    På forhånd mange tak for jeres hjælp!

    #198234
    testForfatter

    30/50/10/10

    30 ved ordre mod bankgaranti.
    50 ved afsendelse enten på en LC eller CAD, hvis den er en store og komplet maskine ville jeg nok handle mod 30%. Kunne også være noget på factory acceptance test
    10 ved site acceptance test
    10 ved Production test.

    At forlange forudbetaling ved produktion af kunde specifikt produktionsår udstyr et helt normalt da man jo har store modsætninger i fald ordre bliver annuleret. Det gør kapital stærke virksomheder også. Kommerciel er ideen at balance terminologi ønske om dækning af risko for begge parter. I den anden ende vil køberen jo heller ikke betale før maskine køre på produktions linjen,

    Cad er billiger ind LC men prisen både på cad, LC og anfordringsbankgarantier afhænger af bankens vurdering af virksomheden.

    #198284
    AnonymForfatter

    Hej Test,

    Tusinde tak for dit hurtige svar 🙂

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.