Lidt hjælp til forståelse af kurs / rente

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90456
    AnonymForfatter

    Hej Folkens,

    Jeg står og skal ud og have finansieret vores huskøb. Vi har valgt at Nordea skal gøre det for os. Det skal siges at jeg sidder i lidt usikker stilling, da jeg er sidst tilkommet og vi har mangel på arbejde – hvis der skal tages højde for dette i forbindelse med jeres råd.

    Mit spørgsmål er, om det kan betale sig at tage et F1 afdragsfrit og så bare køre af på banklånet, eller om det skal være et fastforrentet 5% obligationslån, også afdragsfrit? Grunden til at vi snakker afdragsfrit er, at hvis jeg skulle blive fyret, jamen så behøver vi ikke løbe ud og ændre lån, men kan bare standse indbetalingen til banklånet – i hvert fald til jeg har job igen.

    Mit spørgsmål er også, om hvordan man beregner den kursgevinst man får ved omkonvertering når renten stiger? Ummiddelbart skal den korte renten jo stige en del før den når 5% som det fastforrentede er nu, men hvis man kan barbere restgæld af, så ved jeg ikke om det kan betale sig. Håber nogle kloge hoveder kan kaste lidt tal og lys over dette.

    Mvh.

    #146768
    testForfatter

    uha

    som udgangs punkt skal man betale den dyre gæld først. Derfor giver F1 eller afdragsfrihed god mening. Afdragsfrilån er dyre ind ikke afdragsfri da kursen er lavere.

    F1 giver helt klart den laveste ydelse pr månede her og nu. overvej evt. lån i euro, MEN der er en risiko på F1.

    Et problem kan kun du svare på og det er hvordan du har det med risikoen. Der er ingen der kan garantere dig at rente på F1 frem over vil være lavere ind den 5% ob rente du kan få idag, men omvendt har F1 rente haft sin top historisk omkring 6% som et par af dem der er klogere ind mig har skrevet.

    At du kan få lov til ikke af afdraget på dit boliglån hvis du mister jobbet kan du nok ikke være helt sikker på. Jeg kender da f.eks. en som har fået 6 måneders frist af sin bank. Så ryger huset hvis han ikke finde et arbejde der vel og mærket skal give sammen løn som han forhandlede sig til for 2 1/2 år siden. Uha ikke

    hvis jeg var dig ville jeg nok prøve at ligge et budget ud fra du var arbejdsløs og at rente steg til ca 7% på dit F1 lån. Det kalder man en følsomhedsberegning og nogen gange kan en sådan senario tænking være med til at afklare hvad der er det rigtige for en.

    held og lykke med det hele. let er det ikke 🙂

    #146770
    testForfatter

    ps
    http://epn.dk/privat/bolig/finans/article1865982.ece

    »Hvis en lignende situation opstår, må man forvente en rente på flekslån i niveauet 12 pct.,« siger Anne Buchardt.

    som sagt er der ingen der ved hvad der sker men F lån er med risiko og den 5% ob rente er lav.

    #146772
    AnonymForfatter

    Det jeg mener er, at forudsat vi vælger realkreditten afdragsfri, så vil jeg betale ekstra af på banklånet. Hvis man så bliver fyret kan man sætte dette ned til bare det almindelige afdrag. Det tror jeg nu godt man kan få lov til (jeg afdrager jo stadig så).

    Jeg kunne også godt tænke mig at kunne beregne en eventuel kursgevinst, hvis vi nu siger jeg vælger 5% obligationer, og renten så stiger til f.eks. 7%, hvordan regner jeg så kursgevinsten ved et skifte ud? Lad os antage et lån på 1.000.000 kr.

    Det jeg umiddelbart tænker, er om besparelsen ved et F1 lån kan opvejes ved en evt. kursgevinst ved obligationslån?

    Jeg synes det skulle lyde mærkeligt hvis vi får en inflation som i 80erne, men er ikke økonom, så skal ikke kunne sige at det ikke kan lade sig gøre.

    #146774
    thsvForfatter

    Så må du jo kigge på kurserne på obligationerne.
    Kursen vil typisk være ca. 10-12 point lavere for 5% obligation i forhold til 7% obligationen. Der kan derfor kappes en del af restgælden, mod at ydelsen stiger til 7,5% i rente&bidrag, selvom konverteringen koster gebyrer på 10-12.000 kr ialt.

    Regner du med en så voldsonm stigning i renten, bør jeres belåning helt klart være 5% obl.lån med afdrag (kurs for 5%OA efterhånden ret lav) og en boligkredit/prioritet i banken.

    Ved Nordeas renteforventning for de næste par år, vil F1-lånet være billigst, selv hvis man medregner konv.muligheden. Det er simpelthen den lave ydelse her-og-nu, der er mange penge værd på langt sigt (lavere restgæld).
    Er lånet større, f.eks. 2 mill. begynder omk. ved låneomlægning at mindskes i forhold til konv.gevinsten, og så bliver det fastforrentede lån bedre.

    #146780
    AnonymForfatter

    Vi skal kun låne 1.040.000 i realkreditten, så ud fra Nordeas vurdering, så burde et F1 lån være mest attraktivt. Er det over en 3 eller 5 årig periode?

    #146782
    thsvForfatter

    Målt over en 10-12 års periode er F1-lånet billigere end 5% obl.lånet, specielt hvis I vælger afdragsfrihed. Kursen er lavere på afdragsfri obl., mens den er den samme på F1-lån, da det i princippet er et stående 1-års lån.

    Men stiger renten voldsomt er 5% lånet en bedre sikkerhed, der har kendt ydelse de næste 30 år, hvor F1-lånets ydelse jo vil stige, når F1-renten stiger til f.eks. 4,5%.
    M3ed lidt god vilje kan Nordeas bud på F1-rente aflæses til:
    2010: 2,2%
    2011: 3,0%
    2012: 3,7%
    Og de forventer en lang rente på ca. 6% ved årsskiftet 2011/12.
    Under disse forudsætninger (3 år) er et F1-lån marginalt billigere end et obl.lån incl. en omlægning. Derefter er F1-lånet noget billigere, mens 6%-lånet venter på nedkonvertering!
    Så længe F1-renten er under 5,2% er det billigere i rente end et 5% afdragsfrit lån ved den nuværende kurs.

    Læs mange flere indlæg på BoligDebatten under finansiering.

    #146786
    AnonymForfatter

    Det vil jeg gøre, mange tak for hjælpen.

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.