Vi overveje at købe et andels… kan vi lån?

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90459
    AnonymForfatter

    Hej 🙂

    Mig og min kærester overveje at købe en andelslejlighed. Vi har fået et lille pige, og mangler plads. Vi er efterhånden også ret ked af at vi nu betaler 7000 for et lejelejlighed. Vi har prøvet at finde noget større men priser på lejeboliger i KBH er urimelig (især fremleje!). Vi har ikke “så meget" penge da vi begge 2 er studenter lige nu. Men, vi har lav udgifter, næsten ingen gæld (under 10,000), og vi er ret gode med at spar. Lejligheden vi har fundet er fornuftigt, både i størrelsen, og område (110m2, østerbro) den koster ca. 400,000, og koster 6000 om mdr inklusiv forbrug (forengingen har det godt, ingen problemer der) Vi har 70,000 i banken lige nu. Men vi tvivler lidt om banken vil lån os resten (ca. 330,000 / 20år)

    på forhånd tak

    #146792
    KrisserForfatter

    Til to voksne og et barn skal I forvente at banken kræver et rådighedsbeløb på 10 000 til 11 000. Med en boligudgift på 6000 kroner om måneden, udgifter til lån omkring på 2000 kroner om måneden og øvrige udgifter for formentlig omkring 5000 kroner om måneden (vuggestuer er dyre!), vil I altså skulle have omkring 24 000 kroner om måneden for at banken vil synes det lyder realistisk.

    Desuden: Hvis I betaler 7000 for jeres lejelejlighed i dag, og boligudgiften er 6000 kroner om måneden, vil I jo komme til at betale mere i fremtiden end I gør i dag for jeres lejlighed. Samtidig lyder det som om der er nogle store lån i andelen, hvorfor I påtager jer en stor risiko for at boligudgiften stiger i fremtiden.

    #146802
    AnonymForfatter

    Jeg vil passe meget på at købe en andel i en ny forening.
    Lavt indskud kombineret med en høj husleje, kan være tegn på risikolån – og huslejen kan så være stigende i fremtiden.

    Pas på med de “gode tilbud" på andele, de er sjældne så gode, som de umiddelbart ser ud.

    Som absolut minimun skal I have en advokat til at nærlæse vedtægter, regnskab og budget, samt referater fra Generalforsamlinger + ekstraordinære Generalforsamlinger.

    #146804
    AnonymForfatter

    klart de har en højer udgift i det nye, MEN, det nye giver et rente fradrag på lånet hvilket det gamle ikke gør da dette er leje, og det nye er en “opsparing" på den lange bane ( 20år ) det gamle er penge lige ud i luften…

    som jeg læser dette, så kommer i til at side ca. 3.000,-kr dyre om månden brutto ( før rente fradrag ), hvis i så tager jeres økonomi p.t. og ser hvor mange penge der er tilbage ( rådigheds beløb ) efter udgifter, så skal der være de 10-11.000,-kr + ca. 3.000,-kr som det nye bliver dyre for at banken er med på den…

    da i også har de 70.000,-kr opsparet ( 17,5% udbetaling ) ser jeg ingen problemer med banken, dog skal i være MEGET opmærksomme på evt. eksisterne lån i andelsforeningen som evt. skal omlægges inden for kort tid. ( spørg evt. jeres bank om dette sammen med en opstilling på andelen, eller snak med jeres advokat / revisor. )

    held og lykke

    #146820
    AnonymForfatter

    3000 om mdr for et lån på 300,000 / 20 år det betyder at vi kommer til at betale ca 720,000 tilbage – så er det bedre at jeg køber kontant. Forresten foreningen har det fint, med overskud, sælgeren er bare desperate da hun har købt hus.

    #146822
    thsvForfatter

    Bruttoydelsen på et lån på 330.000 vil være 2.300 kr. om måneden. Heraf vil de 1.500 kr være renter 1. år, så netto-ydelsen vil være 1.800 kr/månedligt, så der skal kun tilbagetales 550.000 brutto, hvoraf skattefordelen vil være ca. 72.000 kr ialt ved nuværende renteniveau. Og husk, at jeres løn vil stige år-for-år, så værdien af lånet udhules.

    #146824
    AnonymForfatter

    nu tvivler jeg lidt hvis banken vil giv os et lån… det er bare dumt da priser er sku billigt lige nu 🙂

    #146904
    thsvForfatter

    Hvis lejligheden er så attraktiv, så må du overbevise banken om, at I har råd til den.
    Altså ned i banken med et budget, der viser jeres indtægter og udgifter.
    Jeres lave rådighedsbeløb kan jo dokumenteres af de seneste kontoudtog.
    Kan en af jeres forældre ikke yde et familielån med sikkerhed i deres ejerbolig istedet?
    Eller evt. kautionere for lånet, selvom det er en dårlig løsning.

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.