forklaring ønskes til kapitalpension

Viser 5 indlæg - 16 til 20 (af 20 i alt)
  • Indlæg
  • #146220
    AnonymForfatter

    Det er også en anden væsentlig regel, der bør tages med i betragtningen.

    En kapitalpension kan senere hen “ændres/omlægges" til en ratepension. Men ikke omvendt.
    Herved vil du med stor sandsynlighed (og samme skattesatser som i dag), kun skulle betale 37,5% i afgift/skat til staten ved udbetaling. Herved har der ikke været et “tab" på “fradrag/-afgifts-bregningen."
    Dvs at hvis du ved pensionstidspunktet istedet ønsker at få ordningen udbetalt i rater over eks. 10 år, vil du blive mildere beskattet.

    Husk på at du samtidig forrenter skattevæsnets penge i hele indbetalingsperioden.
    Jeg synes kapitalpensionen stadig er en fin idé, selvom den ikke er lige så god som den før har været.

    #146230
    testForfatter

    øh den forstod jeg ikke helt. Så man skulle lave en kapital pension og ikke få fradrag i top skatte for senere at lave den til en ratepension og betale indkomst skat af den lidt efter lidt. Det tvivler jeg stærkt på er en fordel. Jeg stoppede indbetalingerne på min kapitalpension den da da fradraget i top skatten forsvandt

    #146232
    AnonymForfatter

    Et helt andet perspektiv er, at man ikke lægger mærke til pensionsopsparingen på samme måde, når den er arbejderadministreret og at der ofte høre en forsikringspakke med, som dækker ved fx. død og invaliditet.
    Private pensioner er fleksible, men man kan blive fristet til at undlade nogle måneders indbetalinger på pensionen for at bruge pengene på forbrug og får måske ikke lige tegnet forsikringerne, enten fordi man ikke gider sætte sig ind i det eller fordi de ofte er dyrere end via arbejdet, som er storkunde hos forsikringsselskabet.
    Derudover behøver du ikke fastlægge nu, hvilken pensionstype du ønsker, hvis du betaler bund- eller mellemskat. Kapitalpensionen kan ændres til en ratepension eller livrente og en ratepension kan ændres til en livrente, inden du får den udbetalt.

    #146252
    AnonymForfatter

    Jeg har ikke nævnt et ord om topskat… For hvis man betaler topskat, så er kapitalpensionen jo ligegyldig.
    Men hvis ikke betaler topsakt og indskyder på kapitalpension, er der vel scenarier ved udbetaling:

    1: udbetal med 40% i afgift
    2: konverter til ratepension og betal 37,5% i skat. -> Dvs fradrag 37,5% og skat af udbetaling er også 37,5 –> forstået ?

    #146256
    thsvForfatter

    Det er reelt ligegyldigt, da der osse svares de 40% skat af hele beløbet og 15% af renterne undervejs.

    Prøv en beregning i regneark!
    Faktisk vil 10.000 kr ved 3% og 15% skat blive til 12.863 kr efter 10 år.
    De samme 16.000 kr indskudt på kapitalpension vil efter skattebetaling på 40% blive til 12.348 kr.
    Samtidigt er rentesatsen på kapitalpensionen ofte mindre end renten på en opsparingskonto med binding. Selv ved 33% på opsparingen giver denne 12.202 kr, og altså næsten det samme (og så skal du finde en kapitalpension til 3%, hvor jeg let finder de første 3 år til 3,5%).

Viser 5 indlæg - 16 til 20 (af 20 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.