Anfordringskonto

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90415
    AnonymForfatter

    HEJ

    Er der nogle som kan svare mig på følgende:

    Vi har oprettet en ganske almindelig erhversindlånskonto i en større dansk bank.

    Kontoen har hele tiden stået i plus, men efter ca. 9 måneder opdagede jeg at der var trukket renter på kontoen, sammenlagt ca. 450 kr fordelt over perioden.
    I den tro at det var en fejl, konfronterede jeg banken med renterne, og regnede med at de ville føre renterne tilbage på kontoen. Til min store overraskelse fik jeg dog den forklaring at det var valør renter og at kontoen derfor teknisk set var i overtræk fra tid til anden, og at man ALDRIG nogensinde fik kredit renter på en ANFORDRINSKONTO!!

    Hvad er definitionen på en ANFORDRINGSKONTO? og er det rimeligt at man skal betale valør renter når kontoen oftere står i plus end den teknisk set står i minus.

    Jeg er spændt på at høre et svar.

    #146170
    AnonymForfatter

    Det er korrekt,

    Jeg blev selv overrasket over det samme da jeg tidligere var kunde i Jyske Bank for nogle år siden.

    Det er rigtig nok, og det gælder stort set alle landets banker.

    Lønindtægten kan fx fremgå af din konto fredag. d. 28 mens valørdato først er mandag d. 30. Hvis du så hæver pengene om fredagen, skal du betale rente af overtrækket frem til mandag.

    EU har dog ændret reglerne omkring rentetilskrivning, så renterne nu tilskrives tidligere. Derfor vil situationen med et mismatch mellem den dato pengene er synlige på kontoen og valørdatoen blive mindre i fremtiden (dvs. fra November).

    Situationen kan dog stadig forekomme i visse situationer.

    #146176
    testForfatter

    men se det fra den lyse side. nogen banker sender dig et brev om overtrækket og tager 100 kroner plus renter for det.

    #146182
    thsvForfatter

    Da ikke, når der ikke er noget reelt overtræk!

    Og køb dog en pakke tude-kiks istedet!

    #146192
    AnonymForfatter

    Er det Eik Bank du har i tankerne ?

    Tror du ikke man får en politianmeldelse oveni 🙂

    #146200
    AnonymForfatter

    Valørdage eksempel indsætter en forretning/privat penge om formiddagen i en bank, valør +1 dag eller +2 dage hvis det er fredag og at der skal hæves penge i banken samme dags eftermiddag, valør =dags dato, vil man komme i valør minus for dagens bevægelser ! Det vil normalt ikke kunne ses i bogholderiet (i gamle dage) da bogføringsdagen altid var lig-med dagsdato.

    #146204
    AnonymForfatter

    Præcist den situation Bo beskriver der, har EU-reglerne ændret.

    De regler indebærer, at man nu (modsat tidligere) vil få rente allerede fra og med den dag man sætter pengene ind.

    Sætter man penge ind i sin bank fredag, skal der tilskrives rente fra og med fredag.

    De nye regler gælder for alle banker og træder i kraft senest fra årsskiftet.

    Danske Bank indfører de nye valørregler pr. 1. november.

    #146206
    JydenForfatter

    Problemet er for mig blot at banken selv bestemmer hvilke konti de nye regler skal omfatte. Jeg har fået meddelelser fra pengeinstitutter hvor en række konti ikke er omfattet af disse bestemmelser, selvom jeg kan trække på disse konti uden opsigelse, så man skal stadig se sig for.

    #146236
    AnonymForfatter

    Som ERHVERVSKUNDE bør man lige være obs. De nye EU-regler kaldet betalingstjeneste direktivet gælder for privatkunder.
    De fleste banker vil måske ændre valørreglerne for erhvervskunder, fordi det rent teknisk er lettest, men man kan ikke være sikker.

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.